/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fysik energiniveau
Fra : janni_s
Vist : 2059 gange
50 point
Dato : 22-11-05 19:09

Jeg har følgende oplysninger:

• ioniseringsenergien for kviksølv i grundtilstanden er
10,4 eV.

• emissionsspektret indeholder linjer med bølgelæng-
der på 140 nm, 185 nm, 254 nm, 313 nm og 579 nm.

• linjen med bølgelængde 254 nm svarer til overgan-
gen fra 1. exciterede niveau (E2) til grundtilstanden
(E1).

a) Bestem fotonenergierne svarende til de 5 bølgelængder.

b) Konstruer et energiniveaudiagram med 4 energier, der indeholder overgange,
der svarer til de 5 spektrallinie

Jeg har regnet fotoenergierne ud, men hvis det den med 245 lambda der er fra første tilstand, så kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg skal placere de andre i forhold til..

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 22-11-05 21:08

Af ren nysgerrighed, hvilket niveau fysik tager du? Gymnasium eller Uni? Spørger bare!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-05 17:47

Klip de 5 energiniveauer ud i pap(ir) i længder proportionalt med energierne. Læg den der svarer til 254 nm op fra niveau nul (grundtilstanden), tegn en vandret linie her og prøv så at flytte rundt på de andre. Der må være én af længderne, der svarer til summen af to eller flere af de andre, så du ender med en tegning der viser grundniveauet plus 4 andre niveauer, og der må du ved grafisk/fysisk addition af længder kunne logere dig frem til, hvor de tre yderste (2., 3. og 4. exciterede niveau) skal ligge for at regnestykkerne passer. Det er ikke altid en fornærmelse, at nogen skal ha' tingene skåret ud i pap. Håndgribelige modeller er altid gode at ha'!
Har du brugt Planck til at beregne energierne?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 23-11-05 19:43

det er på gymnasie niveau, 2g hvor det er B niveau.
Ok, vil forsøge mig med papstykkerne, har vist brugt lidt for mange timer til den her opgave at alle tallene bare svømmer.
Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 23-11-05 19:44

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-05 10:24

Hej Janni
Glæder mig, du kunne bruge metoden. Der ER altså andre end mig, der skal ha tingene skåret ud i pap. Desuden mener jeg også, at man lærer bedre, når man bruger flere inputkanaler, blandt andet gennem hænderne. Bare jeg kunne overbevise mine studerende om det!