/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
fotosyntese
Fra : lottemn
Vist : 5104 gange
200 point
Dato : 27-11-05 10:20

Har stillet spørgsmålet under "biologi", men der er kun 2, der har svaret. Tænkte der måske ikke var så mange, der så det, prøver derfor her.

Hvem kan fortælle mig, hvad fotosyntese/respiration er?
Ved det er noget med energi fra solen, der rammer bladene, og fordamper igen.
Søger en kort, præcis og ikke kompliceret forklaring.
Så et barn ville kunne forstå det.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 27-11-05 10:31

http://www.biology4kids.com/files/plants_photosynthesis.html

Det var en mulighed..

Ellers er det jo kort fortalt, fotosyntese er noget planter gør, respiration er dyr/mennesker (organismer uden grønkorn) gør.
Ja, Solenergi, vand og co2 bliver omdannet til O2 og Glucose/sukker. (Fotosyntese)
Glucose + ilt --> kuldioxid + vand + energi (Respiration.)

Håber det er svar nok??

Lyhne1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-05 10:55

Dette er starten på af denne side http://www.netbiologen.dk/molekyl/fotosyntese.htm, den skulle iflg. sønne sige det hele

Fotosyntese

af: Lars A. Clark

Fotosyntese: 6 CO2 + 12 H2O + E => C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O

Fotosyntesen foregår i Chloroblasterne (Bladenes grønkorn)

En af de vigtigste biokemiske synteser er fotosyntesen - den gør planterne i stand til at omsætte vand H2O plus kuldioxid CO2 til Glucose C6H12O6, ilt O2 og vand H2O, vedhjælp af solenergi E

Glucose

C6H12O6

Glucose er et sukker stof, udfra glucose kan planterne danne stivelse, cellulose. f.eks. er stivelse hovedbestandelen i korn, kartofler, frugt o.lign.

Dannelsen af glucose ved hjælp af vand + kuldioxid samt solenergi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 11:25

Det havde været smartere, hvis du havde reageret på de to svar du fik tidligere og der brugte du da den rette kategori.
Jeg så godt dit spørgsmål og mente da at du havde fået et svar og det er der nok også andre der har og derfor fik du ikke flere.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 27-11-05 11:37

Fotosyntesen er da i øvrigt det der er årsag til, at rydning af skove er en katastrofe på verdensplan fordi planterne ved fotosyntesen forbruger kuldioxid og vand der ved hjælp af sollys omdannes til sukkerstof som planten optager som sin føde og afgiver ilt som et restprodukt, som dyr og mennesker så kan indånde.
Planterne renser vores luft for co2 og giver os herlig ilt i bytte.
Træer afgiver forholdsvis meget fordi de jo vokser opad og har en stpr bladkrone på et releativt lille areal.
Det var bare min hin svundne skolelærdom.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-11-05 14:26

Hmm ja!! Nu er et bare det at planter skifter om natten og der forbruger ilt og udløser co2, så det argument for ikke at rydde skove er faktisk lidt af en myte! Derimod er der da mange andre udmærkede grunde til at beholde skovene!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 15:58

Sludder, tedd for hele processen er langsom om natten netop fordi solen virker som katalysator.
Hvorfor tror du, at man taler om, at det er co2 neutralt at fyre med træ når forbrændingen udvikler masser af co2. Det samme gælder korn og andre planter.

Godkendelse af svar
Fra : lottemn

Dato : 28-11-05 05:44

Tak for svaret BjarneD.
At jeg ikke reagerede under "biologi" skyldtes, at jeg synes det ville virke temmelig utaknemmelig. Nogen har jo brugt tid på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-05 10:30

Som du kan se så er der fint plads til uenigheder i dette forum og selv om et svar er rigtigt kan det jo godt være, at spørgeren ønsker det anderledes og derfor ikke vil acceptere eller accepterer et andet svar.

Min kommentar til dit tidligere spørgsmål var da også bare ment som en forklaring og lidt undren da du muligvis kunne bave fået svaret der ved at uddybe spørgsmålet.

Kommentar
Fra : MatJørgensen