/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Rygestop d. 1. december.
Fra : TheRipley
Vist : 2429 gange
200 point
Dato : 29-11-05 17:09

Jeg har definitivt bestemt mig for at stoppe med at ryge, på det sikkert dårligste tidspunkt af året ud fra en ide om, at kan jeg klare december, så går resten nok også.

Jeg har meldt mig ind i "rygedoktoren" gennem TV2, men det er et lidt tamt forum, så hjælp mig.

Gode råd, faldgrupper, jeres egne erfaringer, alt, hvad I kan komme i tanke om

Jeg VIL gennemføre det den her gang, jeg er sikkert ikke den eneste her, der sidder og godt ved, at det koster penge jeg kunne bruge til sjovere ting - og at det er pinligt, når man roder alle sine jakker og tasker igennem, i håb om bare at finde en halv cigaret

Spørgsmålet bliver ikke lukket hurtigt, for jeg har vist brug for jer i lang tid, men jeg håber at finde andre næsten ikke rygere eller dem der er godt på vej til at blive det

Knus Ripley

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 17:19

Believe it or not Ripley
Men jeg holdt op med at ryge for en del år siden og holdt faktisk op i 4 år ....Pgr a job -hjemme-osv faldt jeg i igen..Det som gav udslaget den gang var at jeg fik influenza og ikke kunne ryge i 3 dage ...Da var det jeg tænkte at kunne jeg klare 3 dage kunne jeg klare flere...Men en ting jeg altid havde var tobak og ild i lommen ...ihvert fald det første halve år .Jeg var til flere fester hvor andre røg og jeg sad bare der og var stolt over mig selv....
Nu idag er jeg knap så stolt af mig selv ...Men jeg går da mere og mere og tænker på at slutte igen og jeg tror og ved at det er det som må være drivkraften ..Motivationen ...
Det med tyggegummi -akupunktur-hypnose trance og hvad der ellers bliver tilbudt er måske nok en hjælp men stadig er det dig selv som må være Primus Motor i denne proces..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 29-11-05 17:27

Hej Sverola.
At motivationen skal komme fra mig selv, det er jeg ikke i tvivl om, men jeg har lige købt er billigt gammelt hus for snart 2 måneder siden og min bankrådgiver var lidt i tvivl om hvorvidt jeg egentlig havde råd. Så motivationen er der. Jeg vil hellere male og reparere end ryge.

Men at man stadig kan falde i efter 4 år, det kan da godt gøre mig lidt bange.....

Vil du være med til at prøve igen

Knus Ripley

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 17:44

ja jeg er med på den værste ...... og det tror jeg at det bliver..Det som er problemet er at der hvor jeg arbejder nu er det faktisk de fleste som ryger og vi får jo de der 4-8 kopper kaffe daglig hvor vi lige står 5 min med en røg og en kaffe...Men så igen vil det jo nok føles som en større sejr hvis det lykkes..
Det som også er en fordel er at min kone ikke ryger så jeg kan ikke blive så fristet til tobakken hjemme..Men jeg har dog altid haft et princip og det er ikke at ryge i bilen,så skal vi langt bliver der kørt 1-2 timer og så er det kaffe/røg pause..Den bedste tid for mig at slutte på er nu her i vinter halvåret hvor jeg ikke er så meget på fisketur ...For mig er de et must at sidde ved en strand eller i båd og få en kaffe og en cigaret ,,,,,sååååeee jeg skal være helt "clean" før sæsonen starter igen ellers går det ikke

mvh sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-05 18:28

Al respekt til jer der kan, jeg har ikke rygraden til det, må jeg ærligt indrømme, men for at gøre det mere besværligt for
mig selv, og for ikke at have dårlig samvittighed over for mine børn, ryger jeg kun udenfor, og det nedsætter forbruget
temmelig meget om vinteren.

Der har for ikke så lang tid siden været en tråd, fra en der holdt op med at ryge for et år siden, i den tråd, blev der
henvist til nok en tråd, hvor han havde fået en del opbakning, da han ville stoppe, prøv at finde den det kunne jo være
i kunne få hjælp der

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-05 18:28

Hold ud Ripley..............når du går i gang, så:
Bliv ikke den "hellige"
Hold dig ikke væk fra de hyggelige rygere
Gå din vej/tur når trangen bliver for stor
Hvis du er god til at tegne, så vil et billede af en pakke smøger der gnasker i dit hus, se pænt ud på væggen i stuen.
Tro ikke det er nemt, og det går ikke væk med det samme
Og det med lige et par smøger her i julen og til nytår.................nixen
Du skal ikke være bange - og falder du i så rejs dig op og begynd forfra
Det er ingen skam at tabe, men det ville være en skam ikke at prøve igen.

Kommentar
Fra : pause

Dato : 29-11-05 18:43

Hejsa, Tillykke med din store beslutning, jeg har ikke røget i 10 mdr. og min store hjælp var under www.drstop.dk jeg selv har været ryger i 34 år, og har prøvet flere gange at stoppe, men denne gang er det lykkes, jeg købte også bogen endelig ikke-ryger den var også en stor hjælp.
hilsen fra pause

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-11-05 19:14

Jeg har et rigtig godt forslag

Kig ind på www.easyway.dk

ps. Jeg er involveret i Easyway så jeg er IKKE objektiv, men skidtet virker

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-11-05 19:15

Så lige at der var en anbefaling af bogen Endelig ikke-ryger, som er skrevet af Allen Carr, Easyway er det koncept der er beskrevet i bogen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-11-05 19:46

Jeg stoppede den. 13/5 - 2004. og gjorde mig ingen forberedelser, men besluttede mig bare. Ingen hokus pokus rygestopkurser, tyggegummi, plastre, akkupunktur, hypnose, eller nowed...Bare slut prut, væk med skidtet..

