/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Samle et fadølsanlæg fra bunden
Fra : bilfeldt
Vist : 13120 gange
140 point
Dato : 26-11-05 19:00

Hej.

Jeg vil gerne have et fadølsanlæg derhjemme. Det skal alt i alt ikke koste VOLD meget.

Men jeg sad og tænkte om der ikke er penge at spare, hvis man selv køber delene fra bunden, samler det, og bruger et køleskab som køler (eller andet, hvis i har nogle foreslag).

Så ville høre om nogle har foreslag, erfaringer eller en guide til hvordan et fadølsanlæg faktisk fungere, og hvordan det skal laves, og vedligeholdes.. Mange tak..

p.s. Er TOTAL nybegynder, har ikke prøvet andet end at skænke et par stykker, og drukket et par stykker - eller en anelse mere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-05 19:14

Man KAN selvf. lave et fadølsanlæg selv, men så skal man jo også have adgang til noget godt og kulsyrefrit øl. Hvis det kun skal bruges til lejlighedsvise fester, er det bedre at købe hos det lokale Øl-depot. De leverer nemlig hele anlægget gratis samt tager ubrudte fustager retur. Hilsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-11-05 19:30

Bilfeldt.

Arne har ret..... hvad gik galt LOOL

Men derudover skal du ha' et ret godt flow i øllet, da det ellers efter kort tid ikke smager godt. Hvis du er alene om det, så skal du enten være en meeeeeeget tørstig sjæl eller ha' mange gæster.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-11-05 19:32

Et fadøls anlæg kræver også mere køling end et alm køleskab kan give. Derudover laver det en masse kondence vand, som ligger og sjasker på hele gulvet.
Øllet bliver også "hurtigt" for gammelt, så drikker man ikke meget er pengene spilt.
Er det mere end 15 siden man sidst har brugt anlæget, vil øllen skumme, så også her vil der være en stor spilde procent del.

Kan ikke anbefale at gå i gang med det, selvom det er fristende at havde et anlæg stående.
Dog kan du leje anlæg, men er dog ikke ret tit man for de store flotte anlæg stillet til rådighed. detsvære

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-05 19:33

Takker og bukker

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-05 19:36

Trine -> Vel gør man så. Alle depoterne i Herning leverer et fuldt proffessionel fadølsanlæg gratis, når man køber øllet hos dem. Søg på Fadølsanlæg på Goggle og læs selv alle tilbuddene.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 20:47

Bilfeldt

Du skal da brygge dit øl selv!!

Enhver kan da ha et fadøls anlæg stående

Jeg har et køle/fryseskab stående i mit værksted, med plads til 54 liter godt hjemmebryg foroven, og en kasse almindelige øl forneden...-så er man vist dækket ind?

De fadøls fustager jeg bruger hedder cornelius, de er på 18 liter, og er meget slankere end tuborg/carlsberg fustager
de koster omkring 180 kroner stykket, det vil være en fordel at have en co2 flaske til fustagerne, men et manometer med en sodastream patron kan os' bruges

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 26-11-05 20:55

okay.. Tak for svarende.

1) Hvorfor skal en fustage have så meget afkøling. Hvis det står i et lukket tomt køleskab som er stillet til 1 grad C. er det så ikke nok?

2) Når Trine skriver at øllet bliver dårligt hvis man ikke har brugt det i 15, så går jeg ud fra at der er 15 dage, og kan det holde sig længere, hvis det bliver brugt hver weekende (dog ikke så vold meget)? Hvor lang tid kan en fustage holde sig?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:01

Og det er en go ide, det med køleskabet... ellers skal man have en gennemstrømskøler, og så er der ikke råd til julegaver!!

>Klumme, flowet i øllet bestemmes jo af trykket på co2'en...og øllet bliver kun for gammelt hvis der bruges luft! selvfølgelig skal hane og slanger ikke stå ubrugte eller urensede i længere tid, men det er kogende vand rigtig godt til at ta' sig af

>Trine08 det lyder som om du har haft nogle rigtige dårlige oplevelser med fadølsanlæg, det er jeg ked af at høre!! måske en velskænket hjemmebrygget hvedeøl kunne give dig håbet tilbage...

