/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Køb af digital kamera
Fra : bellawow
Vist : 653 gange
110 point
Dato : 30-11-05 14:19

Er der nogen der kan anbefale et godt og enkelt digital kamera.
Jeg vil gerne have et der er nemt at betjene med en god autofunktion, en stor skærm, gerne med mulighed for videoklip med lyd. Skal først og fremmest bruges til potræt og landskabs - optagelser, der skal være en god optisk zoom gerne mere end 3 * zoom, jeg vil gerne have at der er mulighed for fremkaldelse til papirbilleder i alm. størrelse.
Hvad hulen skal jeg vælge blandt alle de kameraer der findes og i alle prislag, megapixels og alt det andet som findes ved jeg ikke så meget om men har hørt at 5,0 megapixels er nok til alm. fotografering.
håber på hjælp
VH Bellawow

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-05 14:32

5,0 megapixels er rigeligt til alm. størrelser, det er forøvrigt også 2 mega.
Men med et 5,0 megapixels er du sikret og kan også lave størrer billeder.
Jeg elsker godt nok canon, da de også vinder mange test, men prøv at se på denne liste over mest populære:
http://www.edbpriser.dk/wanted.asp?subcategory=6&submit.x=22&submit.y=7
På nogle af dem er der desuden en test, desuden kan du når du er kommet ind til et af linkene, se hvad brugerne mener, ved at trykke på de gule stjerner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 30-11-05 14:47

Minolta DIMAGE serien er god. Kameraerne i serien er rimeligt billige og har mindst 10x zoom og en god megapixel opløsning. Jeg har kun hørt godt om dem.
Jeg har selv et Canon s50, og er glad for det. Dog ville jeg gerne have haft mere end 3x zoom. Hvis jeg skulle vælge om idag tog jeg nok et DiMAGE z5 eller z6.

Alt over 4 megapixels er fint til A4 print, men jo flere megapixels, jo større formater kan du printe/forstørre.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-05 16:48

Rigtig Harlekin!
Konica-Minolta Dimage Z5 er lige det du har brug for. Det er nemt, når du har brug for det, og det kan en hulens masse.
5 Mega pixel 12 gange optisk zoom + 4 gange digital zoom.
Det er efterhånden kommet så langt ned i pris, siden jeg købte mit for ca. ½ år siden, at jeg burde have penge tilbage.
Det er set under 3000 kr.
Det kan betale sig at supplere det med en ekstra blitz, hvis du skal fotografere større selskaber. Her er der 4 modeller der passer som fod i handske (hose).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-05 16:53

Du kan sagtens lave billeder i 10x15 med 3 megapixel, men skal der lave forstørrelser og forstørret udsnit, så giver de 5 mega fine billeder.
Iøvrigt vil de fleste kamera i dag ligge på ca 5 og opefter. Alle de andre er modeller der faldbydes for at blive af med dem.

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 30-11-05 17:19

Tak til alle, jeg vil se lidt mere på jeres anbefalinger før jeg beslutter mig, det kan godt være at Konica-Minolta Dimage Z5 er et godt kamera, men er det ikke stort at slæbe rundt på, har tænkt på et lille smart et.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-11-05 17:20

http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?Fritekst=camera&RubrikId=20390&PrisTil=9999999&PrisFra=0&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&RegionId=0&Forhandler=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&SektionId=0&BilledVisning=

Se lidt på DBA ....Kunne det være en ide at starte med et brugt til en rimelig pris "for at komme igang" ??? Jeg købte i sin tid et HP Photosmart 850 4,1 mega pixel og har taget mange fine billeder med det..Prisen var dengang 2800 kr og det var rimeligt ...At jeg valgte dette var fordi det havde en "stor" størrelse i forhold til de andre og at jeg kunne bruge alm. batterier ...Jeg købte opladelige men du ved at det er jo ærgerligt at stå der på ferien og ikke kunne tage flere billeder fordi man ikke har ladet batterierne op..Jeg læste en masse anmeldelser men blev bare forvirret af dette -for nogen kan lide moderen og andre datteren...
Jeg var på et kursus hvor læreren sagde at aldrig køb et camera mindre end 4 megapixels..Fordi hvis du skal beskære (som nævnt før her i tråden) eller redigere er det væsentligt at du kan blæse det op til anselig størrelse..Jeg ved at der nu sikkert er nogen som tænker at det camera jeg har er for langsomt osv ...men vi har vænnet os til hinanden... Men -men ....som jeg sagde til fotografen hvor jeg købte mit "det er næsten enklere at finde den rette kvinde i livet ,som det rette camera...fordi der er ikke så mange meninger fra andre om hvad som er det bedste "

mvh sverola

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-05 18:44

Nej Z5 er ikke meget større end andre modeller, men det har et ualmindeligt godt greb, så du kan betjene det, medens du ser i søgeren. Og så er søgeren som et spejlreflex kamera, hvor du kan vælge at se ind i søgeren, eller du kan bruge den store skærm på bagsiden.
De fleste andre kasse-kameras har et dårligere greb, så gå ind og se på dem, prøv at have dem i hånden og se det i funktion.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-12-05 12:04

Olympus C 5000 Zoom kan klart anbefales. Det tager nogle rigtigt gode billeder, er på 5 MegaPixel og kan fås til en meget rimelig pris, nemlig 1573kr.
Det kombinerer standard "point and shoot" med en hulens masse manuelle indstillinger.
Jeg købte selv et for lidt over en måned siden og det er det bedste køb jeg har lavet i år!

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46276

vh fluffy

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-05 12:24

Selvfølgelig er Z5 lidt større end andre kameraer (ikke meget, men lidt) og det er meget naturligt da linsen er større og kan zoome langt mere end almindelige kompakte kameraer. Det er nok den afvejning du må tage. Mere zoom, eller mindre kamera.
Jeg ville vælge de bedste billeder.. men som det er foreslået før, så gå ned og kig på dem fysisk, tag dem i hånden og prøv dem af, så du kan se hvad det drejer sig om.
Det vigtigste er at du føler kameraet passer til dig og dine behov.

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 01-12-05 12:34

Tak for svaret Harlekin.

Tak for godt svar, jeg går i byen og prøver som anbefalet

Tak for alle andre der har svaret.

Vh