Jeg syntes slet ikke det var så svært, som jeg frygtede det ville være, men det skal dog siges, at jeg samme dag som jeg stoppede med rygningen startede det helt store helsefreak show..

Noget skulle jo erstatte al den tid, hvor jeg før sad med en smøg i kæften, så jeg tænkte, at tilberedelse af sund mad, samt daglig motion ville kunne beskæftige mig - og det gjorde det - og gør stadig..

Held og lykke med projektet

ps. Ja, jeg er en af de hellige, der elsker at fortælle en ryger, at han stinker*G*

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 29-11-05 20:05

Indtil nu, tak for opbakning og gode råd - jeg skal nok lade være med at blive frelst

Har lige bestilt bogen, så jeg håber, at den lever op til anbefalingerne

Knus Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 29-11-05 20:07

-Og Creamy, jeg bliver nok aldrig den store helsefreak, men den med at tænke over, hvad cigaretterne skal erstattes med, den er fornuftig

Knus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-05 21:28

god, fornuftig beslutning.
Og du er startet med at gøre det rigtige: Du har sat en dato ude i nær fremtid, så du kan forberede dig og vænne dig til tanken.
Hvor meget ryger du om dagen i øjeblikket?
Prøv at lave en liste over, på hvilke tidspunkter, du ryger. Og lav en liste over, hvad du vil gøre i stedet for hver cigaret. Så har du noget at holde dig til i de første og sværeste dage.
Det behøver jo ikke at være lakrisser eller kager til kaffen det hele, -det kan også være noget med at male og reparere. Gå i gang med ting, hvor du ikke kan/behøver at ryge samtidig. Og den allerførste tid skal du nok undgå folk, der ryger. Det ER altså svært at se andre ryge når man selv lige er holdt op! Hvis du har en kæreste el.lign, så er det ti gange lettere hvis I holder op samtidig. Og på arbejdet er det også nemmere, hvis der er nogen, der holder op samtidig med dig.

Tilbagefald efter 1-5-10 år kan altid komme, men det behøver du ikke at bekymre dig om lige nu. Du skal bare tage én dag af gangen.
Det ER svært! Men det KAN lade sig gøre! Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 22:00

Hej Ripley. Jeg vil ikke sige Held og Lykke for jeg mener ikke at disse to faktorer spiller ind. Det eneste der betyder noget er DIN personlige motivation. Jeg har røget siden jeg var 13. Holdt op i et års tid da jeg var ca. 25 men begyndte igen fordi jeg syntes om at ryge og vidste med mig selv, at hvis/når der virkeligt var en (for mig) god grund, kunne jeg holde op straks. Da jeg fik konstateret kræft i september, sagde kirurgen til mig at et totalt rygestop ville øge mine chancer for at overleve operationen med ca. 25%. Har ikke røget siden. JEG var pludseligt blevet motiveret.
Bare STOP. Hilsen

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-11-05 22:54

Det lyder da som en go idé! Det burde man lære noget af..

Hvis man gider..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 23:05

P.S.: Jeg overlevede operationen og er idag 100% helbredt også for lysten til at ryge.

epidedymittis -> Det var IKKE for at være skæg, blot et eksempel fra virkelighedens barske verden der viser betydningen af at være motiveret.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 30-11-05 09:06

Hej

Prøv dr. stop http://www.drstop.dk/fejl.asp og lav en rygestopaftale der....de har nogle gode debatforums, samt hjælpemidler.
Kig også på http://www.cancer.dk/ hvis du blir svag i knæene,,,det hjælper!
og et link mere http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/rygeraadgivning.htm

Lidt om rygestop:
Men hvis nikotintyggegummi ikke duer, hvad er der så, der duer? Hvis man gerne vil holde op med at ryge, hvad kan man så gøre for så godt som muligt at sikre, at det lykkes?

Sandheden er vel som så ofte, at alle kneb gælder; hvis man går til hypnose, og man synes, det giver en støtte til at holde op med at ryge (og det så lykkes), er det godt - går man til akupunktur, massage og allehånde eksotiske kurser, og det så lykkes for én at holde op med at ryge på dén måde, er det også godt.

Men i alle disse tilfælde er "kurens" virkning først og fremmest placebo, dvs. en rent psykologisk støtte. Det, som virkelig gør udslaget, er den enkelte rygers beslutsomhed - og at man indser, at når man først er holdt op, kan man ikke ryge mere - man kan altså ikke tage "bare en enkelt" smøg uden at falde i igen.

Den bedste strategi er formentlig at tage en beslutning, sætte en dato - og så bruge tiden indtil den dato til at sætte sig ind i, hvilke reaktioner og kravsepisoder, man skal regne med, dukker op, og hvilke strategier, der er brugbare. Man skal også være opmærksom på, at det at holde op med at ryge tager noget energi de første uger - ikke nødvendigvis altid på en ubehagelig eller smertefuld måde, men de konstante (efterhånden sjældnere og sjældnere) påmindelser om, at nu kunne man altså godt tænke sig en cigaret og de forskellige måder, man igen og igen siger nej til disse krav, kræver simpelthen en del af ens opmærksomhed.

