/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblemer med polo
Fra : mads13772
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 22-11-05 17:37

Hej hej. Jeg har en polo hit fra 85 som har startproblemer når det bliver koldt. Det lyder som om der ikke er kraft nok på batteriet, men jeg har lige sat et nyt på. Jeg har også skiftet polskoene, samt renset stelforbindelsen for ir og rust. Strømfordeleren samt kabler til tændrør er også skiftet. Når bilen først har været igang, bare 20 sekundær og derefter slukkes, har den ingen problemer med at starte. Motoren kører også fint nok når den kommet igang. Som sagt er det kun når det er koldt at den ikke er så meget for at starte, men den gør det dog altid til sidst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 17:38

Din lader trænger til nye kul

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 17:39

...eller et eller andet aflader dit batteri, nu når jeg tænker nærmere over det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 17:42

Har du en interiør lampe der ikke slukker. En bilradio der ikke er monteret korrekt, eller andre former for strømtyve.

Hvis du vil checke ladespændingen, måler du mellem + og - med bilen slukket. Der har du antagelig ca 12 Volt. Når bilen startes, skal spændingen på polerne helst stige til 14,4V - ellers er det generatoren der er syg.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 22-11-05 17:43

Tak for svaret. Hvis det var laderen der var problemer med, ville den så ikke også have problemer med at starte 20 sekundær efter den har været startet første gang???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 18:17

Jo - og alligevel nej. Når problemet har sneget sig ind på min gamle Pug har den artet sig på netop den facon.

Brug udelukkelses metoden:

Mål først spænding (slukket) helst 12 V
Mål dernæst spænding (tændt) 14,4 V

er disse ting ok, er næste mulige synder strømtyve. Det er væsentlig slemmere at finde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 18:20

..og stømtyve kan være relæer der hænger, således noget trækker strøm hele tiden. Bilradio der er monteret forkert.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 22-11-05 18:26

Nu har jeg målt spændingen på batteriet. Når bilen er slukket er der 12,7 V når bilen er startet er spændingen 13,7 v. Hvis der er nogle strømtyve burde den så ikke også have startproblemer når det er varmt? Kan det være tændrørene der tænger til at blive skiftet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-05 18:38

13,7 volt er sådan lidt til den lave side. Men bilen lader da. Til gengæld lyder 12,7 V fint.

Batteriet har det bedst og kan yde mest i varme. Er batteriet koldt kan det ikke så meget. Netop derfor er det ofte sådan, at kniber det med strømmen, kan man bruge følgende fif. Prøv med starteren - vent et minut - prøv igen. Dette duer sommetider, fordi ved første forsøg, bliver batteriet varmt (når det skal trække strøm). Ved næste forsøg er det varmere end ved første forsøg, og kan derfor lave lidt mere.

Hvis du har en lader, kan du forsøge at lade på batteriet. Hvis laderen har amperemeter, kan du se om det trækker meget eller lidt strøm. Har du lige været ude og køre, og den alligevel trækker 4-5-6 A er det laderen der er problemet. Lader den kun med 1,5 -2 Amp tror jeg på strømtyve.

Hvis det er tændrørene vil motoren løbe rundt uanfægtet, men bare ikke tænde. Du skriver at den kører trægt, som om der er for lidt strøm.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 22-11-05 19:15

problemet er at bilen er lang tid om at starte og det lyder som om der ikke nok kraft på batteriet, hvilket der jo så er. Når bilen har været startet er det ingen problem at starte den igen, medmindre den står slukket i lang tid (4-7 timer, afhængigt temp.). Derfor troede jeg måske at det også kunne være tændrørene der irrede til eller blev fugtige? Det kan virke som om der noget der lige skal varmes igennemm, for sommetider når bilen ikke starter første gang nøglen drejes, så starter den uden problemer anden gang nøglen drejes...

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 22-11-05 19:16

du skriver at du har skiftet polskoene og renset stelforbindelsen... har du også renset polskoen på pluskablet nede på starteren?

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 22-11-05 19:20

nej det har jeg ikke, det må jeg lige prøve også

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-11-05 17:21

et fuldt opladet batteri skal ubelastet give 13,2volt, og når motoren kører (lader) bør der være mellem 14,2 og 14,8

Annuller spørgsmålet
Fra : mads13772

Dato : 11-01-07 07:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål