/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cairnterrier eller ruhåret gravhund ?
Fra : Mallie
Vist : 4392 gange
100 point
Dato : 22-11-05 10:58

Vi vil gerne have hund i familien. (Far, mor og dreng på 11 år)

Vi har snævret det ind til enten at skulle være en cairnterrier eller en ruhåret gravhund.
Vi har været på hundeudstilling med DKK i Herning for et par uger siden og har fået et meget positivt indtryk af begge racer, vi har også læst bøger om begge racer men er stadig i tvivl om hvilken race der vil være bedst til førstegangshundeejere ?

Vi er godt klar over at ingen af dem er de nemmeste at opdrage på, men lidt basisopdragelse er også nok til os, da den udelukkende skal bruges som hyggehund og hverken til jagt eller udstilling, men når jeg/vi ingen erfaring har med at opdrage en hund, hvilken vil vi så have lettes ved at lære sit, dæk, ti stille, etc. ? I bøgerne står der bare at det er vigigt at de lærer det allerede fra de er helt små. Jamen hvordan... ! ? ?

Jeg vil jo også gerne gøre det rigtig fra starten af. Men jeg synes det vil være svært at opdrage en hvalp udfra hvad jeg har læst i en bog + et hvalpekursus som måske er 10x1 time eller lign. Findes der en video eller et "før man får hund" kursus. Det er jo mange år man har sådan en lille fyr og det skal jo helst være en fornøjelse både for ham og os og hvis jeg skal have hund skal den altså være til at holde ud at være sammen med både for os og for evt. gæster. Dvs. bare nogenlunde velopdragen.

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 22-11-05 11:10

Hej Mallie
Jeg har selv stået i situationen med valget mellem 2 hunderacer, og det er svært, hvad man skal.
Jeg har en beagel, og de er utrolig dejlige og venlige, men meget egenrådige. Men det er lykkedes at få basisopdragelsen på plads ved at gå til almindelig lydighedstræning fra den var ca. 14 uger.
Hvis jeg skulle vælge mellem de to racer, I overvejer, så ville jeg vælge cairnterrieren. Jeg synes (dem jeg har mødt) har et venligt sind og et rimeligt roligt temperament. Jeg synes, at gravhunde er nogle iltre og ofte ret støjende hunde.
Men meget ligger jo i opdragelsen.
DKK har nogle kurser for nye hundeejere. Måske er der et i nærheden af, hvor I bor. Og så ville jeg under alle omstændigheder vælge at gå både på et hvalpekursus med hunden men også på et kursus i lydighed bagefter.
Uanset hvad I vælger, håber jeg I bliver rigtig glade for det nye familiemedlem.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 22-11-05 11:15

En Cairn terrier er en dejlig lille hund, har selv haft en for mange år siden. Men min erfaring med opdragelse af samme er desværre negativ. Han var mere stædig end det stædigste æsel. Stak af ved første fært af tæve, og umulig at kalde hjem. Hvilket blev hans død, kørt over medens han jagtede damer. Har ingen personlig erfaring med gravhund, med da det er en jagthund og bruges som sådan, må det være muligt at rette den af.
Hvad enten i vælger den ene eller anden hund, da bør (skal) den som vil være hundens naturlige fører gå til træning med hunden, det kan ikke læres pr. fjernbetjening, men kræver mange gentagelser af de enkelte øvelser. Har personlig brugt mange år i DCH (Dansk Civile Hundeføreforening) med rigtig god resultat sammen med en Golden Retriever. Hvis I vil have det rigtige råd, så meld jer til en klub af nævnte art, her får i den bedste vejledning og kan fortsætte med at træne føreren ligeså meget som hunden.

God fornøjelse

En hund kan alle have stor glæde af.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-11-05 11:20

Mange af dine spørgsmål kan du finde svar på hos dkk deres hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

og så vil jeg anbefale, at du tager kontakt med de kenneler der har de racer,
jeg ved der er hvalpe af Cairn terrier hos kennel www.Khiwa.dk
Du er altid velkommen til at få en snak med de kenneler der har hundene og jeg syntes din tankegang er god.
Der findes en video og der findes et kom igang kursus før du får hvalp det kan du læse om på dkk hjemmeside.

