/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Karen: Hvid brud i Malt eller Viborg
Fra : svendgiversen
Vist : 2511 gange
100 point
Dato : 26-11-05 10:37

Nu må man jo ikke synde og slet ikke på en præstegård, hvor Erlings tipoldeforældre
Jørgen og Karen herunder begge tjente og blev (måske for) glade for hinanden:

Citat
ribe, Malt, Malt, maltbor, , Præstegaard, 1, FT-1845
C. Petersen, 40 , Ugift, , sognepræst, Wiborg
Jørgen Larsen, 24 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Jeppe Jensen Viig, 29 , Gift, , tjenestefolk, Folding
Hans Nielsen, 15 , Ugift, , tjenestefolk, Folding
Kjersten Larsen, 25 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Karen Andersen, 20 , Ugift, , tjenestefolk, Malt

Ifølge Erlings stadigt voksende slægtstræ ses at ane nr 32 Lars er født et (næsten 2) år
før Jørgen Larsen og Karen Andersen gifter sig:

Citat
1024 Chresten født ca 1700
1025 Lars den ældres mor født ca 1700

1036 Nis Jessen? født ca 1710
1037 Jens Nissens mor født ca 1710

512 Lars Christensen 1725 født 2 maj 1725 Vester Starup, Ribe, Denmark
513 MARGARETA HANSDR:
514 Peder
515 Marens mor

516 Jens
517 Jørgens mor
518 Jens Nissen, Christening: 01 NOV 1735 Grimstrup, Ribe, Denmark
519 MAREN MORTENSDR

256 Jørgen Larsen, 1745, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
257 Maren Pedersdatter, 1752…
258 Jørgen Jensen 1737, Malt, Holsted, Fauerschou
259 Else Jensdatter, Christening: 08 SEP 1743 Grimstrup, Ribe, Denmark

128 Las Jørgensen, født 1784, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
129 Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter født ca.1789? men døbt 31 JUL 1791?? Malt, Ribe,

64 Jørgen Larsen, født 1821 i Malt. Gifter sig først dec 1847 med
65 Karen Auguste Andersen født 1825

32 Lars Jørgensen, født 1846, Uægte barn

16 Jørgen Larsen, født 1879

8 Erlings far Lars? Jørgensen, født 1911

4 Erling

Men der kan jo være fejl i vore kilder…

Ligeledes er der uklarhed om moderens navn og oprindelse:
Her bliver Lars født:

JORGENSEN, Lars Birth Date: 22 Jan 1846
Christening Date: 13 Feb 1846 Recorded in: Malt, Ribe, Denmark
Mother: Karen ANDERSDR VIBORG

Og her gifter Jørgen og Karen sig:
"
LARSEN, Jorgen Age: 26 Marriage
Wife: Karen Auguste ANDERSEN Age: 22
Marriage Date: 1 Dec 1847 Recorded in: Malt, Ribe, Denmark
"
Bemærk Karen hedder henholdvis Viborg og Auguste,
(og på præstegården tjente de hos : C. Petersen, 40 , Ugift, , sognepræst, Wiborg).

Jeg troede Viborg så betød at Karen var fra Viborg men så fandt senta i mit første spørgsmål
piger på egnen med efternavn/tilnavn ”Viborg”

Kilde: FT-1850
Navn: Kirsten ViborgKøn: K
Alder: 24Civilstand: Gift
Erhverv: Hans KoneFødested: I Det Slevigske
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltten Nordremark

Kilde: FT-1840
Navn: Johanne Marie Viborg
Alder: 30Civilstand: Gift
Erhverv: hans Kone
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltbæk By

Kilde: FT-1840
Navn: Kirsten Viborg
Alder: 19Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestepige
Sogn: MaltHerred: Malt
Amt: RibeStednavn: Maltbæk By
"

Hedder Erlings tipoldemor Karen Auguste ANDERSEN Viborg eller stammer hun fra Viborg?
Eller er en anden Karen end hende Jørgen gifter sig med i 1747 mor til Lars født i 1746??
Hvis hun hedder Viborg er hun vel i familie med de andre Viborg også fra Malt???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 14:25

Bemærk hende her med navnet Augusta Viborg, fra Ovtrup som jeg ikke kan finde:
"
VIBORG, Augusta   Birth Date:   7 Jun 1855
Christening Date:   8 Aug 1855   Recorded in:   Ovtrup, Ribe, Denmark
Father:   Phil Peter Herslebe VIBORG
Mother:   Anna Abel Margarethe KYHL
"
Karen uden Viborg hed jo Auguste til mellemnavn,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 14:35

Kirsten Viborg, som senta fandt, gifter sig i Malt:
"
MADSEN, Poul   Age:   27   Marriage    Wife:   Kirsten VIBORG   Age:   21
Marriage Date:   11 Feb 1843   Recorded in:   Malt, Ribe, Denmark
"
Måske en storesøster til Karen? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 15:37

det ser ud til karens far er fra viborg
Husband
Anders JOCUNSEN Pedigree

Birth: , Viborg, Denmark
Christening:
Marriage: 09 APR 1850 Malt, Ribe, Denmark
Death: 07 FEB 1850 Mallt, , Ribe, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Margrethe PEDERSDATTER Pedigree

Birth: 04 MAY 1797 Faaborg, Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: 09 APR 1850 Malt, Ribe, Denmark
Death: 21 NOV 1859 Malt, Ribe, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Ingeborg ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth: 13 JAN 1824 Malt, Ribe, Denmark
Christening:
Death: 14 APR 1824 Malt, Ribe, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Karen Augusta ANDERSEN Pedigree
Female

Birth: 17 MAR 1825 Matl, , Ribe, Denmark
Christening: 19 MAR 1825 Matl, , Ribe, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

3. Engeborg ANDERSDATTER Pedigree
Female

Birth: 12 JAN 1829 Malt, Ribe, Denmark
Christening: 08 MAR 1829 Malt, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

4. Jocum ANDERSEN Pedigree
Male

Birth: 15 MAR 1832 Malt, Ribe, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

5. Laurikke ANDERSEN Pedigree
Female

Birth: 29 JUL 1840 Malt, Ribe, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 15:41

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Maltten By, , et Huus, 16, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Karen Augusta Andersen, 25 , Gift, , Huusmandens kone, hendes mand tjener, Huusmoder, Her i Sognet [Malt]
Las Jørgensen, 5 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Karl Adolf Tetens Jørgensen, 2 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Kirstine Hansen, 28 , Ugift, , Inderste og Dagleier, Vissenberg, Fyen
Ane Maren Hansen, 1 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet [Malt]

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 16:01

Godt fundet senta, altså alligevel fra Viborg men faderen...

Blot forstår jeg ikke dette:
"
Marriage: 09 APR 1850 Malt, Ribe, Denmark
Death: 07 FEB 1850 Mallt, , Ribe, Denmark
"
Ikke længe at være gift? og med børn fra 1820erne??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 16:02

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Estrupmark, , et Huus, 109, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Jocumsen, 71 , Gift, , Inderste , Dagleier, Huusfader, Wiborg
Margrethe Pedersen, 55 , Gift, , Hans Kone, Læborg Sogn, Ribe Amt
Ingeborg Andersen, 21 , Ugift, , deres Døtre, Malt Sogn
Laurine Andersen, 10 , -, , deres Døtre, Malt Sogn

Samtlige personer i husstanden
Karen Auguste Andersdatter, 9 , Ugift, , Deres barn
ribe, Malt, Malt, Estrupøst, , Potager, 112, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Jokumsen, 53 , Gift, , Slagter,
Magrete Pedersdatter, 38 , Gift, , Hans kone,
Else Andersdatter, 15 , Ugift, , Deres barn,
Ane Marie Andersdatter, 12 , Ugift, , Deres barn,
Karen Auguste Andersdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Ingeborg Andersdatter, 6 , Ugift, , Deres barn,
Jokum Andersen, 2 , Ugift, , Deres barn,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 16:08

