/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Valg af bærbar - Mac eller WindowsPC?
Fra : Cheezdippers
Vist : 2581 gange
180 point
Dato : 29-11-05 17:19

Står i et stort dilemma. Skal have mig en bærbar og overvejer stærkt at anskaffe mig en iBook (ved ikke lige med størrelsen endnu).

Har bare aldrig haft en Mac, så jeg ved sgu ikke om de er noget jeg tør smide penge efter. Jeg kan self tage ind og prøve en i en butik, men det er vel begrænset hvor meget jeg kan komme i dybden med den der.

Ved at der findes et program der hedder VirtualPC (eller noget i den stil) der kan simulere Windows PC. Vil det kunne køre stabilt på en mindre iBook, hvor man kører små, ikke ret krævende programmmer?

Har forsøgt at opsætte nogle plusser og minuser, men da jeg ikke kender ret meget til Mac, kan nogen af jer sikkert komme med nogen bedre.

+ Stabilt styresystem (stort plus IMO)
+ Minimale problemer med virus osv.
+ Ultra fedt design
+ Robust (har jeg læst mig til et sted)

- Den er dyrere
- Begrænset software
- Et helt andet system som jeg overhovedet ikke kender til
- Ikke så mange spil til Mac (ikke ret vigtigt, da den nok sjældent bliver brugt til spil alligevel og min stationære bliver ikke skrottet)

Ja kan ikke rigtigt finde på flere, men nogen af jer nørder må kunne remse en masse op.

Har haft Linux på min computer og der fattede jeg overhovedet ikke hvordan man installerede programmer, selvom jeg læste diverse guides på nettet.
Det er vel ikke lige så besværligt på en Mac? Kan man ikke bare downloade en installationsfil, klikke på den og så er den igang?

Ville det være smartest at vente til der kommer Intel-platform eller?
Og hvilken betydning vil dette få? At maskinen i teorien bliver en x86, eller bare at Intel bliver producent af Mac's nuværende platform?

Jeg er sgu godt nok i tvivl.

Den skal næsten udelukkende bruges til:
1. Internet
2. Tekstbehandling
3. Lidt billedsjov
4. Film/musik-afspiller
5. Synkronisering med min mobil

Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der for nylig har skiftet til Mac om hvordan i synes om det. Men også bare fra hærdede Mac folk, der kan fortælle lidt om hvordan det fungerer osv.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 17:36

Gå ud og kik på www.apple.dk

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 17:37
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-11-05 17:50

Det er ellers udmærket med en Mac, men det du skal gøre op med dig selv, er at der er ikke ret mange af dem du kender der har en. Det er heller ikke nemt at dele erfaringer og (programmer hys, det sagde jeg ikke højt) ) med andre. Så der er mange ulemper men få fordele.

Jeg ville klart vælge en alm pc.

Garvede Macbrugere vil nok kommme med nogle gode argumenter her, og dem synes jeg du skal læse og lytte til før du beslutter dig.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Cheezdippers

Dato : 29-11-05 17:51

Mange tak, men vil nu hellere have folks personlige mening.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-11-05 17:54

Netop derfor skal du læse og lytte til de argumenter der nok vil komme her.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-11-05 17:57

Ved at der findes et program der hedder VirtualPC (eller noget i den stil) der kan simulere Windows PC. Vil det kunne køre stabilt på en mindre iBook, hvor man kører små, ikke ret krævende programmmer?
- ja, det vil køre OK. Ud fra de behov du nævner, får du ikke brug for det.

Dine plusser og minusser er ikke helt i skoven. Jeg er ikke grafiker eller "i kreativt erhverv", men har altid brugt/foretrukket Mac, da det giver mig en computer, der er meget hurtigere/nemmere/sjovere at betjene. En Mac er super til internet, tekstredigering, masser af billed/film/musik-sjov, og du kan synk'e med mange mobiler.

Men du VIL støde på programmer, websteder etc. der diskriminerer Mac-brugere. Så det kan hjælpe at have lidt kampvilje.

Håber det hjælper dig, ellers uddyber jeg gerne.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 18:08

JEps, den kan det hele, jeg har ALDRIG åbnet en manual, men kan let betjene den, den får heller ikke virus som pc, jeg bruger den til musik, billeder internet ja - faktisk det hele, jeg kan også se film o.s.v.
Vi startede med en Apple Computer for ca. 24 år siden nu er den ude.(stillet til side)
Min mand har arbejdet både med Mac computer og pc , og har haft rigelig lejlighed til at sammenligne dem, 24 års erfaring, og han foretrækker Mac.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 18:20

://www.apple.com/dk/

kik også lige her

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 18:20

://www.apple.com/dk/

kik også lige her

Kommentar
Fra : Cheezdippers

Dato : 29-11-05 18:32

Fijala: havde ikke lige set din første kommentar. "Mange tak, men vil nu hellere have folks personlige mening" var til 25. ;)

>Men du VIL støde på programmer, websteder etc. der diskriminerer Mac-brugere. Så det kan hjælpe at have lidt kampvilje.