Skulle jeg vælge som en første gangs køber ville det nok falde på en Cairn Terrier, men du har jo så også et hårlag at tænke på. Og er det en glathåret du går efter, ja så er det gravhunden, den kan også fås i flere størrelser og varianter og med forskelligt hårlag, ruhåret gravhund skal trimmes en Cain Terrier skal trimmes og det kan beløbe sig til ca. 500 kr. 4 gange om året. Så det var vel også noget der skal med i dine overvejelser.

Så når du har truffet dit valg er det om at finde et sted hvor du kan træne inden du anskaffer din hund og der er to måske flere klubber du kan finde i dit område, dch og dkk er de klubber jeg tænker på, men der findes også jagt foreninger der afholder træning og andre private grupper. Du kan nok finde en del af dem på nettet.
God fornøjelse og lav dit stifinder arbejde godt inden du træffer dit valg, så kan det ikke gå helt galt.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-05 11:49

Begge de to racer fælder faktisk ikke, og skal trimmes som nævnt, man kan dog selv nemt lære hvordan.

Derudover kender jeg ikke så meget en Cairnterrier, kun hvad man sådan har hørt, og det skulle ikke være nemme hunde.

Jeg har selv haft to ruhårede Gravhunde.

Og det var en oplevelse, efter at have været vant til intelligente lærenemme Schäfere.

Men dejlige og charmerende hunde er det.

Det der er "ulempen" ved de racer du nævner:......Jagtinstinktet.
Og hvis en Cairn bare har en brøkdel af det samme instinkt som Gravhunden, er der ikke nogen af de to racer der kan anbefales bare til hyggenussehund eller som førstegangshund.

de kræver udfordring, aktivering, plads og motion.....og en ejer der kan leve med, at de er stædige og selvstændige som bare pokker.
Gør hvad de selv vil, hvornår de vil.
Og får en til at føle det som den ypperste gave, når de reagerer på de kommandoer de skal lære.
Og når du så tænker: YES, nu sidder træningen der bare, så kigger dyret på dig med et charmerende, frækt blik.....og gør lige hvad den har lyst til

Og hvordan lærer man så en hund noget.
Ja, tålmodighed, kærlighed og konsekvens, og når I ingen erfaring har, så er det simpelthen nødvendigt med et hvalpe-lydighedskursus. Ikke så meget for at lære hunden noget, men for at I kan lære noget om hvordan.
Og så til jeres barn. Med den alder kan han også lære at omgås en hvalp.
For det er desværre ofte en fejl der bliver gjort når folk anskaffer en hund.
De forventer at kunne lære hvalpen, at den ikke må det ene og det andet, og at den bestemt ikke må bide børnene o.s.v.
Men det kan hvalpe ikke forstå hvis børnene også får lov at lege "vildt" og "drillelege" med en hvalp, og det er åh så sjovt....indtil den hænger i fødder eller hænder på dem konstant (hvalpetænder er uhyggeligt skarpe).

mvh dova

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-11-05 12:17

Hvis I har mange trapper er gravhunden ikke egnet. Dova har fat i noget.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 22-11-05 12:54

Vi har faktisk trapper. Både ned i kælderen og op på 1. sal, så det var da et vigtigt argument for at vælge Cairnterrier.

De vigtigste argumenter for at vi er faldet for netop de 2 racer er deres selvstændighed og stædighed + at de ikke fælder synderligt hvis de bliver trimmet 4 gange om året + at det er nogle glade og energiske SMÅ hunde.
Det synes vi er en charme.

Men der er enkelte ting jeg ikke vil acceptere. Den må gerne markere når der kommer gæster men jeg vil ikke have at den "skaber sig tosset" og farer rundt og gøer i evigheder af alt og intet (det mener jeg gravhunden er slem til hvis ikke man lærer den det fra helt lille, men hvor nemt er det lige når man ingen erfaring har) og den skal acceptere fremmede børn. Selvfølgelig skal den ikke finde sig i at blive prikket i øjnene eller rykket i halen, men generelt være glad for at snakke med børn/voksne der behandler den med respekt. Alt mulig "fin dressur" er mindre vigtig. Det vil selvfølgelig være en bonus men ikke alt afgørende om den kommer når jeg kalder *G*