Et godt sted at starte med at sætte sig ind i disse grundlæggende mekanismer er WhyQuit, en hjemmeside, der er delt i tre søjler. Den midterste af disse hedder "Education", og dette er et godt sted at starte. Herunder gengiver jeg et simpelt "tip sheet" hentet derfra (denne tekst er skrevet af Joel Spitzer):
TIPS TIL RYGESTOP
Hold op fra den ene dag til den anden (cold turkey). Det er i længden den letteste og mest effektive måde at holde op med at ryge på.
Hav ikke cigaretter på dig.
Hold op med at ryge én dag ad gangen. Beskæftig dig ikke med næste år, næste måned, næste uge eller blot i morgen. Koncentrer dig om ikke at ryge, fra du står op om morgenen og til du falder i søvn om aftenen.
Arbejd på at udvikle den indstilling, at du gør dig selv en tjeneste ved ikke at ryge. Hæng ikke fast i den tanke, at du berøver dig selv en cigaret. Du skiller dig af med din rygning, fordi du tager dig selv alvorligt nok til at ønske det.
Vær stolt af, at du ikke ryger.
Vær klar over, at mange dagligdags situationer vil udløse din trang til en cigaret. Situationer som vil udløse trangen kan bl.a. være: Indtagelse af kaffe, alkohol, at sidde på et værstshus, selskabelige begivenheder med rygende venner, kortspil, lige efter et måltid. Forsøg at opretholde din almindelige hverdag, mens du holder op. Hvis nogen begivenhed eller handling forekommer for svær at klare uden at ryge, så vent med det og vend tilbage til det senere. Føl ikke, at du er nødt til at give afkald på noget for tid og evighed. Alt, hvad du gjorde som ryger, kan du gøre mindst lige så godt og i mange tilfælde bedre som ikke-ryger.
Lav en liste over alle grundene til, at du gerne vil holde op med at ryge. Hav denne liste på dig, helst lige der, hvor du plejede at have dine cigaretter. Hvis du uvilkårligt rækker ud efter en cigaret, kan du i stedet tage listen frem og læse den.
Drik masser af juice de første tre dage. Det hjælper med til at skylle nikotinen ud af dit system.
For at undgå at tage på skal du spise grøntsager og frugt i stedet for slik og kager. Agurker, bladselleri eller gulerødder kan i begyndelsen bruges som en sikker erstatning for cigaretter.
Hvis du er bekymret for at tage på kan du dyrke en eller anden form for motion i begrænset omfang.
Hvis du bliver udsat for en krise (f.eks. et fladt bildæk, oversvømmelse, snestorm, sygdom i familien), mens du er ved at holde op, så husk, at det ikke er nogen løsning at ryge. Rygning vil blot komplicere den oprindelige situation yderligere og samtidig skabe endnu en krise, nemlig et tilbagefald til nikotinmisbruget.
Betragt dig selv som en ”røg-o-holiker”. Et sug kan gøre dig afhængig igen. Uanset hvor længe du har ladet være med at ryge må du ikke tro, det er sikkert for dig at tage blot et enkelt sug!
Diskuter ikke med dig selv, hvor gerne du ville have en cigaret. Spørg i stedet dig selv, hvordan du ville have det med at gå tilbage til dit gamle forbrug. Rygning er alt eller intet.
Spar de penge, du plejede at bruge på cigaretter og køb noget, du gerne vil have, for pengene når der er gået en uge eller en måned. Spar op i et år, og du kan tage på ferie for pengene.
Øv åndedrætsteknikker med dybe indåndinger, når du får lyst til en cigaret.
Gå steder hen, hvor du normalt ikke kan ryge – f.eks. i biografen, på biblioteket eller ikkeryger-afdelingen i en restaurant.
Fortæl folk omkring dig, at du er holdt op med at ryge.
Husk, at der er kun to gode grunde til at tage et sug, når først du er holdt op. Enten har du besluttet, at du gerne vil tilbage til dit gamle forbrug indtil rygningen endelig invaliderer og dræber dig, eller du beslutter, at du elsker abstinenserne og gerne vil have dem til at vare evigt. Hvis ingen af disse muligheder virker særligt tiltalende, så husk – IKKE TAGE FLERE SUG!

Tillykke med din beslutning, og vi er garanteret mange der vil bakke dig op,,,,lav evt. en tråd for støtte.

mvh Steen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-11-05 09:19

Tak for supporten :0)

Arne flot at du stoppede, men bestemt også dejligt at høre, at du er erklæret helt rask

Birgitta -> du har sikkert ret i dit råd om at tage en dag af gangen, det vil jeg prøve

Og Steen tak for alle de gode råd, jeg ved du har ret i, at man bliver ved med at være afhængig, jeg har prøvet før, men har aldrig været helt så motiveret som nu - så det skal bare gå
Ideen med juice lyder fornuftigt, det vil jeg få købt i dag når jeg alligevel henter nikotinplaster.

Knus Ripley

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-11-05 09:20

Hej
Er selv holdt op på 2. år efter ca. 14 års pulsering.
Sørg for noget erstatning, altså nye gode vaner, specielt afslapningsøvelser og motion, vil kunne hjælpe kroppen til at give slip og tænke på noget andet. Og noget tyggegummi, og en plakstikcigaret med mentol filter.
Det er som om at trangen bliver stærkere når man prøver at stå imod og har du en dårlig dag eller skranter lidt helbredmæssigt kan det være nemt at falde i, fokuser derfor på at bygge dig selv op til at stå imod og bliver du overrumplet og falder i alligevel, så gør som et lille barn der falder, rejser sig hurtigt op igen og prøver igen.
På med vanten!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-11-05 09:26

TheRipley..super godt, tillykke med beslutningen !!

