/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
piver
Fra : pivpiv80
Vist : 1288 gange
50 point
Dato : 27-11-05 20:43

vores lab tæve på 1½ år har de sidste dage pebet en del.
Hun spiser, leger og er lige så kontaktsyg*S* som altid, men hun piver når hun ligger og putter ved brændeovnen........... hun kan også sidde henne ved døren og pive og så når jeg lukker hende ud, så vil hun ikke være ude.
Vores hverdag er slet ikke forandret på nogen måde.

Siden august har hun blevet restløs når det var hente tid i institutionen efter min søn*S* han er savnet når han er i børnehave*GG* men de sidste par dage har hun også pevet nogle gang om aftenen og midt på dagen når vi alle har været hjemme.

Jeg har tjekket hende i alle ender og kanter og hun virker rigtig sund og rask.

Har I oplevet sådan noget??

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 27-11-05 20:51

Hej pivpiv80

Det lyder ikke rart for hende...

Hvornår var hun sidst i løbetid? Hvornår startede den og hvornår sluttede den?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-05 21:04

Jeg tænkte også først løbetid, eller falsk drægtighed...
Eller hun vil hellere ud og gå en tur end bare ud i haven...

Og så KAN hun jo være syg...
Men hun spiser normalt?
Afføringen er normal?
Har hun evt. feber?
Er der noget, der gør ondt nogen steder? Føl hende igennem, også mave, hals, ben, poter... Allevegne, og læg mærke til, om hun vægrer sig hvis du trykker hende nogen steder. --Det er ikke sikkert, at hun piver hvis det gør ondt når du trykker et ømt sted, men hun vil enten forsøge at trække sig væk eller hun vil evt. smaske og slikke sig om munden.

Og så kan det være, at der er for varmt indendørs... Er der ild i den brændeovn?

Hun vil ikke ud fordi hun vil jo hellere være sammen med jer....

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 27-11-05 21:04

det er to måneder siden hun var i løbetid og den varede 3 uger som den skal.
Den forløb helt naturligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-11-05 23:26

Hejsa !
Nu skriver du jo ikke noget om hundens dagligdag, rent beskæftigelsesmæssigt--
Jeg har selv været ude for det samme med min tysk ruhår, og årsagen var kedsomhed, jeg var for doven uden for jagtsæsonen og hun fik ikke udfordringer og beskæftigelse nok.
Da jeg begyndte at cykle ned til stranden med hende, hver dag, hvor hun fik lov at muntre sig en halv times tid, forsvandt piberiet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-11-05 10:02

Hej pivpiv80

Ca 63 dage efter løbetid, er det tidspunkt, hvor tæven ville føde sine hvalpe, hvis hun var drægtig. Det er også på dette tidspunkt man ser falsk drægtighed. Siden det er ca to måneder siden hun var i løbetid, kan det godt være det der her er tale om - altså falsk drægtighed. Men jeg kan selvfølgelig ikke sige noget med sikkerhed - det kan også skyldes andre ting. Der er blot en indikation - idét det passer med de ca 63 dage.

Falsk drægtighed viser sig i mange forskellige grader - alt fra en lidt træt/ pivende tæve til tæven der graver huler (eller prøver på det) og bærer rundt på bamser etc.

Uanset graden er det en hormonel ubalance der forårsager adfærden - og det er ikke sjovt for tæven.

Medmindre man skal avle på sin tæve, vil jeg altid anbefale sterialisation. Særligt hos de tæver, der viser tegn på falsk drægtighed.
Sterialisation minimerer risikoen for underlivsbetændelser og underlivskræft. Endvidere har forskere kunne påvise, at risikoen for udvikling af mælkekirtel kræft minimeres. Sterialiseres tæven før 1. løbetid er risikoen for udvikling af mælkekirtel kræft 0,05 %. Efter 1. løbetid er risikoen 8 %, mellem 2. og 3. er risikoen 26 % og efter 3. løbetid har forskerne ikke kunne påvise nogen nedgang i sygdoms tilfælde.

Så det er da værd at overveje.

Det er vigtigt at tæven sterialiseres mellem to løbetider, hvor hendes hormonelle status er i balance. Man kan efter sterialisation opleve, at tæven bliver mere glad og ubekymret. Nogle gange mærkes ingen forskel.

Men men men - nu er det jo ikke sikkert, at det er falsk drægtighed din tæve lider af.

