/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
2 på en knallert
Fra : Nakita
Vist : 1454 gange
50 point
Dato : 05-11-02 19:14

Hej derude
Hvordan er lovgivningen mht. til at køre 2 på en knallert -hhv. 30 og 45-knallert?

Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?

Hilsen kg

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-11-02 20:02

nej, det må man ikke, hverken 30 eller 45

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 19:32

> Hvordan er lovgivningen mht. til at køre 2 på en knallert -hhv. 30 og
> 45-knallert?
Det er ulovligt at køre 2 på en knallert - man skal op og snakke MC før det
bliver lovligt - så desværre.

> Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?
Jeg vil ikke tro at politiet i din situation (far/barn) tager så strengt på
det, de er nok mere beskæftiget med de unge - så der vil nok ikke ske det
store (i værste fald bliver det en bøde på 500,-). En anden ting er om det
er sikkert - af sidde som en lille person bagpå uden at kunne følge med
svingene, tror jeg ikke er optimalt.

// Dennis

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 19:34

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> wrote in message
news:PJTx9.3256$oC3.397224@news010.worldonline.dk...
> Hej derude
> Hvordan er lovgivningen mht. til at køre 2 på en knallert -hhv. 30 og
> 45-knallert?
>
> Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?
>

Nej det må man ikke. Kun 1 person

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : mnc

Dato : 05-11-02 21:48

Dennis aka. RP
damn du kommer med gode svar..... læste lige den i nyhedsgrupperne om hva de ripper kværnen for i synshallen osv. Du har sqo tjeck på lortet.... respekt til dig !!

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-02 01:37

Der må kun køre en på knallert, jf. færdselslovens §51.6. Og denne regel fraviges ikke, også kørsel med børn er strafbart, så du vil risikere en bøde.
Og reglerne er ens for både knallert 30 og 45, da begge disse er knallerter. At der kræves bilkørekort til den ene er irrelevant.
Men du må køre med en hånd, hvis du ønsker, det er omtalt i loven, og er altså lovligt...

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 06-11-02 02:21

hør på PowerRanger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 16:40

"RP" <news1@skill.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc80e88$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?
> Jeg vil ikke tro at politiet i din situation (far/barn) tager så strengt

> det, de er nok mere beskæftiget med de unge - så der vil nok ikke ske det
> store (i værste fald bliver det en bøde på 500,-). En anden ting er om det
> er sikkert - af sidde som en lille person bagpå uden at kunne følge med
> svingene, tror jeg ikke er optimalt.

Min Knallert45, Suzuki AP50 Address R må max! laste 100kg... en far og et
barn på 10år overskrider nemt den grænse... så sikkert er det ikke nej.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 08:47

On Wed, 6 Nov 2002 16:39:30 +0100, "Brian Axelgaard [9400]"
<0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Min Knallert45, Suzuki AP50 Address R må max! laste 100kg... en far og et
>barn på 10år overskrider nemt den grænse... så sikkert er det ikke nej.

Jeg ved ikke hvor meget min må laste, men den er direkte bygget til 2
personer, med håndtag bagpå, fodhviler til bagpassager + sæde
forlænget til en ekstra person.

Jeg har tit en bagpå og den bliver self. tungere, men det gør alt jo.
Usikker bliver den dog ikke, men det kræver at passageren ved hvordan
han/hun (i min situation en hun) skal opfører sig i sving og ved
nedbremsninger.

Vi er blevet stoppet éen gang med påtalen: "Giv dog forhelvede
pigebarnet en hjelm når/hvis I endelig skal lave det stunt der!
Fortsat god aften..." (ingen bøde, det var en MC-betjent)

Med venlig hilsen / With best regards
Martin L. Johansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 10:07

"RP" <news1@skill.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc80e88$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> > Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?
> Jeg vil ikke tro at politiet i din situation (far/barn) tager så strengt

> det, de er nok mere beskæftiget med de unge

Jeg har endnu ikke set en far fragte sit barn på forsvarlig vis på en
knallert. Det har i alle tilfælde været noget med at stå foran og kikke over
styret.

Jeg _håber_ da at det giver en bøde.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 10:08

"Martin L. Johansen" <not@shown.com> skrev i en meddelelse
news:id6ksu086vko82jqr967g2530scjs8tg6a@4ax.com...
> On Wed, 6 Nov 2002 16:39:30 +0100, "Brian Axelgaard [9400]"
> <0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>
> >Min Knallert45, Suzuki AP50 Address R må max! laste 100kg... en far og et
> >barn på 10år overskrider nemt den grænse... så sikkert er det ikke nej.
>
> Jeg ved ikke hvor meget min må laste, men den er direkte bygget til 2
> personer, med håndtag bagpå, fodhviler til bagpassager + sæde
> forlænget til en ekstra person.
>
> Jeg har tit en bagpå og den bliver self. tungere, men det gør alt jo.
> Usikker bliver den dog ikke, men det kræver at passageren ved hvordan
> han/hun (i min situation en hun) skal opfører sig i sving og ved
> nedbremsninger.
>
> Vi er blevet stoppet éen gang med påtalen: "Giv dog forhelvede
> pigebarnet en hjelm når/hvis I endelig skal lave det stunt der!
> Fortsat god aften..." (ingen bøde, det var en MC-betjent)

Hvor gammel er pigebarnet?