Da jeg selv besluttede mig for 2 år siden , gjorde jeg det, som en begyndelse, at jeg i dagene op til stoppet mærkede efter , mentalt eller psykisk, hvad der gjorde at jeg havde trang til en smøg. Jeg forsøgte så at bearbejde følelsen, og spurgte mig selv om der var noget andet jeg kunne gøre i stedet.
Meget handlede for mig om, at jeg hellere tog en smøg, end at konfrontere mig med evt. konflikter.
Det hat haft den gode bivirkning at jeg ikke mere er så konfliktsky, som jeg var tidligere..se det er jo også en god ting ikke?
Jeg må indrømme at jeg i starten undgik de venner som røg, for meget af det sociale med dem, bestod jo i at ryge sammen.
Jeg opsøgte derimod de venner som også havde stoppet med at ryge, og der fik jeg stor opbakning.
Men du lyder motiveret, og det at du har oprettet denne tråd, er også en rigtig god ting, da den også holder dig motiveret sansynligvis.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-11-05 09:33

Nu længere tid, der går, hvor du ikke ryger, nu mere uforståeligt vil det være for dig at du har haft den trang, og røg i et lokale eller fra andres tøj vil ligefrem genere dig, fordi du får en meget forbedret lugtesans og smagssans.
Hvis du på et tidspunkt ikke synes du kan se nogen grund, at det kan være hip som hap, så gør det i det mindste for andres skyld, da jeg stoppede var det ikke kun for min skyld, men også fordi jeg ikke nænnede det overfor en kat jeg havde fået, jeg plejede, at tage hensyn til ikkerygere, men mit kæledyr kunne jo ikke bare pakke kufferten og flytte hen til en ikkeryger, så det måtte jo være mig der holdt op.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-11-05 16:52

Dejligt at høre fra jer, der rent faktisk har klaret at stoppe

Jeg suger alle gode råd til mig og har lige hentet mit plaster og oceaner af juice, vindruer, klejner og mange andre ting, jeg synes jeg skal have, når jeg nu ikke skal ryge

At jeg så nok ender med at gå tidligt i seng, må så være - jeg har 5 cigaretter tilbage, og den sidste skal altså nydes. Ikke pga. manglende motivation mht. at stoppe, måske mere en stille stund til at forberede min hjerne lidt mere.......

Og så krydser jeg stadig fingre for, at min kæreste som aftalt vil være med, vi skal være sammen i wekenden, og det er nok bedre, hvis vi begge to stresser lidt og bakker hinanden op, end hvis det kun er mig, der er "umulig"

Det tror jeg selvfølgelig ikke (lige nu) på at jeg bliver

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-11-05 16:54

Dejligt at høre fra jer, der rent faktisk har klaret at stoppe

Jeg suger alle gode råd til mig og har lige hentet mit plaster og oceaner af juice, vindruer, klejner og mange andre ting, jeg synes jeg skal have, når jeg nu ikke skal ryge

At jeg så nok ender med at gå tidligt i seng, må så være - jeg har 5 cigaretter tilbage, og den sidste skal altså nydes. Ikke pga. manglende motivation mht. at stoppe, måske mere en stille stund til at forberede min hjerne lidt mere.......

Og så krydser jeg stadig fingre for, at min kæreste som aftalt vil være med, vi skal være sammen i wekenden, og det er nok bedre, hvis vi begge to stresser lidt og bakker hinanden op, end hvis det kun er mig, der er "umulig"

Det tror jeg selvfølgelig ikke (lige nu) på at jeg bliver

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-05 17:24

Ja, nu er der ikke lang tid igen til den sidste cigaret!!! Godt, at din kæreste er med på at holde op.
HVIS én af jer dumper i, så hold fast i, at I ikke skal ryge, når I er sammen. Det kan måske motivere "dumperen" til at forsøge én gang til. Og det er altså vigtigt for den, der holder ud.

Jeg krydser fingre for jer begge to og håber det bedste.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-11-05 17:35

Tak for dine krydsede fingre Birgitta, jeg har lige sendt ham et forsigtigt hint om at jeg har købt plaster. Det er da sødt, at han vil være solidarisk, men jeg var jo tilmeldt rygestopkurset, før vi mødte hinanden, så jeg vil ikke presse det ned over ham. Men håber selvfølgelig, at han stadig er med på tanken - ellers gør jeg det da bare selv

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-05 18:06

uhauha, er forholdet SÅ nyt..... Jeg håber da, at det holder...
Men du har ret. Det ER sødt, at han vil være solidarisk..

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-11-05 18:17

Jeg håber da også det holder, lige nu er det super, men det er nemt kun at ses i weekenderne - undtagen på hverdagene, hvor man skal nå alt det man burde have klaret i weekenden

Jeg håber da, at han er med, men det er altså min beslutning, og jeg tror godt, at jeg kan håndtere det, hvis han fortsætter med at ryge - jeg tror under ingen omstændigheder, at han vil gøre det lige foran mig, så DET SKAL GÅ

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-05 21:05

Hejsan!!! Hvordan er din første dag mon gået?? Holder du ud??

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 01-12-05 22:27

Hej Birgitta, jeg holder ud, men det er vist kun fordi jeg har fået alle cigaretter smidt væk. Det er gået fint hele dagen på arbejde, men der er jeg heller ikke vant til at ryge udenfor min pause - lige nu er jeg vist bedst tjent med at gå tidligt i seng og bare vente og se, om det bliver nemmere i morgen.......

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-05 22:46

TheRipley..... hvor er det flot klaret spis et æble, man har ikke så stor trang til at ryge lige når man har spist et æble, og ellers er det også godt med noget skønhedssøvn, sov godt

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 02-12-05 05:59

Tillykkkkkkeeeeeee, TR, nu går det fremad.......i stedet for at være 90% ikkeryger og 10% ryger er du nu 100% ikkeryger.......for at komme ud over "vanerygningen" købte jeg en dåse LAKRITOL halspastiller(små "gedelorte") i Klickly og nappede sådan en når jeg plejede at ta' en smøg. Der er ingen fedt i og en hel dåse indeholder kun 25g lakrids.
Begynd bare og sig "fy for satan" inde i dig selv når du ser nogle stå og smøge den...og husk:
VÆR GOD VED RYGERE, FOR VI HAR DEM JO IKKE SÅ LÆNGE!
pøj pøj/steen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-12-05 07:28

Steen og Birgitta, jeg spiser lakrids, frugt og nødder i lange baner, så det sammen med nikotinplaster og tyggegummi + rn overbevisning om, at nu skal det være, så skal det altså lykkes den ger gang.

jeg kan sikkert ikke logge ind igen før mandag aften, men det er altså fordi jeg får gæster, jeg vender forhåbentlig tilbage mandag som stadig røgfri

God weekend

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 02-12-05 10:01

Sig til hvis jeg ka nhjælpe.

