/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sprinklervæske
Fra : trimare46
Vist : 1725 gange
200 point
Dato : 23-11-05 15:28

er der nogen der kender blandingsforholdet mellem vand, sprit og sæbe i sprinklervæske. jeg er ved at købe mig fattig i det stads

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-05 15:35

Taget fra matas.dk:
Citat
Lav selv sprinklervæske
Bland 1 del Isopropylalkohol 99% med 3 dele Demineraliseret Vand og nogle få dråber opvaskemiddel. Hæld opløsningen i den tank, der er beregnet til sprinklervæske. Opløsningen er frostsikker ned til hele -15 grader. Vær opmærksom på at den rene
Isopropylalkohol ikke spildes ned på bilens lak.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 23-11-05 15:53

Hvis du bor i nærheden af en B & U Bak & Uhrendfeldt så sælger de det i 60l og 200l dunke og tønder det er meget billiger eller en anden der under DATI gruppen

Zita

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 23-11-05 16:20

Jeg bruger til begge vores biler som ruller 80.000 km tilsammen om året ca. 300 liter sprinklervæske, som jeg selv blander.
Jeg bruger en 25L dunk til ion vand og en 15L dunk til IPA (isopropylalkohol)
så har jeg en 20L dunk som jeg blander i, med en tappe hane på.
Bliver dunkene ret meget større er de ikke til at håndtere

Hvis du skal have et ordentlig resultat skal der bruges dem. eller ion vand (uden mineraler) ikke hanevand.

Hvis du trods det vil til at blande kan du om sommeren bruge 1/10 IPA og resten vand, om vinteren skal der bruges 40% IPA og resten vand. Så har du en blanding som kan klare alt dansk vintervejr. Dog skal ruden ikke være -20 grader, kold bil og høj hastighed så lukker det ruden til.

Jeg plejer at variere min blanding året igennem alt efter temperaturen.
Men der skal altid en smule IPA i, ellers fordamper det ikke hurtig nok fra ruden.

Jeg har prøvet mange forskellige sæber, men har fundet ud af at VEL opvaskemiddel giver det bedste resultat. Andre sæber har en tendens til at klistre/smøre ruden ind i en sæbefilm.

Jeg har regnet på det, hvis man købte en 200L tønde med IPA og selv lavede ion vand, så kunne man spare noget med 1 kr pr liter, hvis jeg husker rigtig.

Jeg gider kun selv blande, fordi at jeg har adgang til gratis IPA og gratis ion vand, ellers ville jeg ikke bruge tid på det for at spare et par hånd øre.

Skal man ud og købe IPA i 1 eller 2 liter dunke og ion vand i 5L dunke, batter det ikke rigtig noget, når bil nogle gange sluger 5L sprinklervæske hver uge.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 23-11-05 17:11

det er sikkret ned til - 24 grader

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 23-11-05 19:55

En grov huske regel er at for hver % vægt akohol giver 1 ekstra frostgrad.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 24-11-05 10:04

..regnvand er også god til at blande.... bare du filtrer den for "urenheder"..