Og JA! det er måske billigere at købe øl i netto og fakta, men det bliver bare aldrig det samme som at dreje hanen, og skænke sig en solid fyraftens øl! SKÅÅÅÅÅÅLLLLL!!!!!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:08

En fustage eller 3 der står i mit værkstedskøleskab laver ikke mere kondens, end vores leverpostej gør i vores køkken køleskab!

En fustage der kun evakueres med co2 kan alt efter øltype holde sig i månedsvis, en uåbnet ville jeg ikke ha nogle skrubler med at kaste mig over efter et år!

>Bilfeldt!!! øl der køles ned til 1° er synd og skam.... hihi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-11-05 21:08

michaelmoeslund

Med flowet mente jeg forbruget. Erfaringsnmæsssigt smager fadøl på små værtshuse med lille salg ikke godt.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 26-11-05 21:13

tak for svarende igen

Nej ølet skal vel helst være 7 grader.

Jeg har (syntes jge selv) fundet en over nice guide til at bygge et fadølsanlæg.
http://www.micromatic.com/draftbeer-edu/how-to-build-a-kegerator-cid-705.html

Men vil det sige at jeg med CO2 godt kan have det stående selvom det kun bliver brugt i weekenderne - og vel også en enkelt i ny og næ i over en måned?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:14

>Klumme JA! -det er jo fordi det ikke er hjemmebryg!

Carlsberg er ved at komme lidt efter det igen, med deres Jacobsen øl, men ellers har tendensen da været for nedad gående

Næsten alt fadøl fra de store bryggerier er jo filtreret og varmebehandlet så det kun er en skygge af sig selv!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-11-05 21:22

Det er nok rigtigt Michael. Da jeg var kældermester havde vi bryggerierne rendende een gang om måneden for at rense slanger. Men efter det er blevet moderne, at øllet ikke behøver at være så krystalklart (filtreret) kan det jo være ligemeget.

Så du forklarer altså den skumle smag med at det ikke er hjemmebryg. Det tar jeg til efterretning.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:25

>Arne nu skal jeg nok passe på hva jeg siger, men jeg mener da, at fadøl er karboneret, det er jeg ret sikker på

Co2'en bruges kun til at "jage"øllet ud af fustagen, med en sodastream patron kan du skænke 2x18 liter fadøl uden problemer

Men ja hvis du bruger co2 på den ene eller anden måde, så får du en lang holdbarhed i fustagen, men husk at alt der er uden for køleskabet-her mener jeg hanen, skal gøres ren regelmæssig

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:33

Har lige luret lidt på den guide du linkede til, det ser da vældig godt ud, måske skal du lige tage stilling til, hva for nogle fustager du vil køre med, da connectoren ikke er den samme på alle fade... og da slet ikke på et system fra US.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 21:39
Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 26-11-05 22:08

Jeg agter at køre med samme slags som Tuborg/Carlsberg. Hvilke fustager er dette?

Men jeg kan altså godt have en åbnet fustage stående tilsluttet mit anlæg i over en måned, såfrem jeg sørger for at rense hane og sådan. Og så selvfølgelig renser alt udstyret hyppigt (måske ved hver udskiftning?)?

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 26-11-05 23:06

okay, hvis jeg nu bruger et komplet tappesæt som her:

http://www.beertools.dk/product_info.php?cPath=710&products_id=12823

Så mangler jeg vel sådan set kun:
Køler (køleskab)
CO2 tank
Fustage
og så selvfølgelig noget rense kit..

Eller hvad?

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 26-11-05 23:40

Hov nej. Det skal vel være denne model hvis den skal passe til carlsber og tuborg. Men kan denne her passe til hjemmebryg?

http://www.beertools.dk/product_info.php?cPath=705&products_id=12821

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 23:45

Mjaa mjooo og nejj.. det sæt du linkede til er til en cornelius fustage, du ska ihvertfald ha en anden connector:
http://www.beertools.dk/product_info.php?cPath=705&products_id=12734

Ellers bare ring og snak med Torben(ham der har Lund teknik) han er yderst hjælpsom.. -husk at tjekke åbningstid på hjemmesiden, da han vist har meget travlt..

