/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kattekilling
Fra : Anjaaa
Vist : 395 gange
100 point
Dato : 23-11-05 15:25

hej.
Her for en to uger siden, gav jeg mi bror en kat. Den var på det tidspunkt kun 3 uger, da den var blevet forladt af sin mor. Dyrlægen havde sagt vi skulle holde nøje øje med den. Og at den skulle have noget modemælk, som den så fik.

Den så fin ud, og var overhovedet ikke for tynd, den havde mere end skin og ben. Den lille kat blev 6 uger igår, og den døde idag.

Det undre mig meget. Den lagde i min brors seng.

Hvad var årsagen ? En eller anden som har et råd ?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 23-11-05 16:07

Hvorfor for han den når den ikke er ældre ?
kan det evt være at dens mor har smidt den væk, da hun mente den var syg ?

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-05 16:23

Der er så mange ting, der kan gå galt med så lille en kattekilling, der ikke har sin mor.
Den skal have meget varme, den skal have modermælk mange gange i døgnet i den rigtige mængde, når den får modermælkserstatning er den i stor risiko for at få infektioner - og sikkert en masse andet. Man må se i øjnene, at når moderen har forladt den, så er chancerne ikke store.
Det, der er sket, er naturens barske orden.
Oddsene for at den kat overlevede var små i forvejen. Desuden må det også overvejes om det er i orden at opfostre en kat på kun 3 uger uden en anden kat til at stå for opdragelsen. De har mange ting, der skal læres på de første 12 uger og kommer de fra moderen i denne periode, risikerer man uhensigtsmæssig adfærd.

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 17:31

Hvor ofte fik den mælkeerstatning?
Vi har prøvet at opfostre sådan en hvor moderen var død og det er lige som med en menneskebaby, at så længe den ikke selv kan drikke skal man op om natten og fodre den.
En lille killing skal være rund og trind ellers er den underernæret og det vil den være hvis den ikke får mad døgnet rundt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-05 17:53

Det kan der være flere årsager til.

Men det er utrolig svært og et krævende arbejde, at opfostre så små killinger, og især da hvis I ikke ved hvordan, eller har fået ordentlig vejledning.

Så små killinger får ofte problemer med maven, fordi de ikke selv er i stand til at komme af med urin og afføring, medmindre de bliver masseret på maven på en bestemt måde.

De skal have mælk 5-6 gange i døgnet.
Nu skriver du den blev 6 uger, så var den forhåbentlig for ca 2½ uge siden begyndt at få andet foder end mælk.

Men lige hvad den er død af, kan man ikke sige uden at kende lidt mere til den.
Om den var frisk nok og legesyg, om den spiste og drak normalt, om den havde dårlig mave (diarre) eller måske forstoppelse, om den har fået en infektion o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Anjaaa

Dato : 23-11-05 19:33

# Dova

den både legede, spiste, og kom af med ting og sager godt. (:

Ja bare rolig, den fik killingemad, fra Bonnies dyrecenter. Og han fik forklarte hvor meget den skulle have,

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 04-12-05 17:30

Hvor ofte gav du killingen mad?

Godkendelse af svar
Fra : Anjaaa

Dato : 27-08-06 11:11

Tak for svaret vaxen.