/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Koder på en mappe
Fra : Jesper_wood
Vist : 543 gange
1 point
Dato : 29-11-05 21:05

Hej,
Jeg har xp home, og jeg vil gerne have lavet koder på nogle af mine mapper, er det muligt, hvis ja så hvordan. Må gerne skæres ud i pap!
Håber nogle kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 29-11-05 21:07

Så vidt jeg ved er det ikke muligt direkte via windows.
Du skal altså ud og have fat i andre programmer..

Navnene på dem ved jeg desværre ikke, men du kan altid søge på www.google.dk

\\-> Dennis

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-05 21:19

Tjaeh... jeg er heller ik' ekspert, men i XP Pro bruger man :

Kontrolpanel->Administration-> osv... for at lave brugerrettigheder for mapper/filer

Men det findes vist ikke i Home versionen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-05 21:21
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-05 21:25

Hmm... dét link ville kandu.dk ik' være med til

..men jeg mente "Active Directory" : http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=activedir

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-05 21:28

Dette er i win 2000 men gælder sikkert også i XP
Gå i hjælp og søg på "mappetilladelser, indstilling" >vis > og vis
og så er du her:

Sådan oprettes, vises, ændres eller fjernes fil- og mappetilladelser
Åbn Windows Stifinder, og find den fil eller mappe, du vil oprette tilladelser for.
Højreklik på den ønskede fil eller mappe, klik på Egenskaber, og klik derefter på fanen Sikkerhed.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Klik på Tilføj, hvis du vil oprette tilladelser for en ny bruger eller gruppe. Skriv navnet på den bruger eller gruppe, du vil oprette tilladelser for, i formatet domænenavn\navn, og klik derefter på OK for at lukke dialogboksen.
Klik på et bruger- eller gruppenavn, hvis du vil ændre eller fjerne tilladelser for en eksisterende bruger eller gruppe.
Klik eventuelt på Tillad eller Afvis for hver tilladelse, du vil tillade eller afvise, i Tilladelser. Du kan også fjerne brugeren eller gruppen fra listen over tilladelser ved at klikke på Fjern.
Bemærk!

For at åbne Windows Stifinder skal du klikke på Start, pege på Programmer og Tilbehør og derefter klikke på Windows Stifinder.
Du kan kun oprette tilladelser for filer og mapper på drev, der er formateret til at anvende NTFS.
For at ændre tilladelser skal du være ejer eller have fået ejerens tilladelse til at gøre det.
Grupper eller brugere med Fuld kontrol til en mappe kan slette filer og undermapper i den pågældende mappe, uanset hvilke tilladelser der beskytter filerne og undermapperne.
Hvis afkrydsningsfelterne under Tilladelser er nedtonede, eller hvis ikke knappen Fjern er tilgængelig, har filen eller mappen arvet tilladelser fra den overordnede mappe. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger om, hvordan filer og mapper påvirkes af arv.
Relaterede emner

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 29-11-05 22:16
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-11-05 23:16

Åbn Denne computer.
Dobbeltklik på det drev, hvor Windows er installeret (normalt drev C, medmindre der er flere drev på computeren).
Hvis indholdet af drevet er skjult, skal du klikke på Vis dette drevs indhold under Systemopgaver.

Dobbeltklik på mappen Dokumenter og indstillinger.
Dobbeltklik på brugermappen.
Højreklik på en mappe i brugerprofilen, og klik derefter på Egenskaber.
Marker afkrydsningsfeltet Gør mappen privat, så kun jeg har adgang til den under fanen Deling.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-05 13:27

Der var et lignende spørgsmål her på Kandu for 1-2 mdr. siden, og der blev der linket til et GRATIS program lignende det johnni linker til, men jeg kan ikke finde det igen, det virkede ellers fint, jeg har selv haft det instaleret, men forsvandt (sammen med så meget andet) da jeg blev nødt til at formatere. Der er måske nogle dreve Kandu søgere der kan finde det gamle spørgsmål, jeg kigger med!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-05 17:14
Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 1 point
Dato : 30-11-05 17:40

For at benytte nedenstående oplysninger skal man have Admin rettighedder og log ind password(så vidt jeg husker) på sin pc/os konto (XP Home) og disse mapper kan kun ligge i din/ejers profil,mapperne skal så ligge i under mapper>

C:\Documents and Settings\Dit navn,altså under dit navn.

http://www.computerhope.com/issues/ch000705.htm

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-11-05 17:48

Select the folder you wish to encrypt.Vælg mappe du vil cryptere.
Right-click the folder and click Properties.højre klik>egenskaber
Click the Sharing tab.klik på deling radio knap.
Check the box Make this folder private .sæt mærke i gør mappen privat.

og man skal have password til sin bruger konto(for at det virker),ellers kan alle se dem alligevel(selv om man sætter password på mappen),kom jeg lige i tanke om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-05 12:32

Har du fået kode på dine mapper? ellers er her link til det program jeg brugte og vil bruge igen, nu da jeg har fundet det igen, du kan sætte kode på 4 mapper med freeware versionen http://www.topdownloadsnet.com/software/view.php?id=11463

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 13-12-05 23:10

Tak for svaret Manse9933.