Jeg er trods alt rygestop instruktør med en succes rate på over 80%

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-12-05 17:22

Tak for tilbuddet Backtee, jeg har stadig ikke røget, men derfra og så til at sige at jeg ikke har skænket det en tanke

Heldigvis kunne tankerne så slås ned igen

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-05 17:31

HOLD DA OP!!! Det er da flot!!!

Hvordan gik det med kæresten?? Holder han osse ud?

Du har så faktisk ikke røget i 5 dage nu... --Og helt uden at smadre computeren.. Imponerende!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-12-05 17:38

Jeg er også glad for det, særlig fordi det egentligt er gået nemmere end jeg havde regnet med. Jeg tror at Arne havde ret, da han skrev at man kun kunne stoppe, når man var tilstrækkelig motiveret,

Og jo kæresten slukkede sin sidste cigaret torsdag morgen og har ikke røget siden, men vi har alligevel haft en skøn weekend

Så nu begynder jeg at føle mig mere sikker både på ham og på at kan overleve uden cigaretter

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-12-05 17:46

Skide flot altså....du er bare så DYGTIG. Ja, det er rigtigt, hvis man er meget motiveret er det slet ikke så svært. Det var også det, jeg oplevede da jeg stoppede.
Men stort tillykke, med 5 dags-dagen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-05 17:53

Tillykke med det. Så skal det nok gå. Kroppen vil næppe få det værre efterhånden.

Det er mere det psykiske: Lige nu er du motiveret og det går helt fint. Og du bliver hele tiden mindet om, at du er holdt op med at ryge, for der er jo nogle abstinenser.
Men jo længere tid der går, jo bedre får kroppen det. Og til sidst er der bare et eller andet vagt minde tilbage om at det vistnok var rart at ryge engang.

--Og så er det, at det kan blive farligt igen. For det er som om at motivationen bliver svagere samtidig med at abstinenserne forsvinder.. "--Det var jo ikke så svært, så man kan da altid begynde at ryge lidt igen"... --Og SÅ er det altså godt at være to om det, så man kan minde hinanden om hvorfor man holdt op..
---Det er et godt tidspunkt at blive gravid på, -man begynder bare ikke at ryge når man venter sig... Men det er vel ikke aktuelt endnu...

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-12-05 18:01

Tak Mango, dejligt at høre fra en der selv er stoppet

Og Birgitta, jeg har prøvet at stoppe før, jeg ved godt, at det kommer en krise, når folk holder op med at spørge til, hvordan det går "for nu er man jo ikke ryger!" eller at falde i, fordi man skal til en helt speciel koncert med en god middag først og en cigaret lige ville fuldende det hele................

Men netop det at jeg har de erfaringer gør måske at jeg ikke falder så let i igen - jeg ved godt hvor hurtigt man kan gå fra 0 cigaretter til 20

Men gravid, jeg er 48 år, så tror jeg hellere jeg vil ryge

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-12-05 18:12

Ripley Nej det forståes..det er sgu lidt sent at få børn...Jeg er 43, og jeg gider ikke mere småbørnspjat..nææh venter på børnebørn, det skulle vist være helt specielt.

Men keep on..du har jo altid os til at spørge til hvordan det går Vi skal nok holde dig ved ilden..om man må sige

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-12-05 18:32

Det er noget helt specielt - jeg har nemlig ( nå ja, sammen med min datter og svigersøn!) den sødeste lille prinsesse på næsten 2 1/2 og glæder mig vildt til at være med til at holde den første jul, hun rigtig kan forstå

Og tak for det med at blive holdt til ilden, det er nok, behovet virkeligt kommmer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-05 14:02

Nådanådanådada.. Men det er da mindst lige så godt at hænge ud med sine børnebørn... Nutidens unge forældre er tit så sundhedsbevidste omkring deres små guldklumper, at man bare overhovedet ikke skal bryde sig om bare at tænke "cigaret" når de er i nærheden. --Jeg "har" selv 3 små nisser på 2-4-6 år...

Men man HAR da ellers hørt om folk, der har fået børn når de var i fyrrerne..

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 06-12-05 15:40

Det ved jeg godt, men jeg arbejder også fuldtid som børnehavepædagog, så mit behov for børn er vist dækket godt nok ind

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 12-12-05 00:56

Hej TheRipley.

Tillykke med din beslutning og dit foreløbige gode resultat.

Her er jo mange gode råd, som virker på nogen, og som er uvirksomme på andre.

Så jeg vil undlade at komme med råd til dig i dette indlæg, men skulle du få brug for det senere vil jeg gerne medvirke til at du stopper definitivt, uanset nogle skulle få dig til at falde i eller du af andre grunde skulle begynde igen.

Jeg kan så lige kort fortælle dig, at jeg startede med at ryge, da jeg var 7 år, og røg jævnligt både pibe og cigaretter indtil jeg blev 14.

Så stoppede jeg indtil jeg blev ca. 20 og fortsatte - dog med et par pauser af nogle få år - indtil jeg blev ca. 40 år, hvor jeg stoppede igen. - Indenfor en periode på 5 år derefter, røg jeg ca. en halv cigaret til et par fester, men det smagte ad h...... til, så det var en kort "fornøjelse", og siden den gang og indtil nu, hvor jeg snart bliver 73 år,
har jeg "selv" været totalt røgfri bortset fra passiv rygning, da min kone nærmest damper som en skorsten, og det agter hun at blive ved med, da hun har gjort nogle halvhjertede forsøg på at holde op.

