/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Folder i vægfilt !!!
Fra : skippersej
Vist : 8877 gange
100 point
Dato : 28-11-05 08:47

Jeg har opsat en ny væg i 12 mm spånplade, pladerne er fastholdt med spunskruer pr. ca. 300 mm. Alle huller og samlinger er spartlet 3 gange, og til slut er opsat vægfilt i lim.
Umiddelbart efter opsætning af filten, så alt jævnt og glat ud, men efter grunding med filtgrunder, var der en samling som trådte tydeligt igennem, ved at filten ligesom dannede en fold (vulst). Det undrer mig at det kun er en samling!

Hvad kan jeg have gjort forkert?
Hvordan fjerner jeg vultsten, uden at det kan ses?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-05 09:02

Det lyder som om, du har haft for lidt lim på samlingen??

Jeg kan ikke se du kan gøre andet, end med en hobbykniv skærer det overflødige af, og lime det fast igen

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 09:13

Måske for lidt lim?
Inden limning blev væggen primet, og limen blev smurt på med rulle, folden er som sagt kun over en samling ca. 2 - 3 mm bred.

Løsningen du nævner har jeg tænkt på, men er bange for at jeg får en revne for altid ved metoden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-05 09:21

Den skulle ikke kunne gi' sig, hvis den havde fået lim nok.

Når du bruger en rigtig skarp kniv, og derefter lim under, lad det overlappe hinanden, skærer igennem begge lag, og
fjern det overflødige, giv det grunder, og du kan ikke se det.... gav det nogen mening??

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-05 09:34

Problemet er ikke at filten har løsnet sig pga. for lidt lim, men da du grundede væggen er overfladen blevet fugtet op, hvilket medfører at spånpladerne har udviet sig, og mast noget spartelmasse ud af samlingen. Det er en af grundene til at det bedere kan betale sig at bruge gipsplader til en væg.

En god løsning til en anden gang er at overmale de spartlede samlinger med vægmalingen inden filten sættes op, da dette giver en god fugtbariarer, og forhidrere opfugtning af spånpladernes kanter.

Det bliver meget svært at udbedre bulen uden at det kan ses efterfølgende, så den bedste løsning (hvis der ikke er tale om en stor væg) er at fuldspartle oven på filten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-11-05 09:37

Bare skær i folden på langs lim godt under lap over skær igennem og fjern afskæringerne så skulle den være der
Ps når jeg hjælper min bror som er prof maler maler vi væggene med det samme medens det hele er vådt det hedder at drukne filten så er det også meget nemmere at fylde med malingen og du kan med det samme se evt små fejl eks,folder når vi skal rundt om hjørner sliber vi filten af på hjørnet med sandpapir så filten ligesom bliver flettet sammen og samtidig bliver skåret på kanten hvadenten der er skæv eller lige
Mvh Sune

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-05 09:46

Forslagen med at skære og fjerne er fine sålænge limen er våd, det bliver bare ikke godt hvis først det hele er tørt.

Hvis du er heldig er det bare mangel på lim som Nordsted skriver, og så kan du også godt bruge skære metoden.

Er problemet som jeg beskrev ovenfor er du på den, så er filten jo limet fast (og ikke sådan til at få af igen), og det ville heller ikke hjælpe, da bulen jo stadig ligger under filten.

Du kan jo prøve at trykke på bulen og se om den er "løs" eller om der er noget under den.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-11-05 12:49

Ellers er der jo ikke andet at gøre end at fjerne det løse og bulen spartle det ud og evt sætte filt med i spartlingen ( det er svært men kan lade sig gøre ) og så slibe bagefter
Mvh Sune

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 13:09

Hej Sune!
Mener du at der skal blandes filt i spartelmassen? eller mener du filten skal sættes i den våde spartel?

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 13:09

Hej Sune!
Mener du at der skal blandes filt i spartelmassen? eller mener du filten skal sættes i den våde spartel?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-11-05 13:37

Jeg mener at du skal spartle det Så har du et stykke filt der er skåret til så det passer med et par mm udover det der sidder på. når spartlingen er tørret en times tid kan du lige slibe forsigtigt lægge lappen på med lim og når den er tørret skal du slibe overgangen forsigtigt så kan det laves så det ikke ses
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-11-05 13:40

Det bliver ligesom nulret sammen ved slibningen og det overskydende bliver slebet af

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-11-05 13:44

Ups. filten skal ikke være knastør når du sliber men så meget at det ikke glider rundt

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 13:49

Tak til alle som har ulejliget sig med at svare på mine spørsmål!
Jeg tror på Anders Bak´s forklaring på hvorfor det er sket og jeg vil prøve Sune´s metode til udbedring. Jeg ved ikke hvordan jeg tildeler point, men syntes i burde dele dem!

MVH

sej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-05 13:53

Pøj pøj med reperationen

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-05 14:03

Jeg klarer mig nok uden point (-;, kan du ikke lade tråden stå åben og fortælle om resultatet, kunne godt tænke mig om høre hvordan resultatet blir, da jeg selv er ved at renovere et hus hvor jeg højst sansyneligt kommer til at få samme problem.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 14:08

ok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-05 14:24

skippersej.... giv point til anders_bak, i denne tråd, så kan han læse senere bemærkninger uden "regning", du kan så oprette en tråd til sune, hvor du så kan give ham point også

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 28-11-05 14:35

Det vil jeg gerne!
Men her bliver jeg nødt til at stille et nyt spørgsmål,
Hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-05 17:15

Skippersej.... du opretter i samme kategori igen, og i overskriften skriver du "til Sune" og der hvor der plejer at stå et
spørgsmål, skriver du noget i retning af.... "tak for hjælpen" og så henviser du til denne tråd

Godkendelse af svar
Fra : skippersej

Dato : 29-11-05 08:46

Tak for svaret anders_bak.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 30-11-05 08:43

Til alle interesserede!
Ved opskæring af folden, blev Anders Bak´s teori bekræftet, idet der i folden var en del løs sparltelmasse!

Området blev slebet spartlet, limet, strimmel med filt, igen slebet og malet.

Resultatet er godt :).

Det kan ses når man ved hvor det er, måske fordi der på netop det område er slebet en del mere en den øvrige flade, det er lidt mere glat, kanten anes!

Konen er tilfreds, så det bliver alligevel jul? (:.

Glædelig til alle (--).

.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 30-11-05 08:46

Jeg mente

Glædelig til alle!

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 30-11-05 12:50

Jamen det er jo altid godt når konen er tilfreds, tilykke med det, og god jul.