/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil
Fra : Mosebaek
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 23-11-05 17:33

Jeg har egentlig ikke noget problem,meeen,man vil jo gerne hjælpe den gamle lidt.(Bilen altså-ikke konen).Man bruger meget strøm i biler.Forhen gav jeg min bil en dosis strømtilskud med min lille hjemmelader,især her om vinteren.Det foregik ved jeg bare tog kablerne af batteriet og så på med laderen.Det var i mine gamle Kadet`er og Ascona`er.Nu kører jeg i en Vectra 1997 og selvom det "osse" er en gammel bil,er der den forskel at bare jeg fjerner stel-kablet,skal f.eks.radioen
kodes ind påny.(Tyverisikring,kræver kode fra GM).For at gøre en kort historie lang:Ta`r skittet skade af min hjemmelade bliver sat på mens kablerne sidder på batteriet.Batteriet er en Opel vedligeholdelses fri,fra 2001.Viser ingen tegn på træthed,det er kun ment som en "kosttilskud" her i den mørke tid.Vi har indtil nu kørt 112.000 med batteriet.

VH,Mosebaek.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 23-11-05 17:36

Nix.. Der sker ikke noget med den.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-05 17:48

dit batteri kan godt tåle at blive skiftet en gang imellem. jeg plejer at gøre det efter ca 100.000 km, for det er ret træls at stå ude på en mørk landevej med et batteri der er klappet sammen. som du selv er inde på, så er der mange strømforbrugende ting på biler i dag, og det slider på batteriet, specielt her om vinteren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 17:52

En ganske almindelig 4-6 amp. lader gør ingen skade.
Da vekselstrømsgeneratorerne kom frem skete det ind imellem, at nogen fik ødelagt dioderne med en såkaldt lynlader, og man skal da stadig passe på elektronikken når man elektrosvejser eller sætter startkabler på.
Da jeg selv havde en gammel øse lavede jeg et stik foran så jeg kunne koble laderen på uden, at åbne hjelmen.
Du burde nu kun have problemer hvis du kører mange korte ture for Vectra'en burde sagtens kunne lade den op også selv om blæseren kører og du bruger elrude i starten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-05 17:58

En anden ting er, at hvis bilen bliver brugt jævnligt, og batteriet er i orden, skulle der ikke være nogen som helst grund til at sætte ladeapparat på den.

Men som allerede nævnt, der er intet der tager skade af det.

Ser lige, at dit batteri er fra 2001 og holdt til mange kilometer.....så er det ved at være udtjent og gammelt

mvh dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-11-05 18:34

Jeg har som skrevet står,heller ingen problemer,endnu.Starter altid ved første forsøg,men ryger vi pludselig ned på -10gr.så ved jeg batteri-kapaciteten bliver lavere,samtidig med motoren kræver mere strøm.Jeg har før set FDM anbefaler et strøm "kosttilskud".

VH Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-11-05 18:39

Ååhh:Jeg glemte lige,i gamle dage skruede jeg altid "propperne" løse når jeg ladede på batteriet.Nutidens batterier er jo
fuldstændig forseglet,tillukket.Har det nogen betydning.
VH,Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-05 19:00

Igen et levn fra de kraftigere ladere, som i øvrigt hurtigere tager livet af en akkumulator.
Når vi ladede med "lynladere" var der en kraftig udvikling af clorgasser, som kunne eksplodere hvis de ikke kunne komme ud af propperne. En lille hjemmelader lader mindre end generatoren så "no problem".

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-11-05 19:22

Tak for svaret BjarneD.
Og tak til alle der svarede på mit spørgsmål,der var tip i dem alle.Men jeg synes BjarneD,har fortjent pointerne i denne omgang.

Venlig hilsen,Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 19:25

TAKKER! Jeg tilslutter mig rådet om, at ofre en ny akkumulator og køb en god (tung) en for de er pengene værd.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-11-05 21:11

>clorgasser
Er du sikker på det?
Jeg mener da det er knaldgas/Brint + O
www.exide.dk (www.exhide.dk?) er der et udemærket beskrivelse af batteriers opbygning, vedligeholdelse og produktion.

Mvh. Akaup - der er ved at skrive en opgave om blyakumulatorer