Er du ellers interesseret i nærmere uddybning, vil jeg gerne hjælpe dig.
Du skal bare være forberedt på, at det kun er periodisk jeg har tid til at kigge på "Kandu-siderne"

mvh.
DkwM327.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 12-12-05 08:37

Hej DkwM327

Tak for din historie, jeg synes det er flot, at du er ikke-ryger, men en kone, der "damper som en skorsten", selv om hun selvfølgelig også har ret til at træffe sine valg.

Jeg er stadig røgfri, bruger stadig nikotinplaster og har det fint, bortset fra at over 30 års tobaksslim begynder at løsne sig fra alle mine bihuler - men det er vist en almindelig følgevirkning, så jeg venter på. at det går over igen

Tak for din respons - Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-05 14:12

Hey, Ripley. Hvor er det flot, at du holder ud. Så skal du bare lige overleve den slemme jul, for ikke at tale om nytåret. For du er jo nok ikke sammen med den lille nissepige hele tiden.. Hvordan med din kæreste? Holder han også ud endnu?

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 12-12-05 17:59

Hej Birgitta. Ja det gør han, og det gør absolut wekenderne nemmere end de ellers ville have været. Jeg havde en krise i onsdags, hvor jeg var hjemme fordi jeg var syg og alting bare var "træls". Men heldigvis har jeg jo altså ikke noget, der bare ligner en cigaret i huset, så det gik, og gik over igen

Jo, jeg begynder at tro på det, for bortset fra i onsdags, har det været rimeligt nemt, så frokosterne går nok også.

Tak fordi du holder ved.

Hilsen Bente

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-05 18:29

Jamm, selvfølgelig holder jeg ved.. -hvis det kan hjælpe bare en lillebitte smule. Jeg sidder her jo alligevel.. Og jeg ved godt, hvor svært, det er at holde op. Især når man spiser og drikker sammen med folk, der ryger......... Så der vil nok liige være et par fristelser endnu her i løbet af julen.. Især frokoster er noget værre noget. For der er jo altid nogen, der har røg at byde på når du ikke selv har nogen. Men det vil være afhængig af, hvor mange rygere der er, og om du kan holde lidt afstand til dem.......
Jeg håber på det bedste for dig.
Og når du er hjemme, så skal du jo ikke gå og tænke på røg. Sørg for hele tiden at have gang i noget male- eller reparationsarbejde.. Også i juledagene. DET kan kæresten vel osse godt være med til, ik'?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-12-05 19:25

Citat
Fra : creamygirl Dato : 29-11-05 19:46

Jeg syntes slet ikke det var så svært, som jeg frygtede det ville være

Citat
Fra : TheRipley Dato : 12-12-05 17:59
Jo, jeg begynder at tro på det, for bortset fra i onsdags, har det været rimeligt nemt, så frokosterne går nok også.

Kan du se hvad jeg sagde?! ...Når motivationen er til stede, så er det nemlig slet ikke så svært, som man kunne frygte..

Rigtig godt gået Ripley - og et stort med de første 12 dage som røgfri.
Det er klart, at der vil være dage, hvor man fristes mere end andre dage, men du er godt på vej - og jeg tror sq på dig!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-05 08:51

De syv faser ved rygestop : http://www.kvit.dk/dk/stayquit/free/decision/article.jsp?articleIdent=dk.stayquit.free.decision.dk_stayquit_xmlarticle_002887_1
Ps. Hvis du har brug for noget at putte i munden er de der plastik- cigaretter med mentolfilter gode at tage nogle ordentlige hiv på.

En af de gange jeg faldt i, gjorde jeg det, at jeg overdrev og sugede ekstra meget og hurtigt efter hinanden, så tændte jeg én til lige efter den første og gjorde det samme, selv om je aldrig har været kæderyger, så jeg blev selvfølgelig hurtigt helt dårlig af det og kunne efterfølgende tænke på det når trangen så småt meldte sig. Det hjalp faktisk.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 14-12-05 18:04

Tak for rådene og de positive input

Der må være noget med mig og onsdage, vi har været underbemandede på arbejde, børnene bliver hentet for sent, kører ned i min lokale brugs for at hente medicin 3. dag i træk, fordi min læge er syg, det er stadig ikke kommet. Kører hjem til et mørklagt hus, fandt ud af, at den gamle vaskemaskine har en direkte forbindelse til fejlstrømsrelæet - i vaskemaskinen ligger selvfølgelig alt det tøj, jeg skal se smart ud i weekenden. Bliver ringet op af min søn, der har fået at vide af sin søster, at de skal spise her i dag - får det afblæst pga. kulde, elradiatorer bliver altså kolde uden strøm, så det må blive i morgen. Bliver ringet op igen, Bonusmor fylder år i morgen, der kan det ikke blive. Laver en ny aftale, de kommmer i aften MED pizzaer og varmt tøj, inclusive min rygende svigersøn.

Hvor langt ude kan det blive

Har taget et glas rødvin, men har faktisk ikke fået lyst til at ryge af det hele, så nu begynder jeg at tro på det

Tak for opbakningen - Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-12-05 18:52

Hold da op en dag hva? Så kan det vist kun gå fremad
Du må være hamrende træt så?

Ja, det er flot af dig..men jeg havde det lige sådan. Når man først VIL det inderst inde, er det slet ikke så svært.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-12-05 19:15

Jeg håber, at du kommer gennem aftenen trods rygende svigersøn og andre trængsler. Måske skulle du lave en "rygepolitik" for dit hjem?

Og det er en uskik, at læger bliver syge... Min har været syg siden sommerferien...

Pas på med for meget rødvin, det kan nedbryde moralen..