Snak evt med dyrlægen eller en adfærdsbehandler, for at få afklaret, hvad der er galt med din tæve.

Held og lykke med hende!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-05 13:49

Ja, det kunne godt lyde som om hun har fået "falske hvalpe"... Det passer med tidspunktet, og hvis hun har været pivset den sidste tid, så er det nok en falsk graviditet.

Og jeg er enig med vildskud i, at det måske er en god ide at snakke med dyrlægen om sterilisation.

Vildskud, jeg bliver lidt forvirret, når jeg kikker på de tal, du opgiver:
Du skriver, at risikoen for mælkekirtelkræft er 0.05% hvis tæven bliver steriliseret inden 1. løbetid. Det har jeg også hørt.
Men så skriver du, at "mellem 2. og 3. løbetid er risikoen 26% og efter 3. løbetid har forskerne ikke kunnet påvise nogen nedgang i sygdomstilfælde..." Vil det sige, at risikoen for mælkekirtelkræft hos usteriliserede -eller sent steriliserede tæver er 30% eller mere?? Altså at hver 3. usteriliserede tæve får mælkekirtelkræft? Jeg troede ikke, at tallet var SÅ højt, også fordi ingen af de tæver jeg har haft, har fået mælkekirtelkræft...

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 28-11-05 17:34

hvis de har "falske hvalpe" samler de så ikke deres tæpper og passer på en bamse og hvad ellers??
Det eneste hun gør er at pive i ny og næ.
Hun er tilpas og glad... kan ligge og se tilfreds ud og logre med halen og så pive*S*

De tæver jeg har set der var falsk drægtige.. de var skrækkelige*S*!!

Tak for jeres råd!

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 28-11-05 22:13

Jeg ville altså tale med en dyrlæge. En hund skal ikke ligge og pive.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 28-11-05 22:33

Okay, det KAN være, at piveriet er opstået på grund af jeres bekymring...
Hvis I pylrer en masse om hende hver gang hun piver, så kan det forstærke noget, der måske fra starten var lidt rastløshed på grund af falsk graviditet.

Hvis hun ellers virker helt frisk, når I går tur o.s.v., så prøv fuldstændig at ignorere piveriet et par dage, og se om det ikke aftager...

Men det er altså forudsat at hun spiser, pølser og bevæger sig normalt...

---Har hun nogen små tøjdyr, som hun evt. kunne bruge som hvalpe hvis DET var problemet?

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 28-11-05 23:09

Birgittta
Hendes pivdyr og lign er ude i haven og hun tager dem aldrig med ind. Tøjdyr har hun ikke..... da bamser er knægtens og hun ved at bamser og tøj er VORES*S*

Hun er HELT normal og nu har vi haft nogle hundevenner herude og de tror ikke hun er falsk drægtig.
Måske har vi ubevist pjevset om hende....... det vil jeg lige være obs på*S*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-05 14:41

Jeg tror i hvert fald godt, at jeg kunne få Silke til at småpive hvis jeg gik og kikkede på hende med alvorlige og bekymrede øjne hele tiden...

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 01-12-05 18:46

Hej pivpiv80

Vi må da håbe, at hun ikke er falsk drægtig - det ville være "rarere", hvis piveriet skyldes at I har kommet til at pylre lidt om hende - det er noget nemmere at rette op på.

For at svare på dit spørgsmål om hvorvidt falsk drægtige tæver samler deres tæpper og bærer rundt på bamser, kan jeg kun gentage, at det er meget individuelt hvordan en falsk drægtighed kommer til udtryk.

Falsk drægtighed er i virkeligheden et andet ord for "hormon ubalance", og dét at løfte bamser og grave huler er et udtryk for, at tæven er "hårdt ramt".
Oftere end ovennævnte, ses mildere grader, hvor tæven netop piver, er utilpas, træt, uoplagt, deprimeret og/eller lignende.

Uanset graden, er det en meget ubehagelig tilstand for tæven, der hvert halve år skal trækkes igennem denne "hormon rutchetur", som nogle fagfolk sammenligner med en pubertet lignende tilstand - og vi husker vel alle, hvor hårdt det var at være i puberteten.

Nu er det jo ikke sikkert, at det er det din tæve lider af - men du kunne jo gå til dyrlægen eller adfærdsbehandler og finde ud af det - så er du fri for spekulationerne

Held og lykke!