Det med rensningen klarer jeg med kogende vand fra elkedlen, alle delene fra tappehanen i en skål, og så skolde med kogende vand

Det mest økonomiske med hensyn til co2 er nok at købe en 5kg flaske i DBA.dk eller et andet sted, da det er lidt dyrt at skulle bytte sodastream patroner (70-80 kr)

Eller go' fornøjelse Skål!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-11-05 23:49

Den første du linkede til passer til cornelius fustager, som bruges til hjemmebryg

Den anden ser ud til at passe til carlsberg fade, men kontakt han lige alligevel da der godt kan være et par ting som kan være rare at vide

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 08:41

bilfeldt og michaelmoeslund

Selv om det stadigvæk er tidlig formiddag sidder jeg jo her og bliver mega tørstig men jeg læser alle jeres fine svar og har gemt alle jeres link.
Jeg har aldrig spekuleret i at bygge selv, men efter dette tror jeg da at jeg lige skal gøre et forsøg.
Jeg har repareret adskillige firmaer anlæg, når der har været problemer og jeg har mange gange håbet på at der var en af dem der ikke kunne svare sig at reparere

Jeg vil følge med i denne tråd til det sidste

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-11-05 08:57

>Fijala

Du skal være opmærksom på, at når det lykkedes at lave din første øl helt fra bunden, med velduftende malt og humle, og det hele damper og dufter, så er der en chance for at:

1. du bliver en ølnørd der konstant søger efter bedre opskrifter, og tar dig selv i, at glo ned i bunden af special øl flasker for at se om der er gærlag på bunden

2.Du pludselig begynder at drikke markant flere øl, fordi der er en lind strøm af venner og bekendte, der lige skal smage..

3.Du får mærkelige blikke fra din sambo, bare fordi der lige står 50 liter øl, i en varm krog af badeværelset...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 09:07

Jeg har for 20 år siden brygget vin og prøvede også en enkelt gang at brygge øl. Der købte jeg et ølsæt hos matrialisten. Jeg vil ikke sige det smagte grimt, men det smagte mere af vin end af øl. Dem som skulle smage, var også meget skeptiske netop pga gørlaget i på bunden. Siden er det ikke rigtig blevet til noget med brygning i det hele taget.

Jeg regner med at en dag får jeg mere fritid end idag, så er det jo at man skal have noget at få tiden til at gå med

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-11-05 09:25

Prøv at kigge på denne her:

www.haandbryg.dk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 09:42

Ja det lyder bekendt.
Det ender jo nok med at jeg er nødt til at gå igang, med ølbrygning også. Nu har du Michael da vækket mig fra min tummerum og jeg kan næsten ikke vente med at kommme igen. Jeg vil til at læse de forskellige links igennem for at suge viden til mig.
Tak for alle links.

Fijala

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 27-11-05 18:30

Velkommen til fråden Fijala :)

Jeg skal også i gang næste uge, jeg har læst en del om det på nettet, en af de guides til nybegyndere jeg syntes er bedst skrevet er "Din første Ale" på haandbryg.dk

Kommentar
Fra : mikethk

Dato : 27-11-05 18:37

Det jeg mener med at øllet bliver "dårligt" efter 15 min er: Øllet i slangen bliver for varmt, og derved kommer det til at skumme, så man hælder hurtigt en havl til hel fadøl ud, når man skal skænke sig et nyt glas.

Kommentar
Fra : mikethk

Dato : 27-11-05 18:40

Ups, sidder på min brors pc.....

Det jeg mener med at øllet bliver "dårligt" efter 15 min er: Øllet i slangen bliver for varmt, og derved kommer det til at skumme, så man hælder hurtigt en havl til hel fadøl ud, når man skal skænke sig et nyt glas.

Hilsen Trine08

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-11-05 19:33

>Trine08

Det er både bilfeldt og overtegnede jo heldigvis fri for, når både connector fad og alt hva der skulle være af bremseslanger befinder sig inden i køleskabet....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-05 09:17

Ølanlæg skal ikke være særlig defekte, før de ryger ud (kan jeg sige af erfaring).

Ideen med en "øldunk" i et køleskab er skam fin. Man "små-bryggerier" brugte princippet for år tilbage, istedet for isbankerne. Problemet er at få skidtet kølet ned, første gang så det er klar til tapning. Et køleskab kommer slemt på arbejder hvis man kyler to ankre ind som er 20°.

Men er øllet koldt og du bygger hanen i et køleskab, får du skam et fint anlæg.