Om Jokumsen har vi et par tidligere folketællinger:
"
Ribe, Malt, Malt, Estrupøst, , Potager, 112, FT-1834
Anders Jokumsen, 53 , Gift, , Slagter,
Magrete Pedersdatter, 38 , Gift, , Hans kone,
Else Andersdatter, 15 , Ugift, , Deres barn,
Ane Marie Andersdatter, 12 , Ugift, , Deres barn,
Karen Auguste Andersdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Ingeborg Andersdatter, 6 , Ugift, , Deres barn,
Jokum Andersen, 2 , Ugift, , Deres barn,

Ribe, Malt, Malt, Potager et Huus, , Potager et Huus, 98, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jokumsen !!, 62 , Gift, , Inderst og Dagleier,
Magrete Pedersdatter, 45 , Gift, , hans Kone,
Ingeborg Andersdatter, 11 , Ugift, , -,
Jokum Andersen, 8 , Ugift, , -,
Morten Andersen, 6 , Ugift, , -,
"
JOCHUM ANDERSEN
SIDSEL ANDERSDR
Children 1. ANDERS JOCHUMSEN Pedigree
Christening: 11 FEB 1781 Lejrskov, Ribe, Denmark
"
Det sidste fik Varla til at søge videre i Lejrskov ikke Viborg, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 16:26

Samtlige personer i husstanden

ribe, Skast, Vester Nykirke, Størsbøll, , , , FT-1787
Der vises flg. felter:

Jochum Andersen, 37 , Gift, Mand, Bødker,
Mette Sørensdatter, 40 , Gift, Kone, ,
Anders, 14 , , Deres Søn, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 16:39

Skrev du ikke senta at Anders Jocumsen var fra Viborg,
ham du nu har fundet ser jo ud til at være hans far?
"
Marriage: 09 APR 1850 Malt, Ribe, Denmark
Death: 07 FEB 1850 Mallt, , Ribe, Denmark
"
Mon ikke der skal stå gift i 1820 ikke 1850??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 16:54

jo men Der er 2 xAnders Jochumsen på DDA i 1840 & denne Anders Jocumsen 62 , Gift, , Inderst og Dagleier, der kanske er ham fra Viborg
Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Brørup, Hulvadgårde, , , 1, FT-1801
Anders Jochumsen, 37 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jacob Søltoft, 42 , Gift, Husbonde, Sognedegn, skoleholder og gårdbeboer,
Christiane Johansdatter, 45 , Gift, Hans kone, ,
Johanne Justine Jacobsdatter, 13 , Ugift, Deres barn, ,
Cecilia Maria Jacobsdatter, 10 , Ugift, Deres barn, ,
Ole Johann Jacobsen, 12 , Ugift, Deres barn, ,
Anders Jochumsen, 37 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Hans Erichsen, 33 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Christen Mortensen, 15 , Ugift, Tjenestekarl, ,
Zidsel Marie Pedersdatter, 19 , Ugift, Tjenestepige, ,
Anna Cathrine Conradsdatter, 18 , Ugift, Tjenestepige, ,
Anders Andersen, 63 , Gift, Tærsker, ,

Samtlige personer i husstanden
ribe, Anst, Jordrup, Jordrup Bye, , eet huus, 22, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jocumsen, 60 aar , Gift, , huusmand og tæggemand,
Maren Pedersen, 70 aar , Gift, , hans kone,
Barbara Andersen, 27 aar , Gift, , insider ,mens manden tjener i Haderslev amt,
Andreas Pedersen Skjønnemann, 6 aar , Ugift, , hendes børn,
Laurids Pedersen Skjønnemann, 4 aar , Ugift, , hendes børn,
Niels Christian Skjønnemann, 2 aar , Ugift, , hendes børn,

Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Malt, Potager et Huus, , Potager et Huus, 98, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jokumsen !!, 62 , Gift, , Inderst og Dagleier,
Magrete Pedersdatter, 45 , Gift, , hans Kone,
Ingeborg Andersdatter, 11 , Ugift, , -,
Jokum Andersen, 8 , Ugift, , -,
Morten Andersen, 6 , Ugift, , -,

Samtlige personer i husstanden
ribe, Anst, Jordrup, jordrup, , eet huus, 37, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Peder Skjønemand, 39 , Gift, , huusfader dagleir, Slesvig
Barbara Andersdatter, 37 , Gift, , hans kone, Her i sognet
Laurids Skjønemand, 13 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Christian Skjønemand, 11 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Sophie Skjønemand, 9 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Maren Skjønemand, 7 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Christiane Skjønemand, 4 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Erik Hansen Skjønemand, 2 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
Anders Jocumsen, 70 , Enkemand, , huusmoders fader, Leirskov

