/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Dørmåtten er blevet til toilet
Fra : pernilleE
Vist : 940 gange
50 point
Dato : 26-11-05 10:16

Hej alle

Vi har fået vores første kat. En killing, som vi fik for 4 uger siden - hun er nu 16 uger.
Hun har været helt renlig fra starten - uden uheld.
Men så har hun pludselig fundet på, at hun skal tisse på hjørnet af vores dørmåtte. Denne måtte er stor og "indbygget i gulvet" - kan ikke erstattes af noget andet.
Og her til morgen havde hun så tisset i en sækkestol.
Hvad gør man? Vi ser ikke, når det sker - og man kan vel ikke skælde en kat ud efter at noget er sket eller hvad?
Kan man drysse/spraye noget på de steder, hvor det sker? Jeg er nervøs for, at det for katten vil lugte i hele rummet, så hun ikke har lyst til at være der. Og det er ikke meningen.

Håber på hjælp
Pernille

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-11-05 10:44

brug en lav plastbakke ell lig. og kom 2-5 cm sand i , sæt den der hvor du gerne vil have den til at have toilet

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-05 10:48

Det lyder som om killingen ikke er fornøjet med et eller andet. Katte kan blive urenlige , hvis noget i deres vante rytme ændres eller noget andet, de ikke er fornøjet med. Har killingen sin egen tissebakke indenfor? Står den et sted, hvor den altid kan komme til sin bakke? Står killingen tissebakke et "fredeligt" sted? Bliver den forstyrret når den er på bakke, når den spiser eller sover? E der "larmende" børn i huset? -
Vedr. sækkestol, har jeg erfaret, katte er tilbøjelige til at tisse i den slags stole, nok på grund af de små "kugler" indeni, der kan minde katten om grus. Smid stolen ud eller set den i et andet rum. Dørmåtten er jo et problem når katten har tisset på den. Efter event. vask/rengøring, så spray noget anti-katte-duft eller gnid kanterne ind med løg. Men, det vigtigste er dog, at finde ud af hvad killingen provokerer i mod.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 26-11-05 10:58

Hun prøver muligvis at fortælle dig at hun trænger til en ormekur.
Fortæl om hun har fået en sådan og oplys om hvor bakken stod, og hvilket kattegrus du brugte mens hun var renlig. Andet grus og anden placering kan muligvis løse problemet.

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 26-11-05 11:10

Hej Akle
Katten har en bakke, som hun bruger og hun altid kan komme til. I nat, hvor hun tissede i sækkestolen var der jo ganske fredeligt.

Jeg tror, du har kan have ret i at stolen kan minder om grus. Måske også måtten. Jeg skrev, at jeg ikke havde et katten tisse på måtten - men jeg har set hende skrabe på den. Først bagefter blev jeg klar over, at hun havde skrabet som om hun forsøgte at dækkenoge over

Når hun på den måde forsøger at "dække sit toiletbesøg til" - er de mon så ikke mere en 'misforståelse' end en provokation?

Hun virker som om hun stor-trives: Leger rigtgt meget og ligger mange gange i løbet af dagen i skødet hos en af os (her er næsten altid nogen hjemme). Spinder meget og sover helst i fodenden af en seng.

Mvh
Pernille

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 26-11-05 11:13

Jeg vil råde dig til at læse disse pjecer, der fortæller om ting du skal være opmærksom på:

Adfærd: http://www.kattens-vaern.dk/media/documents/Adfaerdsproblemernyweb.pdf
Kønsmoden: http://www.kattens-vaern.dk/media/documents/Kønsmoden_tilweb.pdf
Hvorfor sterilisation: http://www.kattens-vaern.dk/media/documents/Sterilisation.pdf

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 26-11-05 11:16

Hej Innocent

Man kan ikke sige, at hun ikke er renlig mere, for hun bruger både måtten og sin bakke. Mest bakken.

Hun har fået ormekur.

Mvh
Pernille

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 11:19

Renlighed defineres normalt, som brug af kattebakke eller besørgelse udendørs.

Godkendelse af svar
Fra : pernilleE

Dato : 26-11-05 11:51

Hej BjarneD.

