/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
bærbar..
Fra : Rene182
Vist : 700 gange
200 point
Dato : 26-11-05 14:13

hej jeg har en fujitsu siemens amilo d 6820 den tænder med der sker ikke noget skærmen er helt sort og den stå bar stille..! jeg var ved at opdateger min bios men så lavet den en fejl og så genstartet jeg den og så vil den ikke starte,,! er der nogle der kan hjælpe mig..?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 14:17

Hvis der opstår fejl under BIOS opdatering mister systemet sine startoplysninger.
Kan du boote fra diskette/cd-rom?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-05 14:17

Har du prøvet i fejlsikret, du trykker F8 under opstart??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 14:29

En optimist!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-05 14:31

Har du ikke lavet en backup af den gamle bios?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-11-05 14:34

peet49
Hvordan laver man backup af sin bios?
alimak

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-05 14:37

Det bliver der normalt spurtg om, lige inden der brændes den nye.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 14:47

Ved backup af BIOS danner man bare en lille bin fil som den der bruges til opdateringen, men problemet er, at hvis man får ødelagt startup funktionen kan man end ikke boote og så har vi balladen.
Det er jo BIOS startup, der fortæller hvordan skærm med videre læses og er informationen defekt kan man jo ikke rigtigt lave noget med mindre man får monteret en ny eeprom der indeholder BIOS

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 14:48

Det kan godt lade sig gøre at skrive til en afmonteret eeprom og der findes da også firmaer der gør det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-05 17:40

Ja BjarneD - med en såkaldt "prombrænder", og vi har haft sådan en men den er væk nu.
Rene182 -
Hvis bios er sikret nogenlunde, så kan du måske klare den ved at pille batteriet fra og tage det lille biosbatteri ud (og yderste nødstifælde kortslutte der hvor batteriet sad)
Er du heldig, så retter bios sig tilbage til fabriksstandard

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 18:05

Ja og jeg har også nogen anvisninger liggende hvor man laver noget der ellers ikke tilrådes.
Find først ud af hvor galt det er gået, men endnu et eksempel på at BIOS opdatering ikk er for uøvede. Jeg har også selv engang smadret et ret nyt bundkort på¨den konto, men fik det heldigvis byttet.

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 27-11-05 18:56

hej.. hvad mener du med at kort slutte bios..? jeg har ikke ret meget forstand på bios.

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 27-11-05 19:08

den læser fra cd rom drevet når jeg tænder den..!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 19:09

Hvis man fjerne knapbatteriet vil man resette BIOS og "kortslutter" du mellem + og - minus der hvor batteriet er monteret vil du gøre nogenlunde det der kaldes CMOS reset og som foretages ved at flytte en jumper (kontakt)på bundkortet. Den slags er ikke altid muligt på bærbare og det er uden tvivl derfor det blev foreslået.
CMOS reset er at sætte BIOS tilbage til grundindstillingen.
På nogle computere kan man lave en reset ved at holde Ins knappen nede under opstart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 19:11

Kan den boote?
Selv om BIOS er defekt kan der godt være funktioner der virker, men er f. eks. tastatur og skærm ikke tilgængelig er det jo svært at komme videre.

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 27-11-05 20:19

okay.. ja den læser fra cd rom drevet når man tænder den..! men jeg har prøvet og sætte en ledening ned på der hvor batteriet sad. men der skete ikke noget.. det var den ligegald med.. den kørte bar vidre..!

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 27-11-05 20:20

okay.. ja den læser fra cd rom drevet når man tænder den..! men jeg har prøvet og sætte en ledening ned på der hvor batteriet sad. men der skete ikke noget.. det var den ligegald med.. den kørte bar vidre..!

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 27-11-05 20:23

hvad er ins knappe for en..?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 20:32

ins = Insert

Sidder normalt lige over Delete og til venstre for Home tasterne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 20:33

...og er også 0 tasten på det numeriske tastatur.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 30-11-05 17:41

okay.. hvad hvis det ikke virker. kan det passe jeg skal købe en ny bios..?