Og trøst dig, -i morgen er det torsdag...

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 14-12-05 23:03

Det kan vist kun gå fremad

Og nej, jeg vil godt nok være meget ked af, at lave rygepolitik, i mit hjem. Har selv prøvet at føle mig som noget andenrangs, når jeg stod udenfor og røg til en fest, det vil jeg ikke invitere andre til - forresten klarede han at ryge uden jeg opdagede det, så det går mig åbenbart ikke så meget på. Godt at vide før de julefrokoster, hvor jeg ved, at jeg skal være sammen med mennesker der kæderyger til en fest...... ligesom jeg selv har gjort

Men nu er der faktisk gået 14 døgn siden jeg røg sidst, så pokker skulle stå i, at ryge i og så skulle begynde forfra igen.

Lige nu har jeg faktisk heller ikke lyst, og Birgitta, jeg tager lige et glas rødvin at gå i seng på, så må jeg tage en antabuskur, når jeg er færdig med nikotinplasteret

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-05 18:20

Hurrah for hensynsfulde rygere, -og ikkerygere...
Så klarede du også den aften og de trængsler.
Så er der da snart ikke mere, der kan få dig til at falde i... øøøeh, hvad skal du lave nytårsaften? DEN kan nok blive svær...

---Næsten 15 døgn nu....... En halv måned!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 15-12-05 18:36

Hvis jeg klarer 1. juledag, så klarer jeg det hele. Jeg skal til julefrokost hos nogen af min kærestes venner, de er ekstremt søde, ryger meget og jeg er sikker på, at vi får for meget at drikke - vi har bestilt overnatning!!!

Så hvis den dag går, så går det hele

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-05 21:15

Det SKAL du bare klare!!! Der er jo nogle dage til endnu. Og det ville da være ærgerligt at falde i, når den første måned næsten er indenfor rækkevidde.

----Sørg for at have adgang til computer. Så kan du gå på kandu når du synes, det er for slemt..

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-12-05 18:02

Tak Birgitta. Jeg synes ellers, at det går rigtigt godt men var "fint" ude at spise i lørdags og lige mellem for- og hovedretten, der kunne jeg nu godt have brugt en cigaret. Det kunne lige have været prikken over i'et - men så lærte jeg da, at jeg stadigvæk er til at vælte af pinden og at jeg kan overleve og have en hyggelig aften uden cigaretter

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 18:07

Hvad med vægten Ripley?! ..Holder du dén, eller?!

Jeg tog ca 4 kilo på, da jeg stoppede (hvilket bestemt ikke gjorde noget) - men kender andre, der har taget meget mere på!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-05 18:19

puha... Det var nærved... Godt, du klarede den..

---vægten er kun et problem for nogen...
Men pas på, det kan blive en undskyldning for at begynde at ryge igen... ...Rygetrangen kan give ædetrang... der kan give overvægt... der kan give en grund til at holde op med at ryge.....

Det er sådan en slags "intern manipulation"...
(kan du ikke høre den lille stemme, der hvisker, at det alligevel var et dårligt tidspunkt at "prøve at holde op" fordi der er så mange kalorieholdige fristelser...)

Hvis du tager for meget på, så må du spise mindre!!! Basta!!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-12-05 18:20

Creamy, jeg ejer ikke en vægt. Jeg har måske taget lidt på, for jeg spiser meget "diverse" lige nu, men jeg vejer ikke for meget, så et par kg. ville være OK, hvis jeg selv kunne bestemme, hvor de skulle sidde

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-12-05 18:22

Og Birgitta, det med at spise mindre tager jeg op, hvis/når mit tøj begynder at stramme

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 19:30

Citat
Det er sådan en slags "intern manipulation"...

Både og!! ...Da jeg stoppede rygningen viste min læge mig en artikel fra "ugeskrift for læger", hvor det er dokumenteret, at vores stofskifte holdes kunstigt oppe ved at være rygere - ergo handler det om, at vi som ikke rygere, skal til at forbrænde mellem 600-900 kJ mere end en ikke-ryger.

Selvom det godt nok ikke lige er denne artikel, jeg den gang læste, så fortæller den dog noget der ligner: http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=106

But who cares?! ...
Ripley holder fint vægten, så skide være med om stofskiftet bliver lidt vintersløv

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-12-05 21:55

Creamy, jeg er sikker på at det der står i artiklen er rigtigt, jeg kan kende meget af det fra mig selv.

Men lige nu er det altså chips og nødder der virker bedst, så må jeg tage en slankekur engang når jeg er ovre det her, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg startede med at proklamere så flot at kunne jeg klare december, så kunne jeg klare det hele, men selv om der er for få dage til at nå det hele til min juleaften den 23. så synes jeg lige nu at december er skrækkelig lang

Nå, har heldigvis lige læst om en 3-ugers krise, jeg er bare et par dage for tidligt på den, men ikke tale om, at jeg vil begynde at ryge igen - jeg spiser lidt mere, drikker et glas rødvin og går tidligt i seng - jeg ender nok md at veje 100 kg, men lige nu holder jeg 54 kg. så jeg tager det ret roligt indtil videre, når jeg vejer 100 laver jeg en slanketråd

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 20-12-05 10:50

Ripley, Kanon flot gået,,,,og RESPEKT når nogen gør sådanne tiltag på det sværeste tidspunkt.
December er snart ovre, og efter 1. januar er der sikker en masse andre som også stopper, og så kan du glæde dig over at være en HEL måned foran!
god røgfri jul her fra snart 14 mdr.

mvh steen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-05 13:26

Nødder er ret godt. Både fordi det er sundt, og fordi det holder hænderne beskæftiget. Det tager tid at få dem pillet ud af skallerne. Selvfølgelig feder de også noget, men der er jo laaaang vej til de 100 kg, så DET behøver du ikke at bekymre dig om lige nu. ---Har du fået en badevægt i før-julegave, Ripley???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-05 18:55

NåNåNå...... Hvordan mon det går med rygestoppet??
Er alt vel?
Er du kommet godt gennem julen?
Og Nytårsaften indtil nu?

Rigtig godt nytår.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 01-01-06 21:45

Hej Birgitta.

Faldt i med et brag i nat og røg 5 cigaretter, så jeg nåede at stoppe en måned, men jeg er startet på den næste.
Jeg tager det som et enkeltstående tilfælde, og har i alle tilfælde ikke opgivet endnu.

Godt nytår hilsen Ripley.

Som synes KanDu har oppet sig gevaldigt

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 03-01-06 10:18

Godt gået og op igen, Ripley.,,,,,,det er ikke enhver beskåren at ryge hele 5 stk's efter at ha' stoppet en hel måned.
EN gang tæller ikke så du er startet på anden måned nu,,,er det ikke lækkert.

godt nytår herfra

mvh steen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-06 13:26

Puh, det viser bare, at du ikke er overmenneske!
SÅ nemt er det altså heller ikke at holde op med at ryge!
---Især nytårsaften, hvis man får lidt at drikke så glemmer man hvor vigtigt det var at holde op. Og hvor rart det var med en røg ved de festlige lejligheder.

Det er flot, at du uden tøven går i gang med et nyt rygestop!! DET er svært.
Men du ærgrer dig forhåbentlig grundigt over de 5 smøger, -så sker den nemlig ikke igen.
--Vi skriver 3. januar, så der er kun 28 dage til at du har været røgfri en hel måned…

Og Godt Nytår til jer osse.....

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 03-01-06 15:52

Tak til jer begge to,

Rart at høre fra Steen at "en gang ikke tæller", den vil jeg skrive mig bag øret.

Og Birgitta, nej, jeg er bestemt ikke et overmenneske, for jeg kan godt mærke at jeg har tænkt mere på rygning efter Nytår, så nu har jeg kaset mig frådende over nødder og juice igen, men det går forhåbentlig lidt i sig selv igen.

For det skal bare gå, det bliver jo snart gjort umuligt at være ryger, så hellere selv tage bestemmelsen

Tak for hjælpen - Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-01-06 17:15

Hej, Ripley.

Fortæl, fortæl.... Hvordan går det? Holder du ud stadigvæk?

Accepteret svar
Fra : classic26

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-06 09:55

nemli' ja........vi er big brother og klar med udrykning og førstehjælp.
kører det , Ripley?
mvh steen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 16-01-06 17:49

Godt med lidt big brother, der oven i købet vil hjælpe.

Lige nu kører det faktisk fint, jeg har brugt plaster i mellemste styrke i 10 dage og det går efterhånden rimeligt, så om når min 3 ugers pakke af dem er brugt, trapper jeg ned til laveste styrke i 3 uger..........

Og så er det vist tid til at prøve at klare sig uden krykker, selv om jeg nok vil have en eller anden form for erstatning i baghånden, det kan jeg jo altid forære væk senere, hvis jeg selv kan undvære det.

Tak for jeres opbakning.

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-06 18:01

Puuhh!!! Jeg var lige ved at være nervøs for at du havde opgivet... Og at du sad og smugrøg på et eller andet toilet og ikke havde mod og kvindshjerte nok til at bekende dine synder for os...
SÅ kan jeg sove roligt i nat!

Hvor er det godt, at du holder ud! Nu er du på vej mod slutningen af din anden røgfri måned (sådan da). Det kan KUN blive lettere fra nu af. Men pas på du ikke slapper af fordi det er blevet lettere. For så kan du sagtens falde i igen.

Og ved du hvad? Blomster og bær og frugt i naturen dufter meget mere, når man ikke ryger. Så GLÆD DIG til foråret! Det er lige straks på vej!

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 25-01-06 19:09

Tak for svaret classic26.

Hej Steen, Du og Birgitta har været ekstraordinært gode til at holde ved, og til, at holde mig til ilden, tusind tak til jer begge to. Jeg lukker spørgsmålet, før KanDu snupper dine point, jeg er stadig ikke helt sikker på, hvordan deres en måneds-lukning virker

Starter på den laveste plasterstyrke i morgen, så jeg er godt på vej - og tror på, at det går

Også tak til alle andre, der har givet opbakning på vejen.

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-06 19:15

Hvor er det bare flot klaret, hatten af for dig

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-01-06 19:19

Jeg er slet ikke i tvivl. Du kommer aldrig til at ryge igen.

Du er simpelthen for sej

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-06 21:33

Du klarer den!!!
Og selv om du har lukket spørgsmålet, så har du os her alligevel.
Så bare giv et pip, hvis du trænger til offentlig spanking.

Men ellers mødes vi jo helt sikkert i andre tråde.
Jeg vil bare ønske dig al mulig god fortsættelse med det nye år!

Men jeg holder med vilje et par gamle spørgsmål åbne for at se, hvordan det der med kandu-lukning virker... Det ville være rimeligt, hvis det først var en måned efter sidste indlæg, der blev lukket...

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 26-01-06 09:33

Tak Ripley, og vi er vist alle meget stolte af din vilje til ikke at ryge igen. Det er jo lidt synd at tråden skal lukkes, men vi tror på dig.
Skulle du komme igennem lidt svære stunder så glæd dig til de tider hvor man slet ikke skænker røg en tanke...og de kommer.

Jeg opretter nu en tråd hvor vi kan følge dig lidt endnu,,,,,ja det sidste stykke og motivationen vil være de bedste påæng du har tjent

mvh steen røg:
rygere:

Kommentar
Fra : elha

Dato : 29-01-07 08:35

Hvordan gik det så egentlig?