Ja kan sgu godt se problemet mht. programmer. Det er også en af de ting der stadig får mig til at overveje WindowsPC. Hvis jeg nu installerer Firefox på en mac, støder jeg vel kun på de samme "Firefox-problemer" som når jeg sidder med Windows? Det kan jeg nemlig sagtens leve med.

Hvad med installation af programmer? Foregår det nogenlunde på samme som i Windows? Altså at man dobbeltklikker (eller noget i den stil) på installationsfilen og så er installationen i gang?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 19:03

Ja, hvor tror du Microsoft har hugget ideen fra?
ja normalt er der en installeringsfil ligesom Windows

firefox kan også bruges

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 19:07

Mac samler som regel filerne sammen
hvorimod Windows er på flere filer

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-11-05 19:07

Mac samler som regel filerne sammen
hvorimod Windows er på flere filer

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-11-05 09:00

Jeg har både pc og mac, gennem 10 år cirka.
At man ikke kan få et særlig stort udvalg af programmer til Mac er noget der høre fortiden til.
Hvis du godt kan li at bruge timevis på nedbrud, mærkelige skærm beskeder, defragmentering, opdateringer en masse, SÅ sørg for at købe PC, alle disse evindelige problemer som pc´ en giver vil med tiden gøre dig til en nørd. Med Mac kører det bare på skinner for dig og lækkert design ? Ja, for delen da!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-11-05 09:04

Ps. Dell har ambitioner om at overgå både Mac og Windows, så måske er det dér fremtiden ligger, hvem ved.

Kommentar
Fra : Cheezdippers

Dato : 30-11-05 18:02

>Hvis du godt kan li at bruge timevis på nedbrud, mærkelige skærm beskeder, defragmentering, opdateringer en masse, SÅ sørg for at købe PC, alle disse evindelige problemer som pc´ en giver vil med tiden gøre dig til en nørd.

Uha ja det var sgu et godt argument. [Glad]

Kommentar
Fra : jegharenibook

Dato : 01-12-05 17:22

Tjek de største mac-sites: http://www.macnyt.dk og http://www.mediamac.dk

Der kan du få svar på ALT. Jeg har selv en iBook g4 12". Synes den er utrolig dejlig. Man får ikke meget for penge da de er ret dyere, men for dælen hvor er de fede!!!

Jeg bruger min til gym, og der er ikke nogle probs. med programmer. Hvis du har office til mac kan du det samme som en pc. Hvis du skal bruge Texas Interactive ( mat. program for matematik på høj plan) så kan det ikke køre på mac. Men der er altid alternativer.

The iBook Is The Only Book You'll Need!

Kommentar
Fra : Cheezdippers

Dato : 01-12-05 17:45

>Hvis du har office til mac kan du det samme som en pc.
Det er bare det jeg ikke har, og synes sgu det er mange penge at smide ud igen for at få Officepakken. Tror sgu jeg må køre Openoffice istedet.

>Hvis du skal bruge Texas Interactive ( mat. program for matematik på høj plan) så kan det ikke køre på mac.
Bruger jeg alligevel næsten aldrig, så det kan gjeg godt nøjes med kun at have på den stationære.

Kommentar
Fra : jegharenibook

Dato : 01-12-05 18:03

okay. jamen så er det jo mac du skal have!. Der er også mange andre gratis løsninger på office: Openoffice, staroffice, neooffice. og sikkert også flere.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 01-12-05 19:36
Kommentar
Fra : 25

Dato : 01-12-05 19:36
Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 02-12-05 08:23

En Mac er berømt for at være VERDENS MEST FORBRUGERVENLIGE computer, det den ikke gør af sig selv, spørger den dig om.

Der er ikke noget valg, tekstbehandling, og grafiske opgaver, jamen den kan alt.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 02-12-05 08:23

En Mac er berømt for at være VERDENS MEST FORBRUGERVENLIGE computer, det den ikke gør af sig selv, spørger den dig om.

Der er ikke noget valg, tekstbehandling, og grafiske opgaver, jamen den kan alt.

Kommentar
Fra : The_Schmidt5

Dato : 02-12-05 15:08

Det må simplehten være en mac du skal have!

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 180 point
Dato : 05-12-05 20:16

Hvad mangler du at vide?

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-12-05 09:56

Siden du bliver ved med at spørge må det vel være fordi du behøver af blive 200% sikker før du vælger en mac.
Så får du også mit besyv: Mac er utrolig driftsikker (går så at sige aldrig ned). Er let at betjene og uhyre sjældent plaget af virus. (selv har jeg aldrig haft nogen). Og så har jeg vist bare gentaget dig selv. Der er vist heller ikke mere at tilføje!
vl hilsen
werter

Godkendelse af svar
Fra : Cheezdippers

Dato : 06-12-05 16:10

Jae i har alle kommet med gode svar, men kan jo ikke fordele pointene, såe.

Tak for svaret kipros.