/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Stelnummer køretøjer til "lukket bane"
Fra : ivanovic1
Vist : 1545 gange
150 point
Dato : 23-11-05 11:54

Hej Alle Kloge Hoveder,

Hvis man importerer mini bikes (pocket bikes) til Danmark fra f.eks. Kina, med henblik på videresalg, skal man så sørge for at udstyre dem med stelnummer, hvis cyklerne skal bruges på privat grund, lukket bane osv.

Er godt klar over at man skal sørge for at udstyre med stelnummer hvis de skal bruges på offentlig vej, men gælder der nogle andre regler hvis de skal bruges på privat grund, f.eks. en gård osv.

Med venlig hilsen

Ivanovic

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-05 12:10

Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at udstyre med stelnummer, man udstyrer ikke bare sådan lige et køretøj med et stelnummer.

Et stelnummer er noget der bliver lavet i et køretøj på fabrikken, som identifikation af køretøjet i forbindelse med typegodkendelse, registrering m.v.

og f.eks. en Pocketbike kan aldrig nogensinde bruges lovligt på offentlig vej, stelnummer eller ej.

Jeg aner faktisk ikke om Pocketbikes er udstyret med stelnummer, men tror ikke de er, da de egentlig mest er at betragte som legetøj.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 13:13

Du mener vel et indhugget stelnummer, som bliver lavet af importør eller aut. forhandler, og nej det skal du ikke da det er noget der alene kræves i forbindelse med registrering af køretøjet for, at forhindre at man kan skifte typeskiltet ud, hvis der kun findes et sådant.
Hvis du vil sikre dig i forbindelse med tyveri kan du selv hugge et nummer ind på stellet.
pocket bikes kan slet ikke godkendes til kørsel på offentlig vej og er at betragte som legetøj eller redskab.

Tilsvarende er de fleste havetraktorer, der heller ikke må anvendes på off. vej alene forsynet med typeskilt med ser. nr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 13:14

Husk, at du som importør skal sørge for E-mærkning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 13:23

Der skulle have stået CE mærkning, som i øvrigt indebærer at der skal laves sikkerhedsadvarsler mv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-05 13:44

Det er altid godt at kunne bevise at man ejer et køretøj.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 13:49
Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 13:51

Ok lad os lige prøve at se det fra den her vinkel.

Hvis man f.eks. importerer cyckler fra Kina med henblik på videresalg, skal man så sørge for at udstyre dem med stelnummer, hvis cyklerne skal bruges på privat grund, lukket bane osv.

Er godt klar over at man skal sørge for at udstyre cyklerne med stelnummer hvis de skal bruges på offentlig vej, men gælder der nogle andre regler hvis de skal bruges på privat grund, f.eks. en gård osv.

Med venlig hilsen

Ivanovic

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 14:01

23-11-05 13:13: "og nej det skal du ikke da det er noget der alene kræves i forbindelse med registrering af køretøjet"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 14:04

For øvrigt har indhugning af stelnummer ikke noget med færdsel på offentlig vej at gøre, men er kun et krav ved registrering af et køretøj. Forsikringen kræver det normalt heller ikke hvis bare der er pånittet/påsvejst en plade med nummeret hvilket der normalt er på alle produkter.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 15:32

Hej Alle (Bjarne),

Hvis vi ser nærmere på lovgivningen siger den at man som importør skal forsyne cyklen med stelnummer, se lovgivningen nedenfor. Men spørgsmålet er bare om denne lovgivningen også gælder hvis cyklerne er til brug på lukket vej f.eks. en gård, vil det så medføre at man må betragte cyklerne som legetøj eller redskab.

Bekendtgørelse om mærkning af cykelstel mv.1)

I medfør af § 3 og § 6 i lov nr. 135 af 23. marts 1948 om mærkning af cykelstel mv., som ændret ved lov nr. 101 af 17. februar 1998, fastsættes:

Anmeldelse og registrering

§ 1. Enhver fabrikant eller importør, der her i landet fremstiller eller hertil indfører cykelstel, skal indgive anmeldelse herom til Rigspolitichefen.

