/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ondt i "død" tand
Fra : snusi
Vist : 4610 gange
100 point
Dato : 21-11-05 21:32

Hej.

Jeg fik for ca 6 år siden en krone på en kindtand. Tandlægen kunne ikke få de smerter jeg havde til at forsvinde, selvom jeg gik hos ham i flere måneder. Jeg flyttede og fik ny tandlæge, som besluttede at rodbehandle tanden. Det blev lidt bedre, jeg havde nu ikke helt så ondt som før, men var alligevel ikke smertefri. Den nye tandlæge mente nu at det var den bagerste kindtand der var et hul i, og den fik jeg boret og fyldt ud. Jeg var stadig ikke helt uden smerter, men dog til at holde ud. Nu efter et halvt år, har jeg igen fået ondt i den kindtand jeg har krone på og som er rodbehandlet. Er der nogen ideer til hvad jeg kan/skal gøre. Jeg kan selvfølgelig gå til tandlæge, men synes efterhånden den har været noget dyr, den tand, og hvis jeg bare skal igennem det samme igen, så ved jeg ikke rigtig......
Nogen der har prøvet noget lignende?

snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 21:34

snusi har du sikret dig at du ikke lider af paradentose ?? det kan jo give tandsmerter uden at det er tænderne det er galt med.
Bare sådan lige et lille eksempel

Kommentar
Fra : txn

Dato : 21-11-05 21:37

Min far mistede engang sin tommelfinger i en ulykke. Han kan have ondt i den manglende tommelfinger-et besynderligt fænomen som hedder fantomsmerter.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 21-11-05 21:38

Jamen velkommen i foreningen

Man kan ikke have ondt i en tand der er rodbehandlet!!
Det har jeg osse og har haft det i flere år.

Mit næste skridt er at opsøge Tandlægehøjskolen - behandlingen er (visynok) gratis, den udføres af elever men er skarpt overvåget af bl.andre proffessorer.

Egentlig synes jeg at det er mærkeligt for både dig og mig, sagkundskaben (tandlægerne) påstår at man ikke kan have ondt i en rodbehandlet tand - og det har vi åbenbart begge to?

Jeg aner ikke om Tandlægeskolen kan hjælpe men jeg håber jeg får mulighed for at komme derind. Måske var det også en ide for dig?

Venlig hilsen fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-11-05 21:39

det underlige kinesiske ord 'visynok' oversættes til 'vistnok'

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-05 21:47

vil.du - tandlægeskolen er ikke gratis - man betaler for materialerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-05 21:48

For flere år siden, gik jeg på tandlægehøjskolen, det var flot arbejde, men jeg må bedrøve jer med, at ikke alle kan blive

behandlet der, man kan komme i betragtning, hvis eleverne lige står og mangler patienter i deres pensum, men i kan

da prøve at kontakte dem, og håbe det bedste. Man kan også få tandpine, hvis man bider tænderne for meget/hårdt

sammen (f.eks om natten) og spændinger, det kan også være selve kæben, så prøv at kontakte lægen først (gratis),

Akut tandpine kan afhjælpes en stor del, ved at tykke på en nellike, det har jeg prøvet, og det hjalp virkelig, så skidt

pyt med at tungen næsten døde (lidt overdrevet), bare at tandpinen gik nogenlunde over.

Kan jeg blive meldt ind i jeres klub.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 21-11-05 21:48

Har lige set DR1 hvor de fortalte at danske tandlæger tjerner ca. 800.000 kr. om året, det tror jeg gerne med de priser de har

Tandlægeskolen, tja men det er vel ikke helt nemt at komme derind.

Ondt det har jeg i hvertfald selvom om tandlægerne påstår at det ikke kan lade sig gøre, når tanden er rodbehandlet.

snusi

Kommentar
Fra : txn

Dato : 21-11-05 21:50

Noget af "sagkundskaben" anerkender at man har følelse i ikke-tilstædeværende nerver.
Fornyligt var der et program i tv hvor en kvinde, der havde fået amputeret sin underarm, kunne mærke sine fingre når man berørte bestemte steder i hendes ansigt. Det var en dr. ???? der stod for undersøgelsen af disse fænomener.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 22:53

Det er meget meget vigtigt, at du kommer til tandlæge i en fart.... Der er mange konsekvenser ved en rodbehandling, der ikke er i orden.
Måske du har mærket det allerede? Hovedpine, koncentrationsbesvær, måske ovenikøbet depression...
Det kan kun gå for langsomt.
Du må have taget et røntgenbillede så du kan få be- eller afkræftet, at der er problemer med behandlingen.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 21-11-05 22:55

Tak for svaret vil.du.

Jeg vil da prøve at kontakte Tandlægehøjskolen.

snusi

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-11-05 23:01

vaxen - (jeg ved godt at dit svar ikke er til mig men jeg lider osse ) - jeg har ikke tal på hvor mange røntgenbilleder der er taget af min tand, jeg har heller ikke tal på hvor mange diskussioner tandlægen og jeg har haft angående den tand
Det har stået på i årevis - heldigvis er det ikke direkte tandpine - det er til at holde ud MEN tandstikker er blevet en post på budgettet her - på grund af den dumme tand. Jeg tror både tanden og jeg ville være bedst tjent med at den røg ud - men for pokker da...

Nå - tak for lån af din tråd snusi, held og lykke på Tandlægehøjskolen (ja jeg ser ovenover at det ikke er gratis men at man skal betale for materialerne - det er osse ok).

Venlig hilsen Dorthe - og den onde tand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-11-05 23:13

snusi

Her har du så et link til tandlægeskolen i København

http://www.odont.ku.dk/

Citat
Alle, der henvender sig, vil få en forundersøgelse samme dag, og der vil blive taget stilling til, om De kan blive indskrevet til behandling.

Tandlægeskolen tager imod patienter til undersøgelse og kan påtage sig behandling af tænder, mundhule, kæber og kæbeled.

Patientbehandling foregår som led i uddannelsen af tandlæger, tandplejere og klinikassistenter og udføres af studerende under opsyn af lærere.

I de fleste tilfælde er det gratis at blive behandlet, men ved nogle behandlinger skal der betales for materialer og laboratorie-arbejde, f.eks. ved protese- og kronearbejder samt ved tandregulering.

Med hensyn til betalingen vil De blive informeret, inden behandlingen påbegyndes.

Indskrivning til fast behandling afhænger af, om de studerende kan lære tilstrækkeligt af netop den behandling, som De har brug for.

Af hensyn til undervisningen er det nødvendigt, at alle behandlinger bliver udført fra grunden og ikke er for svære. Visse typer af behandlinger må