/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udlingnings strøm ? Hvad er det ?
Fra : Odesus
Vist : 1008 gange
50 point
Dato : 29-11-05 16:49

Er der nogen der kan fortælle mig hvad udlignings strøm er ?
Vi skal lave badeværelse og en fortalte mig at det skulle man have efter en ny lovgivning.
Og hvordan laver man det ?
På forhånd tak !
Odesus.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-11-05 17:16

Det betyder, at alle metalliske forbindelser til/fra badeværelset skal sættes i forbindelse med beskyttelseslederen. Dvs. vandrør, varmerør og evt. kloakrør, samt armeringsjern i gulv og vægge hvis der er sådan noget.

Du skal få elektrikeren til at råde og vejlede dig.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Odesus

Dato : 01-12-05 18:56

Okay det ville han så ikke.
Men betyder det egentlig ikke "bar" at alle metaliske forbindelser skal jordes ?

Kommentar
Fra : rokkie

Dato : 01-12-05 19:24

hejsa, udligningsforbindelser er det der "normalt" kaldes en jordforbindelse.

Ved ikke helt hvad det er for en hat af elektriker der ikke ville fortælle dig det....

håber da det var udlignings forbindelse han snakkede om...

Rokkie

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-05 22:22

Spørg en anden elektriker.... det er jordforbindelse, ja, men for at potentialudligningen skal være noget værd, så skal den være forbundet med den alm. jordforbindelse der går til dine elinstallationer i badeværelset. Ellers kan du stadig få en potentialeforskel der kan føles ret ubehagelig....

mvh berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-12-05 22:25

701.413.1.6 Supplerende udligningsforbindelse.

Der skal udføres lokale supplerende udligningsforbindelser, som forbinder følgende fremmede ledende dele i område 0, 1, 2 og 3 med beskyttelsesledere for alle udsatte dele i disse områder:

Metalliske gas-, vand-, varme- og afløbsrør samt ventilationskanaler.
Note Metalliske rør og kanaler, der udelukkende befinder sig inden for de fire områder, og som ikke er i ledende forbindelse med jord eller med dele uden for områderne, behøver ikke at blive tilsluttet udligningsforbindelserne. Det gælder f.eks. for metalliske vandrør tilsluttet plastrør eller - slanger uden metalindlæg.

Metalindlæg i ikke-isolerende gulve (f.eks. armering). Enten skal metalindlægget forbindes til udligningsforbindelsen, eller også skal der mellem gulvfladen og metalindlægget anbringes et metalnet, som tilsluttes udligningsforbindelsen. Metalnettet skal være varmforzinket eller af kobber eller rustfrit stål, have en tråddiameter på mindst 1,2 mm og en maskevidde på højst 100 mm.
Note Ikke-isolerende gulve er gulve, hvis modstand er mindre end de i 413.3.4 angivne værdier.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Kommentar
Fra : rokkie

Dato : 02-12-05 08:43

801.471.2 Beskyttelse mod indirekte berøring
Tilslutningssteder

"Som hovedregel skal stikkontakter og andretilslutningssteder i den faste installation være omfatte af beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen, og som beskyttelsesudstyr skal der andvendes HPFI-afbryder. Normalt skal der fremføres beskyttelsesleder til stikkontakter og andre tilslutningssteder, også selv om der tilsluttes materiel af klasse II.

Hovedreglen udelukker dog ikke, at enkelte stikkontakter eller andre tilslutningssteder er omfattet af beskyttelse ved separat strømkreds eller ved ekstra lav spænding, SELV eller PELV.

Desuden kan stikkontakter eller andre tilslutningssteder for enkelte brugsgenstande (f.eks. frysere og varmeanlæg), som af driftstekniske grunde ikke ønskes omfattet af HPFI-beskyttelsen, beskyttes ved automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr end HPFI-abrydere (PFI-afbrydere, sikringer, automatsikringer eller maksimalafbrydere)."

Godkendelse af svar
Fra : Odesus

Dato : 02-12-05 23:12

Tak for svaret berpox. Det var det sidste jeg lige manglede, så vil vi gå igang efter jul..........og Glædelig jul og godt nytår til dig og alle andre