Til Birgitta; dyrlægen som har oplyst de nævnte tal har fået tallene fra en dyrlægekonference, hvor nogle andre dyrlæger fremlagde tallene - jeg har sat én på sagen til at få talt med denne dyrlæge, og få den eksakte kilde. Men den er god nok - og ja, det er lidt rystende at tænke på, at det svarer til hver tredje tæve.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 01-12-05 21:35

Vildskud har misforstået tallene lidt. Mammatumorer er den hyppigste kræftform hos intakte tæver, men forekommer dog kun hos ca. 2-5% af hundene. Når man steriliserer inden 1. løbetid reduceres risikoen til ca. 0,05% I FORHOLD TIL INTAKTE TÆVER osv. Ved sterilisering mellem 1. og 2. løbetid til 8% i forhold til intakte tæver.

Så nej, der er ikke 25% risiko for at ens tæve får mammatumorer, men risikoen er dog markant og risikoen kan altså reduceres væsentligt ved en tidlig sterilisation.

En anden ting som er værd at lægge mærke til er jo også livmoderbetændelse. Man bør være opmærksom på at undersøgelser viser at 66% af alle intakte tæver over 9 år får (eller har haft) livmoderbetændelse. Så det er jo da endnu en indikation for at steriliseret hvis ikke man har planlagt at tæven skal have hvalpe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-05 13:58

PUHA!!! Jeg kunne heller ikke rigtig forstå det... For jeg kender -og har kendt- rigtig mange hunde... Faktisk nok hundredevis... Og der er kun en enkelt af dem, der har haft mammatumorer... --såvidt jeg ved..

Men risikoen for livmoderbetændelse er jeg godt klar over. Så jeg har da planer om, at Silke skal steriliseres. Men det bliver først om et par år.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-05 23:59

Hej Juelsgård, Pivpiv80 og Birgitta

Jeg er ked af, hvis jeg har misforstået tallene - jeg fremlagde blot fakta, som jeg havde fået dem forklaret af dyrlægen.

Juelsgård - hvor har du den forklaring, du kommer med, fra? - spørger af nysgerrighed - vil gerne have en kilde til at verificere mine oplysninger. Tænker også, at hvis det du siger er det reelle, vil jeg da gerne lige have et ord med den dyrlæge jeg har talt med.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 07-12-05 10:01

Nu er piberiet overstået og hunden er som hun altid er... tror måske det har været for meget kærlighed*GG* altså nok at vi har pyldret lidt om hende ubevidst*GG*

Tusind tak for alle jeres råd!!!

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 07-12-05 10:05

Tak for svaret Birgitta.
tror du havde ret*S*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-05 14:18

HiHi.. Tak for accepten af mit svar.. Det glæder mig, at det ikke var værre.

Forresten: HAR du læst "hundelytteren", pivpiv? Jeg kommer i tanker om, at Silke vist også havde noget ynkeligt over sig indimellem indtil det gik op for mig, at en blid og underdanig hund i allerhøjeste grad har brug for at man viser, at man er en stærk leder. Det giver en utrolig tryghed for hunden, hvis den ved at der ikke er nogen der forventer, at den skal forsøge at være førerhund.

Vildskud, jeg synes selv, det tit er svært at se, hvad fagfolk mener, når de snakker om %. Selve begrebet procent har jo ingen mening, hvis man ikke samtidig gør klart, hvad man mener en procent af.
For fagfolk er det tit underforstået, da de jo VED, f.eks. hvor mange hunde, der får mammacancer. Og når de snakker om procent, kan de mene procent af alle hunde, -eller procent af alle tæver, eller procent af det antal hunde, der ellers får mammacancer.

Juelsgaards forklaring forstår jeg sådan, at hvis man ikke steriliserer sin hund, så vil 2-5% få mammacancer (% af samtlige hunde eller % af tæver??)
Hvis man steriliserer sin hund inden 1. løbetid, så borteliminerer man risikoen for mc næsten fuldstændigt, idet kun 0,05% af de oprindelige 2-5% får mc.
Hvis man steriliserer mellem 1. og 2. løbetid, så nedsættes risikoen også, nu til 8% af de oprindelige 2-5%

"procent" burde aldrig stå alene. Man burde altid sige "procent af" etellerandet...

---Men det ville være rart med et link til selve udersøgelsesresultatet.....