/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af ældre Nilan VP18
Fra : hjulmand81
Vist : 2478 gange
300 point
Dato : 29-11-05 12:45

Vi har overtaget et hus for et halvt års tid siden med et ældre VP18 anlæg installeret. Nu er vandbeholderen imidlertid blevet utæt og har lappet den - men holder ikke evigt... desuden er temp. på indblæsningsluften i vinterdrift al for lav efter min mening (under 15C). Huset er på 160m2 og har desuden brændeovn og el-paneler.
Hvad ville efter jeres mening være det bedste alternativ - en ny VP18 eller lignende anlæg (evt. fabrikanter??) eller en el-vandvarmer sammen med evt luft/luft opvarmning??
Har nogle af Jer desuden erfaringer med et rimeligt el-forbrug af fx VP18 på nuværende tidspunkt af året, idet jeg synes anlægget bruger meget el lige pt.?

Ekstra point gives gerne hvis flere gode svar modtages!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:01

Genvex Combi er lidt klogere opbygget og bruger både passiv og aktiv genvinding, hvilket burde give lidt ekstra gratis genvinding. Kompressoren er størt i VP18, men Genvex'en er ligeså ydedygtig pga indbygget krydsveksleren. Filtre i begge typer anlæg er noget juks.

Personligt ville jeg vælge Genvex'en - den er lige lidt bedre. Rørene skal dog ombygges lidt, så vidt huskes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:02

Et døgnforbrug på ungefær 14 kWh vil ikke være unormalt lige nu!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:09

Hvis den lige nu kun kan nå 15° er kompressoren syg eller mangler fyldning (med mindre den varmer vand samtidig). Forudsat selvfølgelig at målingen er lavet med blæseren på lav fart.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 29-11-05 13:15

Du har med fulde fortjent nogle point!
Bruger pt. ca. 18 kWh så hvis anlægget kan tage 14 er det jo ikke helt galt - hvis der altså bare kom brugbar varme ud også Den varmer vandet fint, men resten er sgu noget juks. Desuden er vandbeholderen jo ved at stå af sååå.
Kender du prisen for VP'en kontra Genvex'en??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:22

Yes øjeblik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:25

Øv gl prislister men her er senest kendte priser

VP18 25964,- for billigste + moms + montage i 2001
COMBI S 32380 + moms + montage i 2003

Hvor bor du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 13:32

18'eren har antagelig en SC15GH kompressor og kan på toppen yde knap 2 kW 180 liter beholder.

Combien har sgu også SC 15 GH kompressor, men derforuden en krydsveksler. 180 liter beholder

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 29-11-05 13:57

Er fra 4050 Skibby ml. Roskilde og Fr. sund!

Vi har desuden lagt naturgas ind - hvor der er installeret radiatorer til direkte afbrænding af gas (har ikke set dem andre steder før)! fungerer ok, men træls lyd fra blæseren. Huset er dog oprindeligt med el-varme så har ingen vandkreds til varme.
Har gået og puslet med ideen om at bruge gassen mere, men kender ikke anlæg (godkendt i DK i hvert fald) som benytter det. Kender du til sådanne???

Lukker spørgsmålet herefter + laver lige nogle flere point til dig i særskilt spørgsmål

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 29-11-05 14:02

Jeg kender ikke de der varmetingester. Men radiatorer er nu da ikke så farlig dyrt at lave. Der findes sådan nogle smarte klik klik paneler man kan gemme rørene i. Men et nyt fyr koster jo!

Du kan skrive til mig på hvac(snabela)sol.dk så skal jeg finde en very special price på den af VP units'ene du nu vil have. Jeg kan også finde en smed der kan hjælpe dig med vandet, hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 14:02

Har du for mange point, kan du bare hæve puljen. Du behøver ikke lave et nyt spørgsmål!

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 29-11-05 14:10

Tak for svaret 3773.