/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Fuldt fradrag kapitalpension ?
Fra : sniperdk
Vist : 1100 gange
120 point
Dato : 25-11-05 01:48

Håber ikke spørgsmålet er for dumt....

Efter mine beregninger vil jeg få en efterskat på ca 10.000 kr for 2005.
Kan jeg udligne det ved at sætte 10.000 kr ekstra ind på kapitalpensionen ??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-11-05 01:53
Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 25-11-05 01:57

Heller ikke når jeg kun betaler bundskat ???

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 25-11-05 02:05

Hvor meget skal jeg så sætte ind på kapitalpensionen før at de 10.000 i efterskat bliver til NUL kr ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-11-05 02:15

Skatteekspert er jeg ikke.

Men du kan ved indtægtsopgørelsen for 2005 fradrage op til 41.000 ved indbetaling på kapitalpensionsordning.

http://www.tax.dk/pjecer/kapitalpension.htm

Personbeskatningsloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050082429-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-11-05 07:09

Det du skal sætte ind på din kapitalpension for at neutralisere dine 10.000,- i restskat kommer an på dine personlige forhold / trækprocent og deraf indkomst.

dvs. Hvis du har et skattetræk på 45 af den sidste tjente krone, så vil en bergnining være

10000x45:100= 22.222 i indskud...

betaler du topskat kan denne ikke modregnes i en kapitalpension, så skal du bruge en ratepension.

Forskellen på de to er hovedsageligt at en kapitalpension kan du få udbetalt som sum fra du er 60 år, men en ratepension skal udbetales i rater.

og en krølle er så at en kapitalpension kan senere ændres til en ratepension hvis det måtte være en skattemæssig fordel ved udbetalingen, mens det modsatte aldrig kan lade sig gøre...

en kapitalpension bekattes med 40 pct. på een gang, mens en ratepension beskattes som indkomst, dog uden bruttoskat... ( den betaler du jo af din indkomst nu, inden du sætter ind...)

Håber det giver dig idt overblik

/ henrik

PS: spørgsmåler er ikke dumt, det er svært stof....

Kommentar
Fra : 512roskilde

Dato : 25-11-05 08:47

Hej Du skriver ikke noget om om du betaler topskat. Hvis du gør det er det bedst at indbetale på ratepension. Hvis ikke så er det bedst med kapitalpension. Værdien af det du indbetaler er der forskel på. Så du skal op og betale ca. 23 000 kr før du ikke for restskat.

Henrik

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-11-05 09:34

Du skrev, at du kun betaler bundskat. Det gør det noget "dyrere" at slippe for restskatten.
Du skal indbetale ca. kr. 33.000 på en pensionsordning for at undgå restskatten på kr. 10.000.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 25-11-05 13:52

Er det korrekt hvad Paulus skriver ? (der er kommet forskellige svar)

Opfølgning : Trækprocent = 39. Jeg betaler kun bundskat. Hvor meget skal jeg så sætte ind på kap.pensionen for at udligne en efterskat på 10.000 Kr.

OG LAD NU VÆRE !! med at skrive om havd jeg max må sætte ind og hvad der bliver trukket når jeg hæver pengene og hvis jeg betalte topskat..... Det er ikke det jeg spørger om... please !

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 120 point
Dato : 25-11-05 15:22

Fradraget for indbetalinger på pensionsordninger virker på den måde, at de nedsætter din personlige indkomst.
Ratepensioner giver fradrag fuldt ud, mens kapitalpensioner ikke kan fratrækkes ved beregningen af topskatten.

Når du ikke betaler mellemskat men kun bundskat er din skatteprocent (ikke trækprocenten) samlet set ca. 30% - 33%, og består af kommuneskat, amtsskat og bundskat. Tallet varierer fra kommune til kommune.

Når du ligger på det indkomstniveau og alligevel får en restskat på kr. 10.000 må du have ca. 33.000 i "for høj" indkomst i forhold til din forskudsregistrering. Det er denne indkomst som du skal have udlignet ved indbetaling på en pensionsordning.

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 09-12-05 01:01

Tak for svaret Paulus1.