Stk. 2. Rigspolitichefen tildeler fabrikanter og importører et særligt mærke (to eller flere bogstaver). Rigspolitichefen kan tildele fabrikanter og importører flere særlige mærker, hvis Rigspolitichefen skønner, at der af kontrolhensyn er behov herfor.

Stk. 3. Rigspolitichefen fører et register over alle anmeldte personer og virksomheder med oplysning om de særligt tildelte mærker.

Stk. 4. Ophører en fabrikant eller importør, der har fået tildelt et mærke efter stk. 2, med at drive virksomhed, skal vedkommende underrette Rigspolitichefen herom.

§ 2. Enhver person eller virksomhed, der her i landet erhvervsmæssigt foretager ombygning eller nedskæring af cykler, skal indgive anmeldelse herom til Rigspolitichefen.

Stk. 2. Rigspolitichefen fører et register over alle anmeldte personer og virksomheder.

Stelnummer

§ 3. De fabrikanter og importører, der er nævnt i § 1, stk. 1, må ikke afhænde cykelstel, som ikke er forsynet med et individuelt stelnummer.

Stk. 2. Stelnummeret skal bestå af:

1) det mærke, der er tildelt efter § 1, stk. 2,

2) et fabrikationsnummer, der skal være fortløbende i fremstillingsåret, og

3) en årstalsmærkning i form af et bogstav, der angiver fremstillingsåret.

Stk. 3. De bogstaver, der indgår i stelnummeret, skal være mindst 8 mm høje, mens tallene skal være mindst 6 mm høje. Bogstaverne skal være højere end tallene.

Stk. 4. Rigspolitichefen kan tillade, at cykelstel forsynes med andre mærker, end de mærker der er anført i stk. 2. Rigspolitichefen kan endvidere tillade afvigelse fra stk. 3.

§ 4. Stelnummeret skal indhugges på venstre side af sadelrøret eller kronrøret. Stelnummeret må ikke tildækkes.

Stk. 2. Er cykelstellet fremstillet af et materiale, der bevirker, at stelnummeret ikke kan indhugges som anført i stk. 1, uden at stellet ødelægges, kan stelnummeret i stedet indhugges på kranken. Stelnummeret må ikke tildækkes.

Stk. 3. Rigspolitichefen kan tillade, at stelnummeret påføres på anden måde end ved indhugning. Rigspolitichefen kan endvidere tillade, at stelnummeret indhugges eller på anden måde påføres på et andet sted end på de i stk. 1 og stk. 2 anførte steder.

Bogføringspligt

§ 5. Fabrikanter og importører af cykelstel har pligt til nøjagtigt at føre bog over, hvilke grossister og forhandlere stellene afhændes til.

Stk. 2. Bogføringen efter stk. 1 skal for hvert enkelt cykelstel indeholde oplysninger om:

1) afhændelsesdato,

2) navn og adresse på den grossist eller forhandler, som cykelstellet er afhændet til,

3) cykelstellets nummer (stelnummer), og

4) cykelstellets art (herre-, dame- eller børnecykelstel).

§ 6. Grossister og forhandlere af cykelstel har pligt til nøjagtigt at føre bog over, hvem cykelstellene videreoverdrages til.

Stk. 2. Bogføringen efter stk. 1 skal for hvert enkelt cykelstel indeholde oplysninger om:

1) overdragelsesdato,

2) navn og adresse på den, som cykelstellet er overdraget til,

3) hvordan vedkommende har legitimeret sig, jf. § 9,

4) cykelstellets nummer (stelnummer), og

5) cykelstellets art (herre-, dame- eller børnecykelstel).

§ 7. Bogføringen efter § 5 og § 6 skal ske snarest muligt.

Stk. 2. De bøger, der er nævnt i § 5 og § 6, skal indeholde nøjagtige og fuldstændige oplysninger om erhververne, således at disse senere kan identificeres af politiet.

Stk. 3. Bogføringen skal foretages tydeligt og på en sådan måde, at der ikke kan foretages ændringer, uden at dette vil fremgå af bøgerne.

Stk. 4. Den bogføringspligtige skal til enhver tid opbevare bøger med oplysninger fra de seneste 15 år.

Stk. 5. Ophører en bogføringspligtig person eller virksomhed med at drive virksomhed, skal bøgerne afleveres til politiet i den kreds, hvor den pågældende senest drev virksomhed.