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 08:15

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd84324$2$17993$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "RP" <news1@skill.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dc80e88$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > > Må man fx. køre på en knallert med et 10-års barn bag på?
> > Jeg vil ikke tro at politiet i din situation (far/barn) tager så strengt
> på
> > det, de er nok mere beskæftiget med de unge
>
> Jeg har endnu ikke set en far fragte sit barn på forsvarlig vis på en
> knallert. Det har i alle tilfælde været noget med at stå foran og kikke
over
> styret.
>
> Jeg _håber_ da at det giver en bøde.
>
Jeg henter selv en gang i mellem min dreng på 3½ år på min Yamaha FS1'er, og
selvf. får knægten hjelm på, og det er i mine øjne meget sikrere at have ham
der, siddende foran, mellem mine arme og ben, end når jeg ser hans mor
slingre vildt når han sidder på barnesædet bag på cyklen. Ikke destomindre
så er der nogen der har haft så ondt i r.... over det at de meldte mig til
policen, latterligt.....

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 08:23

PHK wrote:

> Hvor gammel er pigebarnet?

18 år. Hvorfor det?

/Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 08:26

Holger Danske wrote:

> Jeg henter selv en gang i mellem min dreng på 3½ år på min Yamaha FS1'er,
> og selvf. får knægten hjelm på, og det er i mine øjne meget sikrere at
> have ham der, siddende foran, mellem mine arme og ben, end når jeg ser
> hans mor slingre vildt når han sidder på barnesædet bag på cyklen. Ikke
> destomindre så er der nogen der har haft så ondt i r.... over det at de
> meldte mig til policen, latterligt.....

Nogen folk har så travlt med alle andre end dem selv.. De skulle tage at
passe deres egen levevej af og til..

Man bør undlade at accellere jordisk opståede fragmenter i ballistiske
baner, såfremt man selv residere i et domicil af transparent karakter...
Jeg garantere med at den bilist der har anmeldt dig, selv er typen der
ligger med 111 km/t på motorvejen og trækker ud foran en som kommer
stærkere "for han kører jo allerede 1 km/t over hvad han må, sååå..."...
tak for kaffe siger jeg bare.

/Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 14:06

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:hy0C9.16938$HU.1329389@news010.worldonline.dk...
> PHK wrote:
>
> > Hvor gammel er pigebarnet?
>
> 18 år. Hvorfor det?

Jeg skulle lige høre om hun var lovlig ;)

Nej - under en vis alder skal de ikke have styrthjelm på. Det var det jeg
fiskede efter.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 14:10

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
news:ara43r$pus$1@sunsite.dk...

> Jeg henter selv en gang i mellem min dreng på 3½ år på min Yamaha FS1'er,
og
> selvf. får knægten hjelm på, og det er i mine øjne meget sikrere at have
ham
> der, siddende foran, mellem mine arme og ben, end når jeg ser hans mor
> slingre vildt når han sidder på barnesædet bag på cyklen.

Ja, det kommer jo han på om du lander oven på ham, hvis I kører ind i en
bil.

Ang. styrthjelm, så er børns nakkemuskler ikke stærke nok til at holde på en
styrthjelm i tilfælde af et crash. De brækker (måske) nakken.

> Ikke destomindre
> så er der nogen der har haft så ondt i r.... over det at de meldte mig til
> policen, latterligt.....

Det synes du måske ikke hvis du så et uheld forårsaget af ovenstående.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 19:31

PHK wrote:
> "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:ara43r$pus$1@sunsite.dk...
>
>> Jeg henter selv en gang i mellem min dreng på 3½ år på min Yamaha
>> FS1'er, og selvf. får knægten hjelm på, og det er i mine øjne meget
>> sikrere at have ham der, siddende foran, mellem mine arme og ben,
>> end når jeg ser hans mor slingre vildt når han sidder på barnesædet
>> bag på cyklen.
>
> Ja, det kommer jo han på om du lander oven på ham, hvis I kører ind i
> en bil.

Kører på et lukket stisystem, sååå )

> Ang. styrthjelm, så er børns nakkemuskler ikke stærke nok til at
> holde på en styrthjelm i tilfælde af et crash. De brækker (måske)
> nakken.

Cykelhjelm, fremstillet til hans aldersgruppe, sååå )

>> Ikke destomindre
>> så er der nogen der har haft så ondt i r.... over det at de meldte
>> mig til policen, latterligt.....
>
> Det synes du måske ikke hvis du så et uheld forårsaget af ovenstående.

Hvilket jeg så ikke gør

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-02 19:45

PHK wrote:

> Jeg skulle lige høre om hun var lovlig ;)

Hun er lovlig til både det ene og det andet! hehe.

> Nej - under en vis alder skal de ikke have styrthjelm på. Det var det
> jeg fiskede efter.

Ok. Det aner jeg så ikke noget om. Hvor går den grænse egentlig?

Under alle omstændigheder.. hun skal have sig en hjelm. Ikke så meget
pga bøden... det er mere sikkerheden i det.

--
Martin L. Johansen
_____________________________
Carpe Aptenodytes!
Please direct spam to /dev/null ......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-02 12:49

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
news:are02p$m0s$1@sunsite.dk...
> PHK wrote:

> >> Ikke destomindre
> >> så er der nogen der har haft så ondt i r.... over det at de meldte
> >> mig til policen, latterligt.....
> >
> > Det synes du måske ikke hvis du så et uheld forårsaget af ovenstående.
>
> Hvilket jeg så ikke gør

Alle der starter ud om morgenen forventer ikke at blive udsat for et
færdselsuheld i løbet af dagen.

Det sker alligevel rigtig mange gange hver dag.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)