/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Mikroskop
Fra : jysch
Vist : 1267 gange
100 point
Dato : 27-11-05 08:22

Jeg har fået et mikroskop, som jeg påtænker at sælge, men for at finde en realistisk pris vil jeg gerne finde ud af hvad prisen er på sådan et.

Det er ikke legetøj, men et som er brugt på en klinik.

Jeg har søgt, men ikke kunne finde nogle priser ( eller nogle forhandlere).

Jeg håber at I på KanDu kan hjælpe mig.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-05 08:38

Lidt flere oplysninger ... ellers er det svært at finde en realistisk pris.

Type, forstørrelser, optik, belysning, udstyr, alder ...

mvh berpox

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-11-05 14:32

Jeg er intresert i at købe det, hvis det er et stereo mikroskop der forstørrer fra ca. 20-80 gange.
alimak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-05 15:02

Jeg købte et stereomikroskop for ialt 3600 kr. i marts 2004.

Selve mikroskopet kostede 2486 kr. plus moms. --Resten var forsendelse og tilbehør.

Du kan se det her (model F):

http://www.gundlach.dk/html/index_dansk.html

Måske kan du finde et mikroskop, der ligner dit på Gundlachs hjemmeside. Og så bede dem om at oplyse prisen.. Jeg tror ikke, de har priser på deres hjemmeside.

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 27-11-05 16:03

For eventuelt at vurdere salgsprisen på et mikroskop, må du oplyse om en del ting, da 'rigtige' mikroskoper fås i mange udgaver og i alle prisniveauer. Vigitige for prisfastsættelsen er fx. Er det et binokulært eller monokulært mikroskop (er det konstrueret til at kigge i med begge øjne er det binokulært, hvis kun det ene øje er det monokulært). Dernæst kan det vurderes ud fra hvilke mærke/fabrikat det drejer sig om. Mærkerne Zeiss, Leitz, Olympus og Nikon er fx mærker der skulle kunne indbringe en god pris. Dernæst skal du oplyse om hvilke objektiver der følger med mikroskopet, deres forstørrelse og mærke (mikroskopets ydeevne er afhængig af objektiverne). Følger der evetuelt en opbevaringskasse (oftest af træ) med. Selvfølgelig er alder og stand vigtigt.
Hvis det er et ældre anerkendt mikroskop er det vigtigt også at olyse serie nummeret (står oftest på tubus foran). Altså nærmere oplysninger kan føre til et konkret svar.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 27-11-05 17:09

Tak mej4 for dine informationer om hvad jeg skal kikke efter og det har jeg så prøvet - men det skal siges at jeg ikke har meget forstand på det.

Her er hvad jeg har fundet ud af:
Det er monokulært - det er af mærket Optima - Der står: Model L-201 foran og også 75859 (ved ikke hvad det er) - Der følger 3 objektiver med : 6x, 10x og 15x.

Det er i en trækasse og for mig ser det pænt ud - der følger følgende med: 5 reagensglas - 1 måleglas 200 ml - 1 pk objektglas 76 x 26 x 1 mm + ca 10 ekstra. - nogle dækglas - 2 rørepinde. Det er ældre men ikke brugt særlig meget.

Jeg håber at disse informationer kan gøre noget.

Accepteret svar
Fra : mej4

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-05 17:46

Ud fra hvad du oplyser vil jeg gætte på en salgspris ca.600-800. Dog er det noget mærkeligt at der kun er lavforstørrelses objektiver. Normalt regner man med at der skal være en større spredning i forstørrelsesgrader, fx 10x, 40x og 100x.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 27-11-05 18:01

Det har været brugt på en hundeklinik, så det er måske derfor.

Jeg ved godt at det ikke er en markedsportal - men hvis nogen er interesseret i et køb kan I kontakte mig på jysch@msn.com

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-05 18:04

hej, jysch.
Forudsat at okularet er et standardokular på 10x eller max 20x forstørrelse, så er mikroskopet ikke særlig stærkt forstørrende, -max 300x. Det har nok været brugt til en eller anden speciel opgave.. Det kan være svært at finde en kunde til det privat, for de fleste mennesker vil være interesserede i kraftigere forstørrelser, ca. 1000x. Og hvis man køber et mikroskop bare for at få forstørret naturting eller lignende, så vil de fleste nok foretrække et stereomikroskop. --Som man altså kan købe til 3000 kr fra nyt af.

Så selv om det måske er et meget specialiseret mikroskop som måske har kostet adskillige tusinde, så er det nok ikke realistisk at du kan få særlig meget for det...

Jeg har lige kikket i Gundlachs prisliste, og hvis du går ind på deres hjemmeside og finder det mikroskop, der hedder "model 100 FL Special", så kan du prøve og sammenligne, om det ligner dit. Det mikroskop står til 1650 plus moms i prislisten..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-05 18:09

nååh, ja. Det er sikkert glimrende til at kikke på hudskrab i... Eller på afføringsprøver. Men det er ikke stærkt nok til f. eks. blodprøver..

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 27-11-05 19:03

Det er afføringsprøver det har været brugt til - Er der nogen imellem som vil give et bud - Alimak?

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 13-12-05 14:26

Tak for svaret mej4.