/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulvvarme i gammelt hus med kælder?
Fra : bv32
Vist : 3473 gange
100 point
Dato : 27-11-05 19:17

Vi har netop købt et dejligt "murmesterhus" fra 1946 på 1½ plan med fuld kælder. Vi har endnu ikke overtaget, men er i planlægningsfasen af, hvad vi vil have lavet ved huset.
En af husets ulemper er, at gulvene i stueetagen (de originale plankegulve) er meget kolde. Sælger har i forbindelse med hævning af lofterne i kælderen set gulvbrædderne nedefra, hvilket må indikere, at der ikke er støbt mellem de to etager.
Findes der nogen muligheder for at få gulvvarme i stueetagen (skal være baseret på fjernvarmeanlægget) under disse omstændigheder? Samme udfordring findes på 1. salen.
Hvis der findes en god løsning, har nogen så en ca indikation af prisen pr m2 (eksklusiv de nye plankegulve)?
Vi er helt med på, at dette skal udføres af en fagmand, men kan som sagt ikke få det vurderet på stedet, da vi først overtager huset om flere måneder.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-11-05 19:34

www.netsalg-elvvs.dk/gulvvarme/ - Lignende sider

Gulvvarme
Wirsbo Gulvvarme forener fordelene og sikkerheden ved vandbåren varme med ... Wirsbo Gulvvarme fremstilles både til nybyggeri og renovering og kan nemt ...
www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/ Website/Produkter/Golvvxrme/page1000298889343.jsp - 16k - Cached - Lignende sider

Tekniq.dk
Gulvvarme eller radiator. Arbejdsbeskrivelse for vådrum · Find din installatør · Nyheder ... Hvilket varmeanlæg er det bedste – radiatorer eller gulvvarme? ...
www.tekniq.dk/sw12197.asp - 14k - 26 nov 2005 - Cached - Lignende sider

Gulvvarme - VVSWEB.dk
Gulvvarme er i de senere år blevet en mulighed for opvarmning af hele huset. Tidligere var gulvvarme kun installeret i badeværelset, men den nye teknologi ...
www.vvsweb.cos.dk/gulvvarme/ - Lignende sider

dr.dk/bedrebolig
Der findes forskellige slags gulvvarme det kan være varmeslanger der ... Der findes også el-gulvvarme som består af nogle bånd eller måtter alt efter ...
www.dr.dk/bedrebolig/raad_enkelt.asp?id=2036 - 22k - Cached - Lignende sider

Gulvvarme, fugt og beton - Miljø og Indeklima - Teknologisk Institut
Artikel af Tommy B. Jacobsen bragt i Licitationen 8. oktober 2004.Tidligere erfaringer er simpelthen ikke tilstrækkelige, når det drejer sig om fugtfølsomme ...
www.teknologisk.dk/miljo/14456 - 16k - Cached - Lignende sider

Gulvvarme på beton - Byggekram
Gulvvarme på beton Hej. Jeg har en gammel gård fra 1850, med betongulv i køkkenet. Jeg vil gerne have gulvvarme, hvordan bærer jeg mig ad? ...
www.byggekram.dk/sw3262.asp - 97k - Cached - Lignende sider

Termostatstyring af gulvvarme - Byggekram
Vi flyttede først på sommeren til et hus med gulvvarme (vand) i stue, 2 mindre rum og på ... Gulvvarme er helt ukendt for os, og nu vi er begyndt at fyre, ...
www.byggekram.dk/sw6811.asp - 98k - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater fra www.byggekram.dk ]

Campingferie.dk
Per Jespersen har længe drømt om at få gulvvarme i sin campingvogn. Så redaktionen på Campingferie har bedt Per om at montere gulvvarme og teste det for ...
www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/gulvvarme.asp - 64k - Cached - Lignende sider

[PDF] Gaskedler og gulvvarme
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
Gaskedel med separat beholder, gulvvarme og 2-strengs radiatoranlæg. Gaskedel ... eksisterende 1-strengs anlæg, så skal gulvvarme opbygges som vist ovenfor. ...
www.dgc.dk/publikationer/vejl/43.pdf - Lignende sider

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-05 19:36

www.netsalg-elvvs.dk/gulvvarme/ - Lignende sider

Gulvvarme
Wirsbo Gulvvarme forener fordelene og sikkerheden ved vandbåren varme med ... Wirsbo Gulvvarme fremstilles både til nybyggeri og renovering og kan nemt ...
www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/ Website/Produkter/Golvvxrme/page1000298889343.jsp - 16k - Cached - Lignende sider

Tekniq.dk
Gulvvarme eller radiator. Arbejdsbeskrivelse for vådrum · Find din installatør · Nyheder ... Hvilket varmeanlæg er det bedste – radiatorer eller gulvvarme? ...
www.tekniq.dk/sw12197.asp - 14k - 26 nov 2005 - Cached - Lignende sider

Gulvvarme - VVSWEB.dk
Gulvvarme er i de senere år blevet en mulighed for opvarmning af hele huset. Tidligere var gulvvarme kun installeret i badeværelset, men den nye teknologi ...
www.vvsweb.cos.dk/gulvvarme/ - Lignende sider

dr.dk/bedrebolig
Der findes forskellige slags gulvvarme det kan være varmeslanger der ... Der findes også el-gulvvarme som består af nogle bånd eller måtter alt efter ...
www.dr.dk/bedrebolig/raad_enkelt.asp?id=2036 - 22k - Cached - Lignende sider

Gulvvarme, fugt og beton - Miljø og Indeklima - Teknologisk Institut
Artikel af Tommy B. Jacobsen bragt i Licitationen 8. oktober 2004.Tidligere erfaringer er simpelthen ikke tilstrækkelige, når det drejer sig om fugtfølsomme ...
www.teknologisk.dk/miljo/14456 - 16k - Cached - Lignende sider

Gulvvarme på beton - Byggekram
Gulvvarme på beton Hej. Jeg har en gammel gård fra 1850, med betongulv i køkkenet. Jeg vil gerne have gulvvarme, hvordan bærer jeg mig ad? ...
www.byggekram.dk/sw3262.asp - 97k - Cached - Lignende sider

Termostatstyring af gulvvarme - Byggekram
Vi flyttede først på sommeren til et hus med gulvvarme (vand) i stue, 2 mindre rum og på ... Gulvvarme er helt ukendt for os, og nu vi er begyndt at fyre, ...
www.byggekram.dk/sw6811.asp - 98k - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater fra www.byggekram.dk ]

Campingferie.dk
Per Jespersen har længe drømt om at få gulvvarme i sin campingvogn. Så redaktionen på Campingferie har bedt Per om at montere gulvvarme og teste det for ...
www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/gulvvarme.asp - 64k - Cached - Lignende sider

[PDF] Gaskedler og gulvvarme
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
Gaskedel med separat beholder, gulvvarme og 2-strengs radiatoranlæg. Gaskedel ... eksisterende 1-strengs anlæg, så skal gulvvarme opbygges som vist ovenfor. ...
www.dgc.dk/publikationer/vejl/43.pdf - Lignende sider

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 19:42

Jeg har været med til at lave gulvspiraler under et trægulv. Det blev lavet nedefra og der indkøbte ham jeg hjalp nogle aluminiumsplader som hjælper med til at fordele varmen bedre. Bagefter isolerede vi efter alle kunstens regler for at varmen ikke skulle forsvinde ned.
Det nemmeste er at tage gulvbrædderne op og lægge den isolering der skal til. Derefter lægger man disse plader og klikkere røret derned i og tilsidst lægge gulvbrædder igen.

Jeg skal lige se om jeg kan finde et link til disse plader.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 19:45

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/224_225

Her kan i se pladerne og til dem skal man bruge pexrør (plastrør). Det passer sammen og der er rabat hvis man køber over 100 plader. Det fåes ikke meget billigere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 19:52
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-05 00:09

du bør være opmærksom på, at hvis du laver gulvvarme med alu-kasetter og pexrør, vil du kunne mærke hvor varmespiralerne ligger. men hvis du vil bibeholde trægulvet på bjælkelaget, er det nok det bedste du kan få. du skal være meget omhyggelig med at få alu-kasetterne helt op mod trægulvet, da det ellers ikke vil være muligt at få en fornuftig varmefordeling. i tyskland kan man købe en anden slags, hvor alupladerne er limet fast på en 50 mm tyk flamingoplade. det giver en bedre varmefordeling, da disse er helt plane på oversiden, med det er desværre ikke lovligt at bruge den slags i danmark. hvis du vil bruge flamingo til isolering her i landet, skal det ligge under betongulv.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 28-11-05 08:06

Vil lige indskyde, at flamingo ikke må benyttes i DK pga. brand. Flamingo udvikler giftige dampe, når det brænder.

Du skal også være opmærksom på, at hvis du laver gulvvarme under et gammelt trægulv vil træet begynde at arbejde og slå revner. Jeg ville vælge at isolere i etageadskillelserne i stedet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-05 14:28

du har jo også den mulighed, at du kan lave gulvvarme og samtidig beholde radiatorerne så du kan supplere med dem hvis det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-05 17:39

Nu er det efterhånden en gammel skrøne at man kan mærke hvor rørere ligger hvis det er under trægulv. Det er en selvfølge at trægulvet der skal ligges ovenpå er beregnet til det, men det er det meste ved at være idag.

Og ja selvfølgelig skal der isoleres godt bagefter

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 29-11-05 23:57

Det gamle trægulv skulle bevares. Det er formentligt et gulv fra 30'erne og er der for ikke forstabilt som nogle gulve er i dag.

Hvis der lægges gulvvarme med eller uden isolering vil gulvet slå revner og vride sig.

Derfor skal gulvet kun isoleres i instaleres med varme. Det er to tiders byggeskik der støder sammen og det giver ofte problemer.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 03-12-05 08:34

Tak for svaret 25.