/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklamation over autoradio
Fra : Jimmy17
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 24-11-05 16:12

Har for lidt over 1 år siden købt en autoradio, som er blevet installeret i bil.

Den er så senere gået i stykker ( det aftagelige display har sat ud ) og blev så sendt ind til reperation.
Men de siger de ikke vil lave den, da der er blevet klippet i ledningerne.
Det at der er klippet har jo ikke noget med displayet at gøre.
Der er desuden 2 sikringer på ledning til radio.

Har de ret i hvad de siger?
Vil gerne have link til rette lovbestemmelser.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-05 16:15

Jeg tror det vil være bedre at du henvender dig til www.familieadvokaten.dk forretningen vil fortsætte med at sige,

at der ingen dækning er når du har "pillet" ved den, uanset hvor mange link du får til www.forbrug.dk mm

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-05 17:27

garantien bortfalder i samme øjeblik du klipper en original ledning. det samme ville være tilfældet, hvis du havde åbnet kabinettet. det er derfor der sidder en klat maling på skruerne, så man kan se om der har været åbnet.
jeg tror ikke du kommer nogen vegne med din klage. sådan er reglerne bare.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-12-05 18:04

Det jeg har klippet af, er kun isoleringen på ledningen - ikke andet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-05 18:41

Ved et hvert tegn på indgreb bortfalder garantien og det samme sker med reklamationsretten, der også kræver, at du skal bevise at fejlen skyldes en fabrikationsfejl og det bevis kan du ikke løfte for selv hvis den havde været under 6 måneder gammel hvor man normalt formoder, at der er tale om en fabrikationsfejl ville det kunne afvises med henvisning til foretaget indgreb.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 02-12-05 19:05

Prøv evt. at låne et tilsvarende display af en bekendt, hvis det er muligt. Hvis radioen med det andet display stadig ikke virker så prøv dit display på hans radio. På denne måde kan du udelukke om det er display eller radio der ikke virker.
Er det din egen radio, så må du have fat i en radioamtør til at kigge på den. Det lyder som en simpel strømforsyningsfejl.
Garantien må du desværre nok skyde en hvid pil efter- desværre.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-05 19:20

Der er ikke meget at gøre.

Forhandleren har ret til at afvise dig, såfremt der på nogen måde er ændret i det købte, og det er der jo her, da der er klippet i ledninger, også selv om fejlen måske ikke umiddelbart har med de klippede ledninger at gøre.

Reklamationsretten omhandler kun fabrikationsfejl eller mangler på den originale "ubeskadigede/intakte" vare.

Og du kan finde reglerne for reklamation i Købeloven, eller du kan læse i garantibeviset på din radio.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-05 19:25

Når både advokat og forbrugerstyrelsen afviser sagen, er det fordi de er sikre på, at der ikke er noget "at komme efter"

;-(

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-12-05 19:32

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-12-05 19:36

Og tak til andre