/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo S80 - larm fra styrtøj
Fra : sniperdk
Vist : 1606 gange
100 point
Dato : 25-11-05 13:59

Det er efter sigende ikke et ukendt fænomen at de siger "lyde" når der drejes ud i yderstilling. Det knager lidt og nogen gange klonker det let.
Bilen har gjort det helt fra ny, den er 1 år gammel nu.

Er der nogen der kender problemet ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-11-05 16:09

Jeg har ingen "gode" råd,da jeg ikke kender til Volvo.Men jeg ved da så meget at S80 er en af Volvos topmodeller.Derfor undrer det mig om du ikke har kontaktet forhandler/importør.Det kan da ikke passe at så dyr en bil knirker og siger "lyde"
når rattet drejes.På med vanten og træd til forhandler/importør.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-05 16:33

Du må have alt for mange penge hvis du køber SÅ dyr en bil og ikke reklamerer over mislyde til forhandleren.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-11-05 20:02

Jeg synes det er mange biler der der hyler i hydrauliken da man drejer hjulene i yderstilling. Det er da pumpen bliver belastet mest.Men det er vanskelig at råde dig når jeg ikke har hørt lyden.Kør til Volvo, men det har du måske gjort?
alimak

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 25-11-05 21:57

Ja Volvo (Bilia) de siger "det er ingenting"......
Den hyler ikke fra pumpen. Jeg snakkede med en forretningsmand som også havde en S80 med samme problem, han fik skiftet styrekuglerne.
Det kunne godt passe på klonkeriet, men ikke på knageriet mener jeg.

Håber der kommer en der kender bilen og kommenterer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-05 22:08

Hvis man har en nyere bil, hvor forhandleren ikke vil tage hånd om problemer kan et medlemsskab af FDM være en kæmpe fordel.
De har både juridisk og teknisk afdeling så du kan få hjælp og hvis klagen er begrundet giver de ikke op.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 25-11-05 22:23

Det er jeg ! Da der stadig er et års garanti på bilen forventer jeg bestemt også at problemet bliver ordnet. Men når de ikke kan finde ud af hvad de skal skifte, så kunne det være en fordel for mig at få et råd fra en der har prøvet det samme. Det er det jeg prøver her.
Så kan jeg gå til Volvo og sige "skift dit og dat" !!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-05 22:35

Det er usandsynligt, at du vil få et brugbart svar her - sådan rent statistisk da ca. 90% af svarene findes via søgninger og gætterier.
Brug FDM, evt. via prøvestation, men snak med teknisk afd. først for det er det vi betaler for.

Bare en gammel mekanikers synspunkt.

Accepteret svar
Fra : Carst1

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-05 19:41

Hej sniperdk.

Jeg er også den heldige ejer af en S80 hvor jeg havde de samme problemer og efter volvo havde kigget på den viste det sig at det var et såkaldt kødben der skulle skiftes, jeg har senere hørt at det skulle være et svagt punkt på den model ellers har jeg ikke haft andre problemer med den.
held & lykke med den.
V.H. Carsten

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 27-11-05 14:51

Et kødben.........?

Kommentar
Fra : Carst1

Dato : 27-11-05 15:25

Hej sniperdk.

Ja det kalder de dem , det er en forholdsvis tynd jernpind med en klump i hver sin ende og de sidder så vidt jeg husker lige ud for hvert forhjul, på min bil kunne jeg også tydeligt høre lyden da jeg fik en kammerat til at hive op og ned i bilen foran mens jeg selv stak hovedet ned for at lytte.
V.H. Carsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 15:49

Kødben: Stabilisator eller led til stabilisator, typisk med gummibøsninger. Findes både i undervogn og ved motor på visse mærler.

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 09-12-05 01:21

Tak for svaret Carst1.

Kommentar
Fra : cirkeline

Dato : 23-12-05 20:46

det er for fjederene der knager i sit sæde der findes en service løsning med at lægge en plastik ring under fjederene