/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
To typer radiatormaling på spraydåse.
Fra : stig54
Vist : 3210 gange
50 point
Dato : 23-11-05 14:01

Jeg har spayet en radiator tre gange i tynde lag med radiatorspray i hvid.
Den manglede lidt og den nye spray har åbenbart ikke været af samme type for den første maling der er helt gennemhærdet boblede op som om den havde fået bums.
Jeg har ikke bøtterne her, men hvad kan der være sket??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 14:09

Spraymaling indeholder utroligt meget fortynder og du skal enten sprøjte igen når det er klæbetørt eller vente til det er fuldhærdet da fortynderen ellers vil opløse det gamle lag.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-11-05 14:40

Der står på den første dåse at den støvtør på 1 time og gennemhærdet efter 4 timer. Radiatoren har stået i over 24 timer til sidst ned varme på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 14:46

Står der ikke noget om genbehandlingstid.
Du kan jo have fået fat i noget elendigt cellulosebaseret og det kan ikke genmales før meget lang tid efter.

Accepteret svar
Fra : trukni

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-05 15:17

Hej stig54.

Efter min bedste overbevisning har du brugt en spraymaling i første omgang, som ikke tåler andre opløsningsmidler, end det den er baseret på. Den anden spray er en "kraftigere" maling, og havde du brugt dem i omvendt rækkefølge, ville du ikke have haft problemet, da den "svage" spray ikke ville kunne opløse den "kraftige". Ved godt det ikke er en fyldestgørende forklaring, men det er den barske virkelighed.

MVH trukni

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 15:26

...eller sagt på en anden måde: Brug altid nøjagtig samme type til samme opgave.
Der er kun en tng at gøre og det er at forsøge at fjerne så meget maling som muligt med opløsningsmiddel, lakfjerner - slib efter og på den igen med noget maling der egner sig.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 23-11-05 15:49

Tak for svaret trukni.