Tak for links - det er nogle meget gode pjecer. Særligt den om adfærdsproblemer satte en del på plads for mig vedr. det aktuelle problem.

Også tak til jer andre!

Pernille

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-05 12:02

Hej Pernille. Ja, det er rigtig nok, at du ikke havde SET katten tisse på måtten, men du skriver dog "Hjælp, dørmåtten er blevet til toilet" og "... pludselig fundet på, at hun skal tisse på hjørnet af vores måtte" - heraf gik jeg ud fra killingen allerede havde tisset på dørmåtten. Dog vil jeg mene, du kan lugte dig frem til, om killingen har tisset på denne eller ej. Efter dit sidste indlæg, tror jeg egentlig ikke din killing har et urenlighedsproblem. Jeg tror snarere, at den har "taget fejl" eller at de nævnte steder har været for fristende. Først hvis killingen begynder at tisse i jeres seng eller i hjørner på gulvet, - er der et urenligheds spørgsmål. - Kommentar fra Innocent; >> Orm er egentlig ikke en direkte årsag til urenlighed, men der i mod de følgevirkninger der kommer, nemlig opkast og diarræh, gør at katten ikke kan holde sig. Så snart en ormebefængt kat/killing er blevet kureret med ormekur, får den igen fast afføring, og kan derfor uden problemer holde sig indtil den når sin tissebakke. Dog skal ormekur altid gentages med 14 dages mellemrum fra den første ormekur. Typiske tegn på orm hos en killing er opkast og tynd afføring, senere også udspilet mave og generel utrivelighed. Hvis en killing har fast afføring, er der ingen grund til at give ormekur. Der ud over har tisseri intet at gøre med event. orm, det er afføringens koncistens der ændres når en kat har orm.
Pernille, prøv at fjerne sækkestolen, rengør event. dørmåtten (hvis det er nødvendigt), giv måtten noget antiduft og stil event. noget uhensigtsmæssigt ovenpå dørmåtten om natten, så killingen ikke kan komme til. Ellers lyder det som din kat har det rigtig godt, så fortset med det og nyd din kat og dens killingetid.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 12:03

Du fik helt sikkert nogle gode råd, men jeg syntes også lige, at du skal læse denne artikel:
http://www.netdyredoktor.dk/sw4099.asp

Det er jo med at lære sig meget som muligt om kattene så vi får endnu mere glæde af dem.

Held og lykke med missen.

Bjarne - som har 3 dejlige gråmisser, der er købt på et KV internat.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-11-05 12:09

ved du hvad - det er blot et lille trick - men prøv at stille en flaske/krukke katten ikke kan komme til at drikke af med eddike - så plejer de at fordufte fra området (måtten og stolen). Prøver den et andet sted så gør det samme.

HUSK kattebakken skal være ren og dejlig for katten - brug evt noget grus den synes om - det finder du hurtigt ud af - jeg opdagede hurtigt der kun var en slags min kat ville have med at gøre og har brugt det siden.

Vis den hvordan den skraber i bakken - det gør kattemor

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 26-11-05 12:12

Kære Pernille, når kalder hende renlig, har du jo ikke et problem.......
Hun forsøger bare via en "air-mail" under dørsprækken, at invitere en legekammerat indenfor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 12:15

Innocent, din "airmail" forekommer typisk når katten bliver kønsmoden, hvilket måske er lidt tidligt for denne kat og derfor vil det også være en god idé at få den steriliseret (hvis det ikke er en avlskat).

Kommentar
Fra : pernilleE

Dato : 26-11-05 12:25

Akle mfl. - jeg prøver rådene med anti-duft og vil holde bakken mere ren.

Innocent - "air-mail" under dørsprækken Ret sødt. Men katten må nok lære at gå ud, når hun vil invitere vennerne med hjem.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 26-11-05 12:46

Hej

Jeg fik en hankat for et lille år siden, den kunne også finde på at tise på måtten, jeg havde hørt om at man kunnebruge træpiller i katte bakken i stedet for grus, så det prøvede vi det hjalp og en god ting ved det var også lugten den blev meget bedere, men du skal købe de små træpiller, kan også få nogen hved hjem og fix de kan også bruges og så er det også billiger en katte grus.

Venlig hilsen
orla