/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Irish Coffee. Jeres egen opskrift.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 1961 gange
500 point
Dato : 29-11-05 23:43

Hejsa alle. Jeg har søgt på Goggle efter opskrifter på Irish Coffee og det viser sig til min store overraskelse at der faktisk er ret store forskelle på de enkelte opskrifter.

Hvordan laver I jeres favorit-Irish Coffee og med hvad?

Jeg gider ikke klikke på Link's så kun svar fra folk der gider skrive selv.

Til gengæld er der 500 point til den HELT rigtige opskrift.

Hellere præmiere et godt svar end 'forære' point væk bare fordi man har mange af dem.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 510 point
Dato : 29-11-05 23:50

1) 2 tsk. mørk farin i glasset
2) 1/4 glas Tullamore Dew
3) 2/4 glas kaffe
4) 1/4 glas Flødeskum
5) Pynt med farin på toppen

- velbekomme

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 23:54

Jeg glemte lige:

Hvordan drikker I den? Med sugerør? Rører I rundt først så både sukker og fløde opløses? Eller drikker i fra bunden UDEN omrøring?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 30-11-05 00:07

Her er den fra en gammel tjener

3 cl irsk whiskey...mærket efter smag og økonomi, men selvfølgelig en irsk ikke skotsk whiskey.
2 tsk. farin .. med top
2 tsk. nesskaffe
ca. 1½ dl kogende vand
Nesskaffe fordi drikken bliver varmere end med kolbekaffe fra kaffemaskinen.

Røres til sukkeret er opløst

2 spsk. flødeskum

Drikkes med sugerør.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-11-05 00:10

Med stålteske/sugerør - let omrøring under flødeskummet til farinen er opløst - og så er det ellers om at sutte i sig mens den er varm - når jeg er ca. halvt nede, så bliver flødeskummet gerne rørt med rundt og suget op. Og så er "man" klar til een til

- jeg bruger KUN "tullemor" - da det efter min mening er den eneste der giver den rigtige runde smag. "Slave-whisky"er til omkring eller under "en hund" er alt for sprittede til Irsk kaffe....

- og det er synd og skam at bruge de gode skotske single malt whisky'er på kaffe...

/berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-05 00:12

viviborgen -> Ligger flødeskummet så ikke bare tilbage i bunden af glasset når væsken er drukket? Og bruger du glas eller krus?

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 30-11-05 00:46

Først en halv kop kaffe som er god og stærk
så tager jeg en skefukld puddersukker og rører rundt i det.
Så en ordentlig skefuld flødeskum..
Der overhældes med en whiskey
Derpå puddersukker
Jeg tager en lang ske og rører forsigtig, så jeg hkan spise fløden ... og drikke kaffen...
Skål...
Tænkte lige på om det kunne smage godt med et drys revet mørk chokolade på..
Det vil jeg prøve næste gang...

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 30-11-05 00:46

Først en halv kop kaffe som er god og stærk
så tager jeg en skefukld puddersukker og rører rundt i det.
Så en ordentlig skefuld flødeskum..
Der overhældes med en whiskey
Derpå puddersukker
Jeg tager en lang ske og rører forsigtig, så jeg kan spise fløden ... og drikke kaffen...
Skål...
Tænkte lige på om det kunne smage godt med et drys revet mørk chokolade på..
Det vil jeg prøve næste gang...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 10:01

Mexican coffee er sjovt.

Mørkt chokolade. Stærk kaffe, en sjat Tequila + flødeskum (sådan lige for at variere lidt)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 10:06

Hejsa Hello and what a nice cup of coffee
1. Lav en god stærk kaffebryg
2. Brug krus, gode solide krus og ikke alt det der glasfims, som ikke kan holde på varmen.
3. Mørk farin (puddersukker) efter smag. Jeg bruger 1½ spiseske.
4. En god Whisky til Irish Coffee... jeg benytter Tullamore http://www.tullamoredew.com/ her bruger jeg ca. 5 cl. til et krus (det skal sgu' smage af noget).
5. Kaffe i (op til 1/4 fra kanten)
6. Rør rundt (bland skidtet godt sammen).
7. Når kaffen igen er stille efter man har plumret det rundt, så tager man en køleskabskold RIGTIG fløde, ikke noget af det dersens let/slanke fims, eller for den sags skyld flødeskum - det er sgu' ikke en kage. Dyp en teske (vendt på hovedet) ½ ned i kaffen, og hæld fløden stille og roligt i hen over bagsiden på tesken. Fyld fløde i efter smag, jeg benytter et lag på ca. 1 cm.
8. Nyd din Irish Coffee (lavet på Irish Whisky) ved at drikke det igennem fløden, som i øvrigt nok skal blive på toppen... med mindre du pladre rundt i det, eller skal ha' det på dame-manér og drikke det igennem sugerør eller andet skrammel.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 10:12

NB: Forvarm krusene med kogende vand
(husk at hælde det ud igen)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 10:14

NNBB: For ikke at "fylde op", så kan du evt. læse om "how to do" http://www.billmurphy.com/RECIPEart/Irish_Coffee.html
Bill ladet til at være en rigtig hyggelig fyr

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-05 10:28

Hejsa og G'morn.

3773 - Tak for ide'en men i denne omgang vil jeg gerne nøjes med Irish Coffee. OK?

Søren -> Ja nu får vi se. Jeg skal under alle omstændigheder ud at købe nogle "gridienser" før gutterne M/K arriverer på lørdag. I øvrigt kan tykke Krystalglas (Holmegaard f.eks) også holde godt på varmen, og så kan man SE det fluidum man suger i sig.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-11-05 10:38

a.j. OK men pas på med kogende vand i Holmegaard glassene, jeg har sprunget adskillige "Skibsglas" da foden/stilken er af kraftigt glas og selve glassets væg er tyndere. Springer p.g.a. glasset udvider sig hurtigere end "fod-stilken".
Go' fest...
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-05 10:48

Søren -> Så kan jeg da lige give dig et lille TIP. Når man hælder kogende vand i glasset, skal teskeen stå der. Så hælder man vandet på teskeen og IKKE direkte på glasset. Jeg har selv et sæt Skibsglas med Peder Skram Logo'er. De holder stadig.

P.S.: Undrer mig lidt at ingen nævner Kandis-stænger??? De bruges da ofte på værtshuse o.l.???

Er det bare PRAL??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-11-05 11:12

Her er så en noget anderledes opskrift på Irish coffe......men pas nu på AJ, for jeg går ud fra, at du bliver nødt til at teste alle opskrifterne først, for at kunne servere den bedste af dem

4 kopper stærk frisklavet kaffe
1/4 kop sukker
1/2 kop irsk Whiskey

1 kop piskefløde
2 spiseskefulde brun farin
2 spiseskefulde irsk whiskey
En smule revet chokolade.

Hæld de fire kopper kaffe i en gryde sammen med 1/4 kop sukker (evt. lidt mere sukker efter smag)

Tilsæt ½ kop whiskey og varm det godt op (uden det må koge)

Pisk 1 kop fløde imens

Fordel de to spiseskefulde brun farin og de to spiseskefulde whiskey i krusene.

Hæld kaffe/whiskey/sukkerblandingen oveni.

Fordel flødeskummet oveni krusene og pynt med revet mørk chokolade.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-11-05 17:03

Jeg har en lidt anden "halv hjemmelavet " variant.....
2 tsk mørk farin......2 cl Tullamore Dew -2 cl Quintreau....2 dl stærk kaffe og flødeskum...
Varm glassene -hæld Whisky og likør i -sukker kaffe og rør til det er opløst...Flødeskum på toppen....Lidt revet chokolade og appelsin skal ovenpå (vældig dekorativt) og server så med sugerør/sugeske

Mvh sverola

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 12:43

Nej, Arne, fløden ligger ikke i bunden af glasset, når vandet er kogende. Det ville den gøre med kolbekaffe, som ikke når de 100 grader.

Jeg serverer dem i glas, men ikke med metal sugerør, som følger med irish coffee glassene. Jeg synes nemlig de er ubehagelige at få i munden.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 12:53

Kandispinde er noget popsmart noget, som ser festligt ud, men som ikke søder drikken ensartet. Den sidste del er for sød og den første del mangler sukker.

Chokolade hører ikke til en irsk kaffe, at drysse chokolade over de varme drikke med flødeskum eller oppisket mælk er en sydeuropædisk tradition ikke en irsk.

Irenenes kultur er ikke så forfinet. Det har franskmændene og italienerne mere tradition for.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-05 19:02

Tak for svaret berpox. Vivi's var næsten magen til din men du kom først.

Nu må vi så se hvad gæsterne siger på lørdag.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 06:27

Ja, det bli'r spændende om gæsterne overhovedet er i stand til at finde den opskrift de synes bedst om når først de har prøvet en 3-4 stykker

Anyway - god fornøjelse med "trylledrikken"

mvh berpox