/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
behandling af rosacea
Fra : jef123
Vist : 12847 gange
200 point
Dato : 25-11-05 15:30

Er der nogen, der har gode personlige erfaringer med behandling af rosacea?
Jeg har prøvet metronidazol og finacea, uden den store effekt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-05 16:04

Her kan du læse noget om det og forskellige behandlingsmuligheder:

"Rosacea

Sidst opdateret d. 25. apr 2005

Af Carsten Sand, speciallæge i hudsygdomme, dr. med.
Rosacea er en kronisk betændelseslignende hudsygdom, som optræder i ansigtet. Den viser sig typisk ved anfaldsvis rødmen, røde betændte knopper og udvidede blodkar.
Hyppighed
Sygdommen rammer omkring 10% af den hvidhudede befolkning og kun sjældent mørkhudede. Kvinder angribes mere end mænd, og sygdommen har størst forekomst i 30-50 års alderen.
Årsag
Den primære årsag til rosacea kendes ikke. Der findes dog en række ting, som kan få sygdommen til at bryde ud eller forværres:
Sol
Varme
Alkohol
Medicin der udvider blodkarene
Steroidcremer (binyrebarkhormon)
Psykisk stress.

Mand med Rosacea - Klik for stort billede

Symptomer
Rosacea viser sig med varierende symptomer og kan inddeles i 4 stadier:
Forstadie (Præ-rosacea)
Dette stadie kan vare flere år, og viser sig ved anfaldsvis udbrud med rødme og varme i ansigtet, f.eks. ved indtagelse af varm og stærkt krydret mad, eller udsættelse for stress, kulde og varme.
Rosacea stadium I
Her er den vedvarende rødme i ansigtet på kinder, i panden og på hagen. Dertil kommer spredte karudvidelser (telangiektasier).
Rosacea statium II
Foruden den vedvarende rødme ser man også røde og gule betændte knopper samt udvidede kar.
Rosacea stadium III
Dette stadium har samme symptomer som stadium II, de er bare mere udtalte. Der kan desuden komme knudeagtige fortykkelser (noduli) samt hævelser i ansigtet.
Komplikationer
Hos 40% kan der opstå følgesymptomer i form af rødme og skældannelse ved øjenlågskanterne (blefaritis) samt betændelse i øjets bindehinde (conjunctivitis) og i sjældnere tilfælde af hornhinden (keratitis).
Hos mænd kan man desuden se en uregelmæssig plump forstørrelse af næsen, såkaldt "kartoffelnæse", som skyldes, at talgkirtlerne forstørres samt med at der opstår bindevævsdannelse.
Hvad kan man selv gøre?
Undgå sollys. Beskyt huden med så høj solfaktor som muligt på alle årstider.
Undgå oliebaserede ansigtscremer og brug vandbaseret makeup og solcreme. Olierede cremer irriterer huden.
Kom aldrig steroidcremer i ansigtet. Er behandling med disse årsagen, skal man stoppe behandlingen og søge læge, da symptomerne oftest forværres umiddelbart ved ophør.
Begræns indtagelsen af varme og stærkt krydrede fødevarer samt alkohol.
Begræns varme bade og undgå så vidt muligt høje rumtemperaturer.

Forløb
Sygdommen er kronisk, hvorfor gentagne behandlinger kan være nødvendige.
Behandling
Lette tilfælde kan behandles med metronidazol creme eller gel.
Hos mange er det nødvendigt at behandle med antibiotika som tabletter i flere måneder. Tetracyklinpræparaterne foretrækkes. Alternativt kan anvendes makrolider. Gerne kombineret med metronidazol creme. Øjengenerne svinder under antibiotikabehandlinger.
Det anbefales at fortsætte smøring med metronidazol creme en gang dagligt efter ophør med antibiotikabehandlingen.
I svære tilfælde, og i tilfælde hvor antibiotika ikke er effektiv, kan man anvende en lav dosis af isotretinoin.
Vedvarende karudvidelser kan behandles med farvestofslaser.
Rhinophyma (forstørrede talgkirtler på næsen) kan behandles med kirurgi eller med CO2 laser. "

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-11-05 19:38

det var barsk læsning - har selv fået konstateret rosacea og været på antibiotica siden sidst i sept. skal fortsætte i hvert fald til januar. og maven er fuldkommen ustyrlig, må sommetider skifte tøj flere gange daglig. til alt held har jeg været herhjemme.
skal have laserbehandling den 8. dec. første gang.
smører fortsat med finacea.
pøjpøj jef123
...aase

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 25-11-05 20:02

Jeg har haft rosacea i flere år, og kender baggrunden som omtalt af dova. Jeg kender også de omtalte foranstaltninger, og følger dem efter bedste evne.
Antibiotikabehandling kan ikke komme på tale, på grund af andre helbredsproblemer.
Jeg efterspørger personlige erfaringer med forskellige behandlinger f.eks laser eller alternative(cremer - geler eller andet)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-11-05 22:42

jeg er med på en lytter.
kan desværre først udtale mig lidt om laser efter den 8. dec.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 30-11-05 17:16

Hejsa. Hos mig startede det som acne i puberteten. Men de fortsatte længe efter at jeg var blevet voksen. Og først som 40-årig fik jeg taget mig sammen og kom til hudlæge. Han sagde, at det i princippet VAR det samme som acne men i en anden aldersgruppe. Og det kunne fortsætte livet ud.

Jeg har været på antibiotika 3 gange. Og begge tilbagefald skyldtes at apoteket ikke kunne levere den metronidazol-creme, som kan holde symptomerne nede. Men cremen kan ikke fjerne udslettet når det først er i udbrud. Nu sørger jeg altid for at have et lille lager af creme..