Da vi var på messe i Herning kælede og klappede vi en masse både cairn og gravhunde og begge racer var meget imødekommende. Hoppede op af os. Rullede om på maven og ville kløes og det er det temperament jeg gerne vil være MEST mulig sikker på at kunne fremelske. Altså ikke mistro mod fremmede men nysgerrighed og glæde.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-05 14:52

De hunde, I møder på en udstilling er jo vant til at blive overbegramset af alle og enhver.
Hvis der kommer mange børn i jeres hjem, så vil jeres hund også blive vant til at omgås børn. DOG forudsat at den har mødt børn også i de første 8 uger i kennelen. Også derfor er det så vigtigt at købe hvalpen hos en kompetent opdrætter, der har sørget for en alsidig prægning i de første 8 uger. --Derefter er det jeres ansvar.

Mindre børn og hunde skal ikke være alene sammen. Der skal hele tiden være voksne, der bryder ind og løser konflikterne inden de opstår. Hunden skal beskyttes, så det absolut ikke bliver aktuelt, at den skal forsvare sig.

Men det er som regel sådan, at man ikke bare lige kan gå ud og købe en hvalp. Tit kan man komme ud for at vente i adskillige måneder på, at der bliver født et kuld, som man kan få lov til at "adoptere" fra.

Så hvis I satser på at få hund til foråret, så kan I bruge vintermånederne til at blive klogere på hunde og til at finde en kennel, der planlægger hvalpe tidligt på foråret og som vil sælge til jer.

Det kunne være en god ide at melde jer ind i DKK. Så får I tilsendt en rigtig godt medlemsblad med mange gode artikler i. Og med en masse nyttige adresser på forskellige slags træning. Om I skal gå til "Hvalpemotivation" eller til "Kørekort til hund" eller "Lydighed", det kommer også an på, hvor og hvornår der starter nye hold.

Angående race, så tror jeg også, at cairn-terrieren er den mest uproblematiske af de 2 racer. Og når I også har trapper, så er valget ligesom truffet på forhånd.

Måske skulle I overveje at få en tæve. Så slipper I ihvert fald for det med at hannen stikker af, når andres tæver er i løbetid.

Men brug også vinteren til at tage på besøg i forskellige cairn-kenneler. Så får I set, hvordan hundene modtager fremmede, og om de er hurtige til at falde til ro igen. Hvis de ikke kan lære det i en kennel hvor der er mange besøgende, så er det heller ikke sikkert, at I kan lære jeres hund det, --hvis I køber fra DEN kennel.
Og finder I et godt sted, med dejlige hunde, som opfører sig lige som I ønsker jer, så er det om at blive "godkendt" af kennelmutter. Og så kan en hvalp være værd at vente på. Og det er ubetaleligt dejligt at følge sin hvalp lige fra fødslen og til man kan få den med hjem 8 uger senere..

(.......Og så en lille ting: I er indstillet på, at en hvalp sandsynligvis koster et sted mellem 6 og 10.000 kr?)

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 22-11-05 15:06

Jeg har allerede fået kontakt med et par cairnkenneler på messen som har sagt at vi er meget velkomne til at komme og kigge, også uden købetvang, så det tror jeg bestemt vi vil bruge vinteren på som du foreslår Birgitta. Ligeledes tror jeg at jeg vil melde os ind i DKK. Jeg kan godt nok ikke finde nogle hvalpekurser i jylland overhovedet, men jeg har måske ikke lige brugt lang nok tid til at se det ordentligt igennem.

Jeg har også tænkt på om det skal være en tæve, temperamentsmæssigt tror jeg det passer mig bedst. Jeg er dog vokset op med ene hanhunde og mine forældre har idag også 2 han labradorer og hvis/når vi i fremtiden skal på ferie eller lign. vil det sikkert blive dem der skal passe vores lille basse og det vil jo være lidt besværligt hvis hun er i løbetid + jeg har ikke lyst til at få mine møbler smurt ind i blod 2 gange om året, hvis vi er så uheldige at få en tæve som ikke kan finde ud af at holde sig selv ren. Jeg troede kort at en p-sprøjte ville være min løsning, men jeg har hørt at det ikke er ret godt for hunden, så jeg tror det bliver en lille dreng.