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 17:37

Den rigtige Anders Jokumsen er født ca 1781
med hustru Magrete Pedersdatter født 1797,
(de gifter sig nok i 1820 ikke 1850)
og børn: Else født ca 1920, Ane Marie født ca 1822, og Karen Auguste Andersdatter født 1824
Samt: Ingeborg født ca 1829, Jocum født ca 1832 og Morten født ca 1834.

Ham der tjener i Brørup i 1801 er jo født ca 1764 og altså for gammel,
to af de tre andre kan være den rigtige, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 17:51

2x vielse på ANDERS JUCHUMSEN & MAREN PEDERSDR i 18 DEC 1802 Lejrskov, Ribe, Denmark &
09 APR 1814 Malt, Ribe, Denmark
du må selv vælge

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:00

Fra Viborg
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Simested, Corsøe Bye, , , 13. Familie, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jochum Andersen, 60 , Gift, Mand, Huusmand uden Jord og Hyrde i Byen,
Maren Jepsdatter, 68 , Gift, Hands Kone, ,
Anders Jochumsen, 13 , Ugift, Deres Søn, ,
Samtlige personer i husstanden

viborg, Sønderlyng, Ørum, Ørum Bye, , , 4, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Cristen Cristensen, 53 , Gift, Husbonde, Bonde & Gaardbeboer,
Maren Nielsdatter, 52 , Gift, Kone, ,
Niels Cristensen, 16 , Ugift, Søn, ,
Anders Jochumsen, 28 , Ugift, deres tjenestekarl, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:03

fra Viborg
Samtlige personer i husstanden

viborg, Rinds, Hvilsom, Tolletrup Bye, , , 16. familie, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jochum Andersen, 48 , Gift, hosbonde, husmand og hyrde,
Maren Jensdatter, 46 , Gift, madmoder, ,
Jeppe Jochumsen, 12 , -, deres barn, ,
Christian, 7 , -, deres barn, ,
Anders, 4 , -, deres barn, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 18:17

Ikke Maren men Margrethe Pedersdatter...

Hvilsom (hvor jeg har familie) er sikkert for langt nordpå.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:21

Ikke Maren men Margrethe Pedersdatter...
hvorfor margrethe pedersdatter ovenstående er fra Viborg og ANDERS JUCHUMSENs aner

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:23

--------------------------------------------------------------------------------

Margrethe PEDERSDATTER
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 04 MAY 1797 Faaborg, Ribe, Denmark

Christening:
Death: 21 NOV 1859 Malt, Ribe, Denmark

Burial:

Parents:
Father: Peder HANSEN Family
Mother: Anna Kirstine NIELSDATTER

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:34

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Langager, , , 14, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Hansen, 53 , Gift, Husbonde, Husmand med jord og snedker,
Anna Kjerstine Nielsdatter, 36 , Gift, Hans hustru, ,
Niels Pedersen, 15 , Ugift, Deres barn, ,
Anna Pedersdatter, 12 , Ugift, Deres barn, ,
Maren Pedersdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Pedersdatter, 5 , Ugift, Deres barn, ,
Grethe Pedersdatter, 3 , Ugift, Deres barn, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 18:34

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Langager, , , 14, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Hansen, 53 , Gift, Husbonde, Husmand med jord og snedker,
Anna Kjerstine Nielsdatter, 36 , Gift, Hans hustru, ,
Niels Pedersen, 15 , Ugift, Deres barn, ,
Anna Pedersdatter, 12 , Ugift, Deres barn, ,
Maren Pedersdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Pedersdatter, 5 , Ugift, Deres barn, ,
Grethe Pedersdatter, 3 , Ugift, Deres barn, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Peder HANSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Anna Kirstine NIELSDATTER Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Margrethe PEDERSDATTER Pedigree
Female

Birth: 04 MAY 1797 Faaborg, Ribe, Denmark
Christening:
Death: 21 NOV 1859 Malt, Ribe, Denmark
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

2. Anne PEDERSDATTER Pedigree
Female

Birth: 25 JUN 1789 Faaborg, Ribe, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 20:18

Godt senta, så har vi også Margrethes familie...

Stadig lidt uklart for mig hvem af de to Jocumsen der er den rigtige,
hvad mon Varla, der er lokal kendt, nåede frem til?

Men hvad med det primære ved at genoptage denne midterdel af Erlings slægtstræ:
Er hans oldefar født uden for ægteskab? Således at Erling nedstammer fra et "uægte" barn...
Det har jeg drillet ham med.
Præsten var fra Viborg, han er vel ikke far til Las/Lars; det har jeg ikke drillet Erling med endnu, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 20:54

Har jørgen jensen mon deltaget i krigen 1848 - 1850
????
hendes mand tjener fra folkt.1850
Karen Augusta Andersen, 25 , Gift, , Huusmandens kone, hendes mand tjener

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Maltten By, , et Huus, 16, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Karen Augusta Andersen, 25 , Gift, , Huusmandens kone, hendes mand tjener, Huusmoder, Her i Sognet [Malt]
Las Jørgensen, 5 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Karl Adolf Tetens Jørgensen, 2 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Kirstine Hansen, 28 , Ugift, , Inderste og Dagleier, Vissenberg, Fyen
Ane Maren Hansen, 1 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet [Malt]

-------------------------------------------------------------------------- ------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 22:04

Jørgen LARSEN & Karen Augusta ANDERSEN bliver gift 01 DEC 1847 Malt, Ribe, Denmark
og 2. Lars JøRGENSEN bliver født 22 JAN 1846 Malt, Ribe, Denmark Christening: 13 FEB 1846 Malt, Ribe, Denmark
de data her tror jeg på
HAN er ikke uægte & har du set BEVISER på det ????????????

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 22:07

Denne folketælling er fra foråret 1845 så det stemmer med de bliver gift i december
og lars jørgensen fødes i januar.

ribe, Malt, Malt, maltbor, , Præstegaard, 1, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Larsen, 24 , Ugift, , tjenestefolk, Malt
Jeppe Jensen Viig, 29 , Gift, , tjenestefolk, Folding
Karen Andersen, 20 , Ugift, , tjenestefolk, Malt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 22:09

glem det er en fejl uha uha set forkert

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-05 22:12

der er noget der er galt her , hvem er den rigtige las Jørgensen ???

Las Jørgensen, 4 , Ugift, , Plejebarn, Her i Sognet [Malt]
Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Malt, Maltten Søndremark, , et Huus, 58, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Las Jørgensen, 66 , Gift, , Huusmand,lever af sin Jordlod, Huusfader, Starup Sogn, Ribe Amt
Birgitte Marie Elisabet Jørgensd, 66 , Gift, , Hans Kone, Her i Sognet [Malt]
Petrine Lasdatter, 26 , Ugift, , deres Datter, Her i Sognet [Malt]
Las Jørgensen, 4 , Ugift, , Plejebarn, Her i Sognet [Malt]

Samtlige personer i husstanden
Las Jørgensen, 5 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
ribe, Malt, Malt, Maltten By, , et Huus, 16, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Karen Augusta Andersen, 25 , Gift, , Huusmandens kone, hendes mand tjener, Huusmoder, Her i Sognet [Malt]
Las Jørgensen, 5 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Karl Adolf Tetens Jørgensen, 2 , Ugift, , Hendes Børn, Her i Sognet [Malt]
Kirstine Hansen, 28 , Ugift, , Inderste og Dagleier, Vissenberg, Fyen
Ane Maren Hansen, 1 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet [Malt]

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 22:46

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, malt, , en gaard, 18, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anders Juchumsen, 65 , Gift, , husar, Viborg
Margrethe Pedersen, 48 , Gift, , hans kone, Faaborg
Juchum Andersen, 13 , , , deres børn, Malt
Morten Andersen, 11 , , , deres børn, Malt
Laurikke Andersen, 5 , , , deres børn, Malt

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-05 23:31

Både gamle Jørgen født 1784 og hans barnebarn født 1846 hedder altså Las, ikke Lars,
men mon ikke det er den samme i pleje hos bedsteforældrene og hos moderen?
Folketællingerne var vel ikke helt på samme tidspunkt i Malt Søndermark og Malt by.

Om Jørgen tjener i hæren, det tænkte jeg ikke på, jeg troede han serverede,
men det er jo under krigen 1848-50, så rigtigt han var sikkert soldat,
(og moderen og bedsteforældrene skiftedes til at passe lille Las).

Den sidste om Jocumsen, nu Juchumsen, nævner er datter mere, lillesøster Laurikke,
men også at Anders var husar fra eller i Viborg, det er spørgsmålet??
Man er vel ikke husar som 65 årig, måske har han blot været husar i Viborg
i sine unge dage og videregivet det som kaldenavn??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 23:48

men mon ikke det er den samme i pleje hos bedsteforældrene og hos moderen?
ved det ikke , der er en mere der hedder karen andersdatter derfor ???

han var sikkert soldat,
hvornår dør de der forældre??

65 årig, måske har han blot været husar i Viborg
de kunne vel bruge alle i de krigstider

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-11-05 23:50

jeg kan ikke finde karen augusta og jørgen i de andre folketællinger

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 00:04

er det deres datter??
Karen Augusta Mathilde Jørgensen, 12 , Ugift, Husmoderens Søsterdatter, , Andst Sogn,Ribe Amt

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Vejen, Vejen, , Skolen, 1, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jesper Pedersen Jørgensen, 41 , Gift, Husfader, Skolelærer, , Brørup Sogn,Ribe Amt
Kirstine Jørgensen født Jensen, 38 , Gift, Husmoder,Hans Hustru, , Her i sognet
Jens Sofus Jørgensen, 12 , Ugift, Barn, , Her i sognet
Dagmar Margrethe Jørgensen, 8 , Ugift, Barn, , Her i sognet
Simon Jørgensen, 6 , Ugift, Barn, , Her i sognet
Johannes Jørgensen, 4 , Ugift, Barn, , Her i sognet
Karen Jørgensen, 2 , Ugift, Barn, , Her i sognet
Karen Augusta Mathilde Jørgensen, 12 , Ugift, Husmoderens Søsterdatter, , Andst Sogn,Ribe Amt
Karen Marie Christensen, 16 , Ugift, Tjenestpige, , Holsted S,Ribe Amt
Ole Christian Scher Boye, 29 , Ugift, Andenlærer, , Viborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 09:14

Det kan udmærket være en datter, men vi bliver vist nødt til at begrænse os til Erlings direkte linie,
så medmindre en af søskene får de gamle på aftægt, er det efter 1846 Las Jørgensens familie der er i focus.

Erling besøger mig i dag og vi har jo rigeligt til at over-informere ham...

Der kan så komme et par tillægsspørgsmål, men ellers må Erling jo tage over, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 11:19

De to Las på 4 og 5 år i 1850:
Selv om Las Jørgensen er født Januar 1846 kan han ikke være 5 år i 1850,
så enten har folketællingerne strukket sig ind i 1851, bedsteforældrene har troet han var ældre, eller der er to Las?

Der er jo mange Lars, ikke mange Las men...
Min morfar fra Simested hed Lars Mogensen på Jysk nærmest udtalt Las Mounsen,
så måske skrev præsten (evt. den gamle fra Viborg), Las som det blev udtalt, og der kan være flere Las??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 14:46

1 februar 1850 er folketællingen foretaget og der er 2 x las Jørgensen plejebarnet på 4 år & den anden på 5 år i 1850
jeg jonglere lige med den tanke at det er Petrine Lasdatter der er mor til plejebarnet og tilhøre den anden Jørgensen familie, se så bliver det en anden ane sammenssætning .

og jeg sætter fortsat ? ved om las jørgensen er uægte

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 14:49

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Maltbek, , et hus, 29, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Jørgensen, 50 , Gift, , Hmd. tjener ved jordbrug,
Birgitte Maria Jørgensdatter, 45 , Gift, , Hans kone,
Petrine Larsdatter, 9 , Ugift, , Deres barn,
Augusta Amalia Larsdatter, 7 , Ugift, , Deres barn,
?? Lorensen Larsen, 5 , Ugift, , Deres barn,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 16:14

Jeg har haft besøg af Erling, der ikke er nået så langt som vi er med de gamle i hans familie;
han har naturligvis mere om de yngre generationer...

Las eller Lars Jørgensen den yngre født 1846, (måske "uægte") bliver gift med Kirsten Marie Hagen født 1845.
Måske kan det give nye spor; Hagen er jo mere sjældent på de kanter, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 16:34

hun er født i Slesvig
Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Brørup, Eskelund, et huus, , , 14, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Heinrich Hagen, 52 , Gift, , Huusmand og Snedker, Holsten
Inger Dorthe Alminde, 39 , Gift, , Hans kone, Slesvig
Ane Magrete Hagen, 19 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Søren Heinrich Hagen, 13 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Lene Maria Hagen, 11 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Jesper Hagen, 8 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Kirsten Marie Hagen, 5 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Ester Magrete Hagen, 2 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Maren Jeppesdatter, 66 , Enke, , Aftægtskone, Grene, Ribe A

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 16:51

Ja det er hende,
Erling har også Heinrich Hagen født 1798 og Inger Dorthe Alminde født 1811, og så ikke længere...
det ser jo ud til at stemme.

Jeg troede Hagen navnet kunne føre til hendes og Lars børn, måske med en senere aftægt...
Til en lidt yngre "ægte" Lars? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 16:55

hvornår ,hvor er hagen og jørgensen gift

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-11-05 17:04

Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Vejen, Vejen, , Engholm, 23, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anders Jørgensen, 33 , Gift, Husfader, Husmand, Malt,Ribe Amt
Katrine Jørgensen, 27 , Gift, Husmoder, , Øsby,Slesvig
Maria Kathrine Højrup Jørgensen, 4 , Ugift, Barn, , Slesvig
Karen Augusta Jørgensen, 2 , Ugift, Barn, , Vejen, Ribe Amt

Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Brørup, Eskelund Skoledistrikt, , Eskelund, et Sted, 39, FT-1860
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Heinrich Hagen, 61 , Gift, Snedker, Avlsbruger, , Holsten
Inger Dorthea Alminde, 50 , Gift, Hans Kone, , Skodborg Sogn, Haderslev A
Esther Magrete Christine Hagen, 12 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Johann Hagen, 9 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Henriette Catrine Hagen, 5 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet

Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Brørup, Eskelund, et huus, , , 14, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Heinrich Hagen, 52 , Gift, , Huusmand og Snedker, Holsten
Inger Dorthe Alminde, 39 , Gift, , Hans kone, Slesvig
Ane Magrete Hagen, 19 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Søren Heinrich Hagen, 13 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Lene Maria Hagen, 11 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Jesper Hagen, 8 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Kirsten Marie Hagen, 5 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Ester Magrete Hagen, 2 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Maren Jeppesdatter, 66 , Enke, , Aftægtskone, Grene, Ribe A
Samtlige personer i husstanden
ribe, Malt, Vejen, Vejen, , Vejen Knude "Maribo", 1, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Theodo Jørgensen, 38 , Gift, Husfader, Husejer, Maltbæk,Ribe Amt
Nes Nielsen, 29 , Gift, Husfader, Vejmand, Kjøbenhoved,(Prøjsen)
Karen Augusta Jørgensen, 30 , Gift, Husmoder, , Maltbæk,Ribe Amt
Mads Nielsen Maribo, 4 , , Barn, , Vejen
Karl Nielsen Maribo, 1 , , Barn, , Vejen
Karen Augusta Jørgensen, 64 , , Bestemoder, , Malt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 17:14

Ved ikke hvornår de gifter sig, Erling tager nu på arkivet...

Og aftægt til Bedstemoderen ikke til Lars, der nok lever ind i det 19 århundrede, som vi ikke har på nettet;
vi må nok overlade til Erling at finde hans "ægthed" Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-05 18:07

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : tico

Dato : 21-09-06 00:57

Hej Svend

Ved du om Anders Jochumsen har været gift før, jeg mener nemlig at have ham i slægten men med en anden kone,
Har du evt kunnet finde hans forældre

Hilsenkaja