/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Access 2000 og udskrifter
Fra : sangogo
Vist : 670 gange
200 point
Dato : 26-11-05 19:36

Mit gamle Danbase prg. kan ikke bruges til min nye printer, og jeg har fået Access 2000 i stedet for. Jeg har brugt Danbase til at udregne og udskrive regninger og girokort, for et lille vandværk som jeg er kasserer for, mine spørgsmål er derfor: Kan jeg lave det samme i Access? og hvor kan jeg finde anvisningerne?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-11-05 19:48

1) Kender ikke "Danbase" men:
2) Hvorfor kan det ikke bruges ammen med "Danbase" ???
3) Mon ikke "vi" (kandu og du) kan få printeren til at virke med Danbase...
4) Du kan godt lave det i Access - men min erfaring siger mig, at det er et mas! - men jeg vil da anbefale dig at bruge et dedikeret regnskabsprogram. Kan vandværket ikke punge ud til en C5 light
5) Alternativt kan foreningsprogrammet "Vig" måske bruges.... kig på det: http://www.vigforeningsprogram.dk/e107/news.php
- der er mange små foreninger der bruger det efterhånden.....

mvh berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-05 19:59

Ja det kan laves i Access 2000 - men Access databasen bygges manuelt op, med mindre du kan finde en skabelon.
I Access 2000 findes færdige databaser som måske kan bruges til dit formål.
Start > access > marker "Access-databaseguide, sider og projekter" >OK
Læg din database et sted hvor du kan finde den igen.
Efterhånden som du arbejder på opbygningen af databasen så gå via stifinder og kopier databasen, så den se sådan ud inden du starter/kører videre:
eks.
abc.mdb
abc1.mdb
abc2.mdb
Det er altid rart at kunne vende tilbage til en tidligere udgave hvis alt går galt.

PS. Jeg har selv været låst inde i en personaledatabase, og måtte bruge en tidligere udgave for at komme videre.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 26-11-05 19:59

Prøv at kigge på dette link: http://www.kenddinpc.dk/Modul_5/01.htm
hvis du vil lære noget mere om Access.

Men jeg tror som berpox, at Access ikke er anvendeligt i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-05 20:20

Access skal man elske at bøvle med og bygge op.
Programmet er godt men lidt svært og en tidsrøver.
Så jeg ville nok, da du mest er programbruger.........følge Berpox råd.

Kommentar
Fra : sangogo

Dato : 26-11-05 23:36

Tak for svarene!
Danbase er et gammelt dos prg. fra Danline Software i Fredericia, jeg tror ikke firmaet eksisterer mere, jeg købte det i 1989, det er sidst opdateret i 1992.
Jeg prøver med Access lidt endnu, der er 4 måneder til der skal sendes regninger ud igen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-11-05 00:06

Access er et H E L V E D E at arbejde med hvis man ikke er inde i både databasestrukturering og meget gerne VBA....det kan det hele - men ALT skal bygges op manuelt. Jeg tog udgangspunkt i en skabelon tilbage i '95 versionen til det regnskab og medlemskontingentopkrævning med FIK linie og hele molevitten, som jeg har kørende for en forening - og har måttet lave om og om og om igen både på grund af stigende krav til funktionalitet og data-portabilitet, og importfunktioner for data fra (net)banken, samt ikke mindst diverse Access-program-opdateringer (97, 2000).

Access er IKKE vejen frem - når datamængden vokser bliver det tilmed langsommere og langsommere.

- men hvad gør, at du ikke kan udskrive fra dit oldgamle program?

mvh berpox

Kommentar
Fra : sangogo

Dato : 27-11-05 08:41

At jeg ikke kan udskrive skyldes, at de gamle dosprogrammer havde printerdrivere til hvert enkelt program, så da min gamle printer stod af var det forbi.

mvh sangogo

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 28-11-05 14:12

Hej Sangogo!

Jeg har lavet undervisningshæfter til netop Access. De 3 udvidede hæfter omhandler en forening.
På adressen http://www.sumpscooterlaug.dk/links_til_access_hafter.htm
kan du downloade disse hæfter. Så bliver det lige lidt nemmere at komme i gang med Access. God fornøjelse!

Kommentar
Fra : sangogo

Dato : 19-12-05 23:36

En stor tak til zakia1964.
Dine hæfter har været mig en stor hjælp. De er nemmere at forstå end det hæfte jeg har købt.

Med venlig hilsen
Sangogo

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 20-12-05 10:47

Det er jeg glad for at høre! Håber du får lavet noget der kan bruges.