NB 7° - så vil øllet gerne skumme. Helst lidt koldere - så får du mindre problemer.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 29-11-05 00:33

Så hvis jeg køber et anlæg med vandafkøler, så vil jeg få problemer med den første øl jeg vil hælde op, da den ikke vil være kold nok?

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 29-11-05 00:36

Det er fordi at elprisen for et køleskab vel er ret meget højre end for en 350W vandafkøler..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 10:43

Altså du vil bruge en drikkevandskøler?

Hvorfor koster den strøm du bruger i køleskabet mere end den du putter i en drikkevandskøler????

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 29-11-05 12:25

Ved jeg heller ikke om det er, det var sådan lidt ment som et spørgsmål?

Køleren er på 350W.. Hvad er et køleskab på? Og er de ikke ret så dyre de nye energisparende?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 12:56

Et almindelig lavenergikøleskab har et forbrug nogenlunde magen til eller mindre. Iøvrigt er kompressoreffekten nogenlunde ligegyldigt. Forbruget af strøm afhænger af hvor meget øl du skal have kølet og kuldetabet i køleskabet. Og med det sidste vinder køleskabet, idet det er bedre isoleret. Er øjeblikseffekten større end nødvendigt, bliver drifttiden bare mindre.

Men tilbage til det oprindelige.

Til en fadsølsfest eller to om året, hvortil der drikkes en begrænset mængde øl, vil et "køleskabsanlæg" bygget i et ældre afdanket køleskab være fint. Glem driftøkonomien. Husk at få fastagerne i god tid og køl dem ned i et andet skab, idet du ikke kan "straks-køle" som i en gennemstrømningskøler med isbank.

Ellers er opskriften: Lej

Skal det være spændende og anderledes, kan et termokar + to store plasticposer skælis (fås på havnen eller ved fiskemanden) sikre kolde øl i 1 - 2 døgn. Også i antal på +500 øl (der er temmelig meget køleeffekt bundet i skælis.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 29-11-05 14:14

hmm.. skod.. Det er bare fordi jeg har fundet et billigt brugt fadølsanlæg, men hvis det fucker op at slangerne ikke er kølet ned er det jo lidt nederen, når det nu ikke skal bruges så vold meget..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 14:26

Lad mig lige kigge i skrotkassen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-11-05 14:31

http://www.micromatic.com/templates/static/images/705/Kegerator_door_kit-use_manual.pdf er da et fint forslag!

Beklager ingen isbanker i skrotkassen!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 29-11-05 20:23

>Bilfeldt

Den oprindelige ide, med et køleskab hvor fadølshanen stikker ud af siden fungerer "top nice" for mig, alle slanger er jo inde i kulden ved fustagen...

Og hvis du fuldstændig mister modet med det billige fadølsanlæg så er jeg da aftager...

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 29-11-05 20:25

>3773

Ka' du ikke lige uddybe det der med "isbank"??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 08:54

Normalt fadølsanlæg og for den sags skyld også større tankanlæg, køles normalt med en isbank. Der kan du "gemme" en masse kulde så du kan styrttappe ganske meget fadøl på en gang. F.eks på fodbold stadions og den slags steder.

Man laver en spiral, neddyppet i et vandbad. På den spiral påfryser du cirka en tomme tyk is. Vandet omrører du. I midten af tanken suger du koldt vand, og pumper dette ud langt ølslangen (python-slange) og op gennem hanen for at holde øllet koldt helt ud til tappe stederne (store anlæg). Øllet føres fra fustagen og gennem en slænge neddyppet i isvandet og ud til pythonslangen og hanen og til sidst glasset. De større isbanken kan have både 10 og tyve slænger. Ligeledes findes varianter med en neddyppet karbonator (til danskvand/sodavand).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 09:53
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-05 09:58
Kommentar
Fra : 120690

Dato : 02-10-06 18:50

Hej støtte lige på det her indlæg da jeg selv gik med samme ide.

Men når jeg læser denne her guide og går ind på deres hjemmeside så kan man ikke bestille det hjem til dk

http://www.micromatic.com/templates/static/images/705/Kegerator_door_kit-use_manual.pdf

Kender i den side hvor man kan det for det er meget billigere hvis man køber det i udlandet har jeg fundet ud af.