/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Kan en mobil hackes?
Fra : viviborgen
Vist : 570 gange
200 point
Dato : 24-11-05 08:13

Min datters mobil opfører sig underligt. I aftes reagerede den som om den modtog en sms, men da hun ville åbne smsen forsvinder den. Så går telefonen ud, tænder sig selv, går ud og tænder. Her efter er alle numre i telefonbogen forsvundet sammen med billeder og alt andet undtaget modtagne sms og påmindelser.

Telefonen kan godt gemme nye numre, men den viser ikke numret når der ringes op til den.

Der kan stadig ringes til og fra telefonen og der også sendes og modtages sms.

Det er et telia expres abonnement.

Hvad sker der med telefonen? Kan man hacke sin ind i en mobil?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 08:18
Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-11-05 08:50

Bluetooth-forbindelse.....hvad er det?

Telefonen er en Nokia 3200. Er den en af dem, der kan inficeres med vira?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-05 09:08

det er vel ikke kun bluetooth der kan hackes - eller få virus for den skyld - læste et eller andet sted for lang tid siden om at alle mobiler med mulighed for bla e-mail og fildeling var nemme ofre - men ved ikke meget om det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 09:12

Bluetooth er en protekol for trådløs forbindelse : http://www.wordiq.com/definition/Bluetooth

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 09:16

Citat
Bluetooth
Bluetooth er en standard for et kortrækkende radiosystem, der er udviklet til erstatte alle former for kommunikationskabler. Med Bluetooth kan man etablere en forbindelse mellem 2 enheder, der begge har Bluetooth, når bare man befinder sig i en afstand på maksimalt 10 meter. I fremtiden bliver Bluetooth formentlig standard i alle mobiltelefoner, computere og mange andre elektroniske enheder.

Kilde : http://kundeservice.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_4368_8059

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-11-05 09:22

Uha, Molokyle, du må altså ikke tale til mig i det sprog. Jeg fatter intet af teknisk karakter.

Hvad tror du der er galt. Er telefonen inficeret? og hvis den er, hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 09:32

http://www.spywarezone.dk/mobil_virus.asp

Citat
Følg med her på siden efterhånden som vi finder tips og værktøjer der kan hjælpe dig til at holde din mobiltelefon fri for virus.

Fjern Commwarrior virus fra mobiltelefon :

1. Åben web browseren på mobilen
2. Gå til http://mobile.f-secure.com
3. Vælg "Download F-Secure Mobile Anti-Virus" og vælg din mobil type
4. Download filen og vælg åben efter download
5. Installer F-Secure Mobile Anti-Virus
6. Gå til programmenu og start Anti-Virus
7. Aktiver Anti-Virus og scan alle filer
8. Genstart din mobil for at slette Commwarrior programmet som stadig kører. Hjem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-11-05 09:38

Tak .... det vil jeg prøver, når mobilen kommer hjem fra skole i eftermiddag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-05 10:17

Hvis telefonen er en af dem der kan sende billedbeskeder altså mms, er der grund til at være på vagt hvis telefonen opfører sig underligt.

Det blev der for 1 måned advaret mod i nyhederne og på text-TV, at der var virus i omløb der kunne angribe de telefoner.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-05 10:21

Og forresten, jo, man kan godt hacke sig ind på en mobil, men det plejer ikke være sådan, så plejer man bare få en gevaldig regning, som man så går i retten med.....og taber

Det kan dog også være telefonens software der er gået i stykker.

Prøv at tage den med til forhandleren, min datter havde en Nokia 3210 hvor hele displayet m.m blev skiftet på garantien, fordi den også opførte sig underligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ghettofamily

Dato : 26-11-05 12:12

Din telefon kan ikke hackes, det kræver at det er en symbian telefon, og det er din ikke. Den er lavet med den gamle serie40 software, hvis du syntes det er for teknisk, så skal du bare skrive igen, så vil jeg prøve at forklare forskellen imellem de forskellige software systemer, der er i en telefon.

Men kort sagt så er det lidt som at sammenligne en Macintosh og en Microsoft PC.

Accepteret svar
Fra : Ghettofamily

Modtaget 200 point
Dato : 26-11-05 12:14

Ups jeg glemte noget.

Du kan få opdateret din telefon ved Telecare eller Teleservice, det som der er galt er nok en softwarefejl, som kan rettes med en mindre opdatereing.

Kommentar
Fra : jabalya

Dato : 27-11-05 00:56

Jeg tror at den skal opdateres,hvis du er i nærheden Århus så kan jeg gøre det for dig

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 28-11-05 07:54

Tak for svaret Ghettofamily.