/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
amaryllis?
Fra : Carg
Vist : 4514 gange
50 point
Dato : 24-11-05 19:07

Jeg har fået et amaryllis-løg... hvordan er det nu liiige jeg griber den sag an?

Accepteret svar
Fra : rwo

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-05 19:41

Hej!

Jeg har plantet mine amaryllisløg i hver sin potteskjuler, hvor halvdelen af løget er over jorden, og den anden halvdel er under jorden.

Løget kan godt sidde lidt løst de første dage, indtil det lige få sat sig med sine rødder... Og når du lige har plantet det skal det selvfølgelig have en gang vand... Og ellers vandes jævnligt, ikke for meget, men heller ikke så jorden er knastør...

Hilsener fra

rwo

Kommentar
Fra : K.O.Koll

Dato : 24-11-05 22:50

Hej Carg

Du kan lige sætte det en smulelse længere ned i jorden og give løget en "tophat på", som man gør med hyacinter og andre løg, du gerne vil have til at slå ordentlige rødder inden det skal bære den store, tunge lange stængel. Blomsterkronen er også tung. men vand den kun langs rødderne - så skal du bare se en "helikopter" i stuen...

Hilsen K.Koll (har selv haft et plantecenter).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-05 00:21

Der er også lidt vejledning her

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=1857

Citat
Sådan skal løget lægges

Du skal bruge en potte, der er et par centimeter større end løgets diameter.
Foruden det skal du naturligvis også bruge jord til at plante i.
Al typer jord kan bruges. Det må blot ikke være leret. Leret holder på vandet og kan få løget til at rådne.
Løget sættes i jorden, så at kun halvdelen af løget er under jordskorpen.
Derefter vander du løget, og potten placeres et lunt sted med 20-25 grader gerne over en radiator eller oven på fyret.
Efter et par uger kommer de første blade og derefter blomsterstængelen til syne. Nu kan du tage potten ind i stuen.
Potten skal passes med vand, således at jorden er let fugtig. Overvanding får løget til at rådne.

Sådan passer du amaryllis

Efter afblomstring er der ingen grund til at smide løget ud. Det kan let gemmes til næste år, hvor det så blomstrer igen.
Flyt potten med løget til et lyst sted i huset. Undlad at klippe bladene af.
Når sommeren kommer, kan potten flyttes udendørs med andre planter. Den skal passes hele tiden med vand, og i sommerperioden skal den have lidt gødning.
Flyttes ind igen med de andre planter i september og stilles køligt.
I august-september visner bladene, og løget har en hvileperiode. I oktober sætter man påny potten et lunt sted, og løget skyder igen.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 17:32

Jeg så en amaryllis stå i et glas som man gør med hyacinter ....vældig dekorativt må jeg sige --

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 16-04-06 23:00

Tak for svaret rwo.