Og ja, vi ved godt at en racehund koster i det prisleje.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-11-05 15:10

DKK har nogle "Før du køber hund"-kurser. Der bliver racerne gennemgået, så man kan se om den eller den passer til ens familie. De skulle være rigtig gode, har jeg hørt.

Du kan også ringe til formændende for de respektive specialhundeklubber. Du finder dem på nettet/DKK.

Man kan ikke bare sige, at det skal være en hyggehund, for en hund skal have meget opmærksomhed og udfordring uanset størrelse. En hund har ikke en on/off knap, man kan trykke på kl. 18. Den skal bruge både næse og hjerne for at have et godt hundeliv.

Det er et stort ansvar at blive hundeejer - ikke kun kæl og klap. Man er nødt til at sætte sig grundigt ind i hundens psyke og adfærd og agere på det. Det er meget vigtigt. Alt andet vil være synd. Det er, som du selv siger, heller ikke nok at læse en bog og så gå på et 10-lektioners kursus. Hvalpebogen er en god start. Men man skal læse rigtig mange bøger, for at blive helbefaren, men så bliver det forhåbentlig også et godt liv for begge parter.

De hunde, du har i tankerne, er meget aktive hunde med gode hjerner - den ene er ovenikøbet en jagthund. Husk det.

Vores ældste hanhund er 7 år nu, og vi går stadig til træning med ham - bare for fornøjelsens, socialiseringens og aktiveringens skyld. Der har han venner helt fra hvalpealderen. Det samme gør vi med vores tæve på 6 år, og mors dreng som snart bliver 2 år.

Selvom man ikke skal på udstilling eller gå på jagt er det et hestearbejde at have/få hund. Og dyrt er det også!

Og lov alle os her "på siden" at finde en god, anerkendt kennel, hvor de præger hvalpene på en god måde, så der er lagt en god bund at arbejde videre på.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-11-05 15:13

Mallie, det lille problem med løbetid, det løser din dyrlæge, han/hun stereliserer tæven.

OG inden du køber hvalp, så stiller du dig i døren ind til stuen og siger: Hvor er her pænt, jeg ved godt at når min hvalp kommer hjem, så bliver der tisset på gulvet OG måske i sofaen, kastet op i sofaen, bidt en sko itu midt på gulvet o.s.v.

Kan du sige det med et STORT smil, så held og lykke med din cairntæve.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 22-11-05 15:47

Tak for svaret Birgitta.

Jeg er godt klar over at det er et stort ansvar at have hund, at man ikke kan slukke for den kl. 18 og jeg er også godt klar over at den sviner min stue til. Både min mand og jeg er trods alt vokset op med hunde. Bl.a. gravhund faktisk.

Mine forældre har alle dage gået på udstillinger og den ene labrador er højt præmieret og meget brugt som avlshan. Jeg vil naturligvis trække på deres erfaring og bede dem tage med ud og kigge på hvalpe forskellige steder og jeg kan sagtens love dig Vesterbo, at det bliver fra et sted hvor jeg er sikker på at hvalpene har fået den bedste start på livet. Mine forældre har bare ingen erfaring med cairnterrier, derfor startede jeg dette spg. Gravhund eller cairnterrier.

Desuden synes vi at vi nu hvor sønnike er ved at være så stor har tiden/overskuddet/lysten til at få en hund og have træningen som en hobby.

Jeg har faktisk siden sidst jeg skrev meldt mig ind i DKK og det er heller ikke lige nu og her vi partout skal ud og finde en hvalp, der er god tid.

Tak også til jer andre for alle de gode svar.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-05 21:12

Tak for accepten af mit svar, og held og lykke med hundejagten. I DKK bladet "Hunden" står der også kontakter til hundetræning o.s.v. i de forskellige regioner i landet. Så I skal nok finde noget.

Det kan være, at vi hører fra jer her på kandu til sommer.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 23-11-05 08:10

Ja nogle DESPERATE "min hund gøer hele tiden og spiser mine møbler" hvad skal jeg gøre spørgsmål HA HA !