/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Fonte i FP
Fra : Nakita
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 05-11-02 19:25

Hvordan kan man sikre sig, at den font man gerne vil bruge på sin hjemmeside også kan læses på andre maskiner selvom de måske ikke har lige præcis den font installeret.

Jeg har læst noget om at man skal skrive
font family="trebuchet;verdana;arial"
men hvor skal det sættes ind - øverst på siden??? i HTML.

Jeg er så træt af at man kun kan se times new roman.

Hilsen kg

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-02 20:07

En af løsningerne kan være at præsentere skrifttypen på sin hjemmeside, således at andre kan downloade denne, så vil det automatisk gå godt, når din side skal vises.
Din font family kommando skal ind under <HEAD> øverst på siden

Henrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 19:47

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev :

>Hvordan kan man sikre sig, at den font man gerne vil bruge på sin
>hjemmeside også kan læses på andre maskiner selvom de måske ikke har
>lige præcis den font installeret.

Som hovedregel kan folk ikke se en fonttype, hvis de ikke har den
installeret og det bør man bare leve med.

Hvis man absolut vil bruge en meget speciel type, så nøjs med at
gøre det i overskrifter og lave det som grafik i dit
grafikprogram.

Man *kan* bruge Microsoft Weft til at inkludere en font, virker
kun i IE og det anbefales ikke, da det gør siderne meget tungere.
<http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft/default.htm>
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : Random

Dato : 06-11-02 11:26

For at følge op på Henriks svar, skal font-family mere specifikt smiddes ind som style.. F.eks. sådan her:

<head>
<style type="text/css">
<!--
   BODY   {font-family: Tahoma, Arial Narrow;color:"#FFFFAA";}
//-->
</style>
</head>

Mvh rnd

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 18:21

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wUTx9.3261$oC3.400523@news010.worldonline.dk...
> Hvordan kan man sikre sig, at den font man gerne vil bruge på sin
> hjemmeside også kan læses på andre maskiner selvom de måske ikke har
> lige præcis den font installeret.
>
> Jeg har læst noget om at man skal skrive
> font family="trebuchet;verdana;arial"
> men hvor skal det sættes ind - øverst på siden??? i HTML.

Tjek www.html.dk og tutorial om CSS.

mvh
Ulrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 19:36

"Ulrik Friis" <ufj(slet)@get2net.dk> skrev :

>"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>news:wUTx9.3261$oC3.400523@news010.worldonline.dk...
>> Hvordan kan man sikre sig, at den font man gerne vil bruge på sin
>> hjemmeside også kan læses på andre maskiner selvom de måske ikke har
>> lige præcis den font installeret.

>Tjek www.html.dk og tutorial om CSS.

Det hjælper jo ikke, hvis folk ikke har installeret fonten.

--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 21:54

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:e8oisuglvl98ng88vuvcd185qcmfvmd6fr@dtext2.news.tele.dk...

> Det hjælper jo ikke, hvis folk ikke har installeret fonten.

Sandt nok - men som du skriver, er det noget, vi bare skal leve med. Og det
gør vi så. Hvordan gør vi det så? Jo - vi lægger så de fonte på, vi *selv*
kan lide, fx Trebuchet, Verdana og Arial - fonte som over 95% af brugerne
har på deres maskiner. Hvis der findes nogle få brugere, der ikke kan se
disse fonte i deres browsere - så lever vi med det - mens vi tænker:
stakkels brugere. Og hvis man vil lægge fonte på html sider, så er vejen
frem i denne del af verden: Lær CSS.

kg havde fået fat i noget halvkvædet med CSS, og nævnt et udvalg af fonte
(Trebuchet, Verdana og Arial ) som kunne bruges. Desuden udtryktes en
træthed over Times New Roman. Jeg synes selv at såvel Trebuchet som Verdana
er gode fonte til en skærm - Verdana er decideret udviklet til skærmen -
mens jeg synes Arial ligner fluelort.

Såmænd...

mvh

Ulrik