§ 8. Den bogføringspligtige kan undlade at føre de bøger, der er nævnt i § 5 og § 6, hvis vedkommende i stedet anvender en anden lige så betryggende bogføring, herunder bogføring ved brug af elektronisk databehandling (edb-registrering).

Stk. 2. Bogføringspligtige personer eller virksomheder, der foretager bogføring ved brug af edb-registrering, skal til enhver tid opbevare en eller flere sikkerhedskopier med edb-registrerede oplysninger fra de seneste 15 år.

Stk. 3. Ophører en bogføringspligtig person eller virksomhed med at drive virksomhed, skal sikkerhedskopierne afleveres til politiet i den kreds, hvor den pågældende senest drev virksomhed.

Legitimation

§ 9. Ved salg til forbrugere, der ikke er sælgeren personligt bekendt, har sælgeren pligt til at forlange fornøden legitimation forevist.

Stk. 2. Identitet kan godtgøres ved forevisning af ID-kort fra et pengeinstitut, kørekort til motorkøretøjer, pas, sygesikringsbevis eller lignende.

Oplysningspligt

§ 10. Bogføringspligtige personer og virksomheder skal på forlangende give politiet oplysninger om, hvem nærmere angivne cykelstel og cykler er overdraget til.

Visse børnecykler mv.

§ 11. §§ 1-10 finder ikke anvendelse på følgende cykler:

1) Cykler, som er beregnet til børn under 6 år, hvis

a) stelrøret har en længde på højst 10", og

b) hjulene har en indvendig diameter på højst 12".

2) Et-hjulede cykler og lignende cykler, som er fremstillet særligt med henblik på akrobatik eller lignende.

Straf

§ 12. Overtrædelse af § 1, stk. 1 og stk. 4, § 2, stk. 1, § 3, stk. 1-3, § 4, stk. 1 og stk. 2, §§ 5-8, § 9, stk. 1, og § 10 straffes med bøde.

Stk. 2. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Ikrafttræden mv.

§ 13. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2001.

Stk. 2. Samtidig ophæves Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 171 af 14. april 1948 om mærkning af cykelstel mv.

§ 14. Pligten til at indgive anmeldelse efter denne bekendtgørelses § 1, stk. 1, eller § 2, stk. 1, gælder ikke for fysiske eller juridiske personer, der har foretaget behørig anmeldelse i medfør af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 171 af 14. april 1948.

Stk. 2. Fabrikanter og importører, der har fået tildelt et særligt mærke i medfør af § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 171 af 14. april 1948, kan benytte dette mærke i stelnumre i stedet for det mærke, der er nævnt i denne bekendtgørelses § 3, stk. 2, nr. 1.

Stk. 3. Cykelstel, der den 1. september 2001 er forsynet med stelnumre i overensstemmelse med § 2 i bekendtgørelse nr. 171 af 14. april 1948, kan fortsat afhændes.

Justitsministeriet, den 19. juli 2001

Frank Jensen

/Ida Skouvig

Officielle noter

1) Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret senest ved direktiv 98/48/EF.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 15:33

Det som jeg mener er at hvis cycklerne kun er til benyttelse på lukket gård, vil de måske ikke opfatte ovennævnte lov, og dermed vil cyklerne blive betragtet som legetøj i stedet.

Hvad siger I?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 15:36

Den lov er til cykler, der anvendes i færdslen.
Det du vil importere må ikke anvendes på off. vej, fortov, pladser mm. så det er ikke lovteknisk en cykel.
De skal være forsynet med ser. nr., men ikke indhugget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 15:38

man må ikke engang køre på en pocketbike hvor andre har direkte adgang så det skal være på lukkede arealeri forbindelse med privat ejendom eller godkendt bane.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 15:47

Sådan uden for spørgsmålet så vil jeg fraråde importen da du kan risikere søgsmål ved skader hvis du ikke på forsvarlig vis har fået lavet en CE mærkning der fortæller om anvendelse.
Alle de pocketbikes jeg har set, har alle været anvendt ulovligt på vej eller fortov og så er der jo bekendtgørelser om støjniveau og forurening, som man som importør også skal kunne svare for.
De eneste steder hvor man kan anvende køretøjet helt lovligt er vel nærmest på ensomtliggende ejendomme, hvor der er frie arealer som er utilgængelige for andre.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 15:54

Ok Bjerne,

Så har jeg lige et spørgsmål mere.

Lad os nu sige at jeg f.eks. køber en sådan cykel som privat person (altså en cykel uden stelnummer som er beregnet til brug på lukket bane, gård mm.), efter jeg har købt den kører jeg på den i en måned på min gård, derefter finder jeg ud af at cyklen egentlig lever op til kravene vedr. en cykel. Kan jeg herefter som privatperson få indhugget et stelnummer, og derefter køre med cyklen på off. vej, fortov, pladser mm.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 15:57

Og et spørgsmål mere :)

Hvis man sørger for at de pocket bikes som man sælger er CE godkendt, samt at man sørger for at gøre opmærksom på hvor de må benyttes, kan man så som importør risikere sagsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:01

Ikke umiddelbart i DK, men du skal jo have fod på det hele omkring diverse love der kan have betydning.
Hvis du skal købe dig til CE mærkningen tror jeg fortjenesten ryger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:04

Hvordan skulle en pocketbike kunne leve op til kravene som cykel??

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:05

Nej hvis det er en almindelig cykel, som først blive solgt til brug på lukket vej.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:06

I nedenstående er der tale om en helt almindelig cykel.

Lad os nu sige at jeg f.eks. køber en sådan cykel som privat person (altså en cykel uden stelnummer som er beregnet til brug på lukket bane, gård mm.), efter jeg har købt den kører jeg på den i en måned på min gård, derefter finder jeg ud af at cyklen egentlig lever op til kravene vedr. en cykel. Kan jeg herefter som privatperson få indhugget et stelnummer, og derefter køre med cyklen på off. vej, fortov, pladser mm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:11

jeg kan ikke se hvordan det kan gøres som privatperson.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:14

Jeg ved at man f.eks. kan gøre sådan her som privatperson.

Hvis man køber en cykel i tyskland som priatperson, så er der jo ikke stelnummer på, herefter kan man gå til politiet og få indhugget et stelnummer.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:17

Men er der forskel på om man importerer pocket bikes eller almindelige cyckler. Hvis både det ene og det andet er til lukket vej.

Kan man så forestille sig, at ved pocket bikes ikke behøver at indhugge stelnummer, mens man ved almindelige cykler skal indhugge stelnummer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:22

Taler vi om det samme?

Jeg opfatter pocketbikes som mini MC'ere, der ikke kan godkendes fordi de ikke kan opfylde kravene til indregistrering, som hverken det ene eller andet!

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:36

Hej Bjarne,

Undskyld at jeg har gjort det forvirende at forstå :)

Lad os prøve at glemme pocket bike et øjeblik.

Dem tror jeg at jeg har fået på plads. :)

1. Det er ok der ikke er indhugget stelnummer i pocket bike da den er til brug på "lukket bane" (gård mm.)
2. Man kan som privat person ikke få indhugget stelnummer i den

Ovennævnte er på plads :)

Det som jeg nu spørger om er vedr. almindelige cykler.

1. Hvis man importerer almindelige cykler(dvs. cykler uden motor, med pedaler :) ), med henblik på videresalg, skal man så sørge for at udstyre dem med stelnummer, hvis de almindelige cyklerne skal bruges på privat grund, lukket bane mm.

Er godt klar over at man skal sørge for at udstyre cyklerne med stelnummer hvis de skal bruges på off. vej, fortov, pladser mm. men gælder de samme reger hvis cyklen skal bruges på privat grund, f.eks. en gård osv. Dvs. må en importør godt sælge almindelige cykler uden indhugget stelnummer, hvis han bare gør opmærksom på at de kun må benyttes på privat grund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:42

Ifølge lovgivningen så skal der, men det kan da godt tænkes at der er lavet specielle undtagelser til banecykler og andre specielle cykler. jeg kan dårligt forestille mig, at man har svækket stellet på en proff. racercykel, men jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:44

Jeg kan dårligt forestille mig, at en alm. cykel kan undtages, men kommer den aldrig ud i trafikken ved jeg ikke hvem der skulle være interesseret i at tjekke.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:47

Dvs. at man godt må sælge pocket bike uden stelnummer til brug på privat grund, men man må ikke sælge almindelige cykler uden stelnummer til brug på privat grund. Det lyder da lidt mystisk eller hvad

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-11-05 16:55

Hej Bjarne

Lyder nedenstående ikke lidt mærkelig??

Dvs. at man godt må sælge pocket bike uden stelnummer til brug på privat grund, men man må ikke sælge almindelige cykler uden stelnummer til brug på privat grund. Det lyder da lidt mystisk eller hvad

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 16:58

Hvad mystisk er der ved det?

Der er lovgivet specifikt omkring cykler, men ikke om pocketbikes
Vedrørende pocketbikes så opfylder de ikke kravene til at være et transportmiddel.
Man kan sige at pocketbikes dumper til kravene for at blive betegnet som transportmiddel og må derfor slet ikke anvendes i det offentlige rum.

Du forsøger, at bøje juraen med omvendt argumentation og defor kan jeg kun advare dig imod at påbegynde import uden sagkynmdig bistand.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 17:02

En pocketbike er ikke
...en cykel
...en motorcykel
...en knallert
...en bil
...osv.
Det er en juridisk udefineret maskine som ikke oppfylder betingelserne for, at være noget af ovenstående, hvorfor f...... skulle det så komme ind under samme regler.
Den går ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-05 19:26

"Er godt klar over at man skal sørge for at udstyre cyklerne med stelnummer hvis de skal bruges på off. vej, fortov, pladser mm. men gælder de samme reger hvis cyklen skal bruges på privat grund, f.eks. en gård osv. Dvs. må en importør godt sælge almindelige cykler uden indhugget stelnummer, hvis han bare gør opmærksom på at de kun må benyttes på privat grund."

Nej, cykler skal også testes og godkendes med de forskellige kvalitetskontroller og mærkninger. En forhandler må slet ikke sælge noget der ikke er godkendt så man kan se, at det lever op til kvalitetskravene....uanset om det er cykler barnevogne eller elektriske apparater o.l.

Og det er slet ikke let at få godkendt cykler.

Jeg kender en som for nogen år siden var ved at få iværksat import af cykler fra et østland.

jamen du milde et gedemarked. De skulle godkendes på et eller andet teknologisk instititut, der skulle undersøges om andre evt. havde importrettigheder, og en masse andet.
Og enden på det blev, at de ikke kunne godkendes til at sælges her i landet.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-05 19:37

Nemlig, og en "smart" importør skal også gøre sig klart, at kinesiske produkter har en meget høj fejlprocent og det vil betyde krav om udbedring af fejl og deraf følgende reservedele.
De sælger godt nok ofte en pakkeløsning med reservedele, men i praksis vil man have nogen der ikke skal bruges og hurtigt mangle nogle andre. Tænk på det i lyset af de danske forbrugerbeskyttelses regler, som man ikke kan fraskrive sig som forhandler og vær sikker på at forhandleren kommer tilbage til importøren.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 24-11-05 09:19

Hej Bjarne jeg synes bare at det lyder mærkelig.

Grunden til dette er, at hvis du sælger en almindelig cykel som ikke lever op til kravene, og som skal bruges til kørsel på privat vej, vil den også gå ind under en definition som en juridisk udefineret maskine, og dermed må man godt sælge den uden stelnummer.

Hvis man sælger en almindelig cykel som lever op til kravene, og som skal bruges til kørsel på privat vej, skal der være stelnummer på før man kan sælge den.

Det kan da godt være at det bare er mig, der synes at det er mærkeligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-05 09:37

Hvad vil du bruge hypotesen til?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 24-11-05 09:41

Jamen jeg går da med tanken om en mulig import af nogle specielle cykler, som jeg ikke kan sige mere om, cyklerne skal dog kun bruges på privat vej, lukket bane osv. og så skal jeg vide hvilke regler der er, og hvis det er lovligt at slippe for at indhugge stelnummer slipper jeg jo billigst på denne måde, da det som Dova nævner er et gedemarked.

Kommentar
Fra : BjarneD