/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ændre program-adgang tilbage
Fra : maxhankat
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 30-11-05 12:57

For nogen tid siden stillede jeg et sp.m. i dette panel og fik et meget brugbart svar fra poul_from som skrev:

CITAT: du går i kontrolpanellet dobbeltklikker på tilføj/fjern programmer i dette vindue til venstre finder du
"angiv program-adgang og -standarder" klik på brugerdefineret find vælg standard-email-program
vælg outlook express hvis det er det du vil bruge klik ok så skulle det være på plads ..CITAT slut.

Nu er det imidlertid således, at jeg er nødt til at sætte konfigurationen af program-adgangen tilbage til det oprindelige, som hed: "Computerproducent" ellers kan jeg ikke lave en e-Recovery til en DVD.
Men jeg kan ikke få det til at funge, selv om jeg følger poul_froms anvisning den modsatte vej. Den bliver i "brugerdefineret".
Hvad gør jeg mon?

mvh
max h

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-05 13:18

Du skal ikke bruge Brugerdefineret, men Ikke Microsoft i Angiv program og standarder, så fjerner du adgangen til Outlook Express og andre indbyggede Windows programmer, det vil sige du har heller ikke Internet Explorer og Media Player, så hvis du ikke har for eksempel Firefox, kan du ikke komme på nettet efter at have brugt den indstilling.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-11-05 13:47

Hej o.v.n.

Jeg forstår ikke hvad du mener - kunne du evt. prøve at forklare det på en anden måde.
Det eneste jeg vil, er midlertidigt at vælge konfigurationen: "Computerproducent" og
så vil jeg lave det om igen, EFTER jeg har brændt en DVD med mit "eRecovery".

Men når jeg sætter markeringen udfor "Computerproducent", står markeringen ved "Brugerdefineret" igen, når jeg trykker på Ikonet til "Angiv Programadgang og Standarder"

max h

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-05 13:59

Hvis du kører XP kunne du måske lave en systemgendannelse til en dato før du ændrede det.

//bent juul

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-11-05 14:23

bent juul.

tak for det råd, som jeg lige afprøver

max h

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-05 14:24

I Angiv programadgang og standarder, er der 3 muligheder: Microsoft Windows-Ikke Microsoft-Brugerdefineret, hvis du sætter hak i Ikke Microsoft, fjerner du adgang til Outlook Express, Internet Explorer og Media Player og Windows vil sætte andre postprogrammer, browsere og playere som standard (hvis du har andre instaleret) men Computerproducent er vel en af dem? det kan selvfølgelig ændres igen til Brugerdefineret, der kommer ikke flere indlæg fra mig nu, jeg skal på arbejde og er først hjemme ca. kl 1

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-11-05 15:14

bent juul

Nu har jeg lavet en systemgendannelse, men det ændrede ikke noget i
"Program-adgang og Standarder". Jeg brugte datoen fra før jeg ændrede indstillingen til "Brugerdefineret". Så desværre den gik ikke, men tak i alle tilfælde.
max h

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-11-05 15:26

o.v.n.
Tak for din udbyggende forklaring, jeg har kopieret den, så jeg kan printe den ud og se nærmere på den.

For øvrigt står der flg. i "HJÆLP" i programmet til "Program-adgang og Standarder":
----------------------------------------------------------------------------
"Manufacturer Gendanne indstillingerne til fabriksindstillingerne.
Denne indstilling er kun tilgængelig, hvis computerproducenten har installeret Windows XP Service Pack 1 med tilhørende indstillinger på computeren.
----------------------------------------------------------------------------

Jeg har XP SP2, tror du dette også gælder for min PC?

max h.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-05 12:59

Du kunne jo prøve, det kan ændres tilbage hvis det ikke virker, jeg har måske læst dit spørgsmål forkert, men når er i Brugerdefineret er der så noget du der hedder Computerproducent? som du kan sætte hak i og vælge til standard, så vil den blive brugt hvis du vælger Ikke Microsoft.

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 01-12-05 14:46

Tak for svaret o.v.n..
Jeg må give dig alle de mange mange points fordi du var den første der svarede.
Men jeg vil gerne lige have lov tl at sende følgende indlæg

Jeg tror du har læst mit sp.m. rigtigt.
Det hele drejede sig for mig om, at jeg skulle forsøge at brænde en DVD eller nogle CD-rommer med et startprogram til min Pc, hvis uheldet er ude og den ikke kan åbnes normalt.
Jeg har Acers program "eManager" hvor man kan oprette en Recovery disk til at boote med. Jeg har ikke en WinXP-CD-rom. Det fulgte ikke med, da jeg købte min Pc, desværre. Derfor ville jeg oprette den eRecovery disk.
Jeg læste i manualen til eManager, at dette KUN kunne lade sig gøre, hvis computeren stadig var indstillet, som den var fra producentens side.
Men indstillingerne på min Pc i "Programadgang og -standarder" VAR ændret til "Brugerdefineret".
Jeg kunne ikke lave mit program om til igen at være "Producent-indstillet" lige meget hvad jeg forsøgte - og også fulgte din "opskrift"!
Jeg har også prøvet at systemgendanne, som bent juul foreslog, det gik heller ikke

Så gad jeg ikke forsøge mere, men ringede til Acer og fortalte en supporter om mine vanskeligheder med at oprette eRecovery, og det var en god idé, for nu har han sendt mig en e-mail med en vedhæftet formular, som jeg skulle printe ud og udfylde og sende tilbage til Acer, så vil jeg få tilsendt en start-DVD Hurra!
Og det er jo det, det hele drejer sig om.

Til alt dette vil jeg afslutningsvis sige, at det er MEGET vigtig at man, når man første gang åbner en NY Pc, følger anvisningen meget nøje m.h. til at oprette disse "hjælpemidler" i form af backups, recovery-diske o. s. v. >> MEDENS COMPUTEREN ENDNU ER I DEN TILSTAND, SOM MAN FÅR DEN I FRA PRODUCENTEN ! ! !
Det har jeg været for dum til.

Mvh
max hankat (er ikke nødvendigvis en han)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-05 01:54

Det glæder mig at du nu er kommet på vej, man kan få brug for formatering før man aner, det er kun 10 dage siden jeg blev nødt til at instalere Windows igen, opdatere og lægge mine sikkerhedskopierede filer ind igen, det var en lidt for grundig oprydning der var årsagen

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 02-12-05 04:29

Tak for de ord o.v.n.
Nu hører jeg til dem, der er meget tålmodige og også meget meget
stædige og som bare må have tingene i orden.
Man kan da ikke have en PC uden at have backup til recovery - joe, det kan man vel nok, hvis man ikke har noget imod at bryde sammen i tårer af og til - men jeg vil nu helst føle mig sikker og vide, at der ikke er noget, der kan gå helt galt.
Nu siger du, at du fornylig måtte installere Windows igen. Se det kan du så gøre. fordi du har CD-rommen med Windows, men jeg købte en PC , hvor jeg for sent opdagede, at der IKKE fulgte en disk med styresystemet med. Så skulle jeg selv til at bakse med at oprette recovery, at det så ikke kunne lade sig gøre, er ikke min skyld, mener jeg i hvert fald ikke.
Det mener Acer vel heller ikke, når firmaet straks stiller sig meget imødekommende og lover at sende mig recovery diske, så snart de har fået den omtalte formular tilbage fra mig. Den er sendt!
Jeg synes i øvrigt stadig, at det er en ussel politik fra Microsofts side, at de ikke vil tillade, at når man køber en computer med Microsoft software, skal der altid følge CD til styresystemet med. Det ville jo unægtelig gøre det hele meget mere ukompliceret. det blev et langt indlæg - undskyld!
Mvh
max h

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-05 11:46

Nu er det vel ikke det første en ny bruger tænker på, at brænde recovery diske, når man første gang åbner for en nyindkøbt maskine, nej det punkt ville jeg også springe over, og straks gå igang med at udforske hvad "dyret" kan, jeg anede ikke, at det var noget brugeren selv skulle sørge for, du kunne jo skrive et tip, så andre blev advaret, der burde følge en Windows CD med alle nyindkøbte computere-det kan vi hurtig blive enige om.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 02-12-05 12:56

o.v.n.
Ja da, det er så sandt, at man ofte er alt for ivrig med at komme igang med det nye vidunder.
Men man har jo efterhånden gjort sig sine erfaringer, og jeg fulgte faktisk "Åbnings-Guiden" til punkt og prikke, og alligevel "knækkede" tråden.

Og jo, det er nok noget brugeren selv skal sørge for. For hvis man nemlig køber en Pc i en lidt billigere udgave, hvor WinXP/SP2 er installeret, så hører der faktisk ikke nogen CD-rom med i købet! det er bare så lurvet, synes jeg, at overlade sådan en kompliceret proces til en ny bruger, og især når man er en gammel kone, som jeg.
Mange gamle vil meget gerne erhverve sig en computer men er bange for, at det er for kompliceret, og det kan jeg godt forstå, de synes.

Jeg vil meget nødig undvære min PC og har en fin flair for at bruge den(et er min 3.), men alligevel kunne jeg godt undvære den her omtalte handling med at lave backups lige fra starten.
Jeg har fulgt din opfordring og lagt et råd ind i TIPS.

Mvh
max h

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-12-05 14:32

Jeg har modtaget 3 Recovery CD-rommer fra Acer, en god julegave!
Så nu har jeg da en vis sikkerhed for, st det ikke kan gå helt galt, hvis Pc'en strejker.

Glædelig Jul og godt nytår til alle hjælpsomme Kanduer

max hankat