(Aase, samtidig med antibiotika-pillerne kan du tage 2 paraghurt-piller. De modvirker maveproblemer.)

Nå, men hvad stiller du op, jeff?
Du siger, at du ikke kan bruge antibiotika. Og jeg tror ikke, at du får noget mere effektivt at smøre på end metronidazol. (Du ved godt, at du skal smøre HELE ansigtet 2 gange daglig, ikke kun lige der hvor du har knopper?)

Som alternativ behandling er der jo sådan noget som kostomlægning... -Jeg tror aldrig, jeg har mødt en vegetar med bumser. Og det med at undgå alkohol er altså meget vigtigt.

Og sidst, jeg var hos lægen, sagde han, at man for nylig har fundet ud af, at folk der drikker skummetmælk har større risiko for at få hudproblemer, acne og lignende. Mærkeligt, og lægen kunne ikke forklare hvorfor, -men sådan er det bare...

Så hvis du drikker skummetmælk, jeff, så kan du da prøve at skifte til letmælk eller kærnemælk. Jeg tror også at man skal holde øje med om fødevarer indeholder skummetmælkspulver. Det gør jeg i hvert fald.

Jeg tvivler på, at det kan løse dine problemer. Men måske kan det hjælpe lidt. Og fortsæt samtidig med at smøre dig med metronidazol morgen og aften efter at du har vasket dig grundigt med lunkent vand og mild sæbe.

--Laser er vist kun til skadet hud, hvor sygdommen er i ro...

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 01-12-05 18:52

Tak til Birgitta for et svar med personlige erfaringer.
Jeg har lige været hos hudlægen, som siger, at jeg skal smøre med metronidazol i månedsvis for at kunne vurdere effekten.
Han siger dog, at jeg kun må smøre på de afficerede områder ( med rødme og knopper).
Det er jeg indstillet på at forsøge.
Jeg har flere problemer med mit helbred, jeg har glutenintolerans/cøliaci , og drikker aldrig mælk. Eller spiser produkter med mælkebestanddele (kasein osv).
Jeg havde slemme problemer med håndeksem, som forsvandt, da jeg undlod mælkeprodukter, undtagen ost og fløde.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 01-12-05 18:52

Tak til Birgitta for et svar med personlige erfaringer.
Jeg har lige været hos hudlægen, som siger, at jeg skal smøre med metronidazol i månedsvis for at kunne vurdere effekten.
Han siger dog, at jeg kun må smøre på de afficerede områder ( med rødme og knopper).
Det er jeg indstillet på at forsøge.
Jeg har flere problemer med mit helbred, jeg har glutenintolerans/cøliaci , og drikker aldrig mælk. Eller spiser produkter med mælkebestanddele (kasein osv).
Jeg havde slemme problemer med håndeksem, som forsvandt, da jeg undlod mælkeprodukter, undtagen ost og fløde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-05 21:03

Hej, jef. Godt, du har kontakt til hudlæge, -især når du har så mange andre problemer også.
Jeg har ikke udbrud i øjeblikket, -og alligevel smører jeg hele ansigtet. Når min hud i perioder har været mere problematisk, så har jeg været ud for, at jeg får knopper på helt atypiske steder, f. eks i øjenkrog eller ved ørerne. Eller i næsen... Derfor smører jeg nu omhyggeligt over det hele.
(lige nu har jeg kun lidt i hovedbunden, og DET er svært at gøre noget ved... )
Men vi er jo forskellige, trods samme diagnose. Og du skal helt klart følge hudlægens anbefalinger. --Jeg håber, at du har en ny tid hos ham, så du kan komme til en kontrol. I det hele taget, så længe huden ikke er i orden, så prøv på at få en ny tid fra gang til gang. Det kan være svært at tage sig sammen til at bestille en ny tid hvis der måske, måske ikke er en forværring/forbedring...

Jeg ved, hvor ubehageligt det er, og jeg håber på en snarlig bedring for dig..

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 02-12-05 09:25

Hej Birgitta.
Har du prøvet at behandle det selv, inden du gik til hudlægen? Eller har egen læge?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-05 13:25

Ork, ja, jef. Jeg prøvede alt muligt med sæber og cremer og kostændringer. Men det var totalt uberegneligt hvornår der kom nye bumser. Som regel var det på uheldige tidspunkter. Og min hud var aldrig rigtig pæn. Og jeg fik da endelig taget mig sammen til at gå til læge. Min daværende læge skrev en recept på antibiotika og en creme. --Kan ikke lige huske, hvad den hed... Men det hjalp ikke en dyt!
--År senere havde jeg skiftet læge af andre årsager, og min nye læge tøvede ikke med at give mig en henvisning til en hudlæge. --Som udskrev antibiotika 4 gange så stærk som min tidligere læge havde udskrevet. Og så var hudlægen så flink at fortælle mig, at den creme, jeg havde fået af min tidligere læge, den modvirkede lige netop den antibiotika.......
--Så snart jeg kom i gang med 1 gram escumycin (4 piller) daglig, så bedredes huden i løbet af få dage. Jeg var simpelthen så lykkelig!
Escumycinen har den uheldige bivirkning for mig, at jeg tager 1-2 kilo på. Min læge griner af mig og siger, at det ikke kan passe. Og jeg er ikke særlig overvægtig, så jeg kan da hurtigt lægge de par kilo igen.. Men jeg føler mig lidt som om jeg er en pattegris, der får vækstfremmer, som jo også er en slags antibiotika....

Har du mærket noget til det, Aase?

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 04-12-05 13:17

Tak for svarrene Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-05 14:41

Tak for accepten af mine svar, jeff. Og god bedring med dine problemer..