/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Reparation af utæt radiator-kobberør?
Fra : cristian2
Vist : 8036 gange
50 point
Dato : 30-11-05 08:38

Hvordan tætner man en gammel kobberlodning i et 90 graders knæk i rørtilførslen til en radiator, hvorfra der siver en smule vand ud. Hele varmeanlægget skal skiftes på et tidspunkt, så hvis der fandtes en midlertidig løsning, hvor man undgår at tømme hele anlægget, ville det være at foretrække. Radiatoren er placeret på øverste etage, og anlægget er et centralvarme-oliefyr.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-11-05 08:58

Du lukker bare så meget vand af anlægget, så radiatorerne på øverste etage er tomme. så kan du i ro og mag reparere lodningen. men pas på. når der er brugt kobberrør sammen med radiatorer af jern, kan der opstå en uheldig tæring, og den kan være mere udbredt end man tror. men det er bare at prøve. hvis du selv gør det, så gør det på et tidspunkt hvor du kan få fat i en smed, hvis det går helt galt. det er ikke sjovt at undvære varme nu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 09:04

En smed kan fryse røret. Skære den stump ud der er syg, lodde en ny stump i. Alternativ gøre som trimare siger - altså aftap noget af vandet.
->Trimare. Galvanisk tæring er normalt ikke noget problem når vi snakker radiatorvand.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 09:23

Hvorfor dog fedte rundt med alt det lodning... som højest tænkeligt bliver noget "ged" i gamle kobberrør, med mindre du gør dem 100% rene. Personligt ville jeg benytte skærerings-fittings. De / det kan købes hos enhver VVS forhandler, Silvan osv.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 09:28

NB:
Tærring i radiatorsystem er som 3773 omtaler. Jeg ville nu nok investere i en automatisk udlufter, og installere det i dit radiatorsystems højeste og eller sidste punkt i huset, da din tæring skyldes ilt (luft) i systemet. Inden luft/ilt = ingen tæring da dit radiatorvand bør være behandlet.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 30-11-05 09:40

Ingen luft/ilt = ingen tæring da dit radiatorvand bør være behandlet.
Nærlæste ikke 100% dit spørgsmål - sorry Du skriver midlertigig rep. da systemet skal udskiftes. Her er skærerings fittings nok det letteste at benytte, men du kan også prøve med en "Uganda" løsning.
1. Pak din lille lækage (den skal være meget lille for at det her fungere) STRAMT ind med en god blød og fleksibel tabe f.eks eltape.
2. omvikle området med gaze (samme type som førstehjælpskassen).
3. Smør gazen med en to-komponents lim (Araldit).
Der er ingen garanti for det fungere, og resultatet kan være at du må udskifte et endnu større stykke. Det er noget jams at lave det på denne måde, noget hen ala ham det skummer bordhjørnet op i Kansas reklamen.
Du kan evt. også prøve ned en såkaldet "Yokohama pakning". Du omvikler det utætte område stramt med en blød og lærredsfyldt gummi pakning. Sætter herefter en slangeklemme på lækagen og i hver ende af "rullen". Husk at omvikle lækagen mindst to gange med gummi pakningen.
Sikken noget fusk...
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 09:43

Enig Clan. Skæreringsfittings er til at finde ud af!

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 30-11-05 11:11

Hej christian2

Nu har jeg ikke så frygtelig meget forstand på VVS men mine forældre har en radiator i stuen som pludselig blev læk for nogle år siden.
De påsmurte noget plastikpadding (som fås både i glasfiber og metal) som dækkede det lille hul - og nu har det da holdt i 6 år ..... Som sagt jeg har ikke forstand, men måske kan det bruges? De har brændefyr, så det er ikke fordi der ikke kommer "knald" på radiatorerne når der fyres op.

mvh

ujbv

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-11-05 12:02

Plastik padding holder ikke på CU-rør...gør som anbefalet med conex.....altså skærringfittings...
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-11-05 12:04

Plastik padding holder ikke på CU-rør...gør som anbefalet med conex.....altså skærringfittings...
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-11-05 12:04

Plastik padding holder ikke på CU-rør...gør som anbefalet med conex.....altså skærringfittings...
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-11-05 12:04

Plastik padding holder ikke på CU-rør...gør som anbefalet med conex.....altså skærringfittings...
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 30-11-05 12:04

Plastik padding holder ikke på CU-rør...gør som anbefalet med conex.....altså skærringfittings...
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-11-05 12:10

du kunne jo også ringe til smeden. det er kun en lille operation som er klaret på ½time. hvis du selv lukker vandet af, så det er klart når han kommer, varer det aldrig, og så er det gjort rigtigt første gang og du får ikke flere problemer med det. man skal ikke altid være så fixeret på, at det skal være gratis, eller næsten. et lille fejltrin kan blive en dyr affære. hvis du nu går hen og får en vandskade ud af det, og din forsikring finder ud af, at du selv har rodet med det, får du ikke en krone.
brug de 500 kr til smeden og spar alle ærgrelserne. du kan jo sige, at det er din julegave til dig selv. så kan du glæde dig over at have fået noget der er i orden og kan bruges til noget.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-12-05 10:43

Gu' ved om der er løbet så meget vand ud, at computeren er kortsluttet... siden spørgsmålet ikke er blevet lukket / accepteret af spørgeren

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-12-05 17:39

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-12-05 18:07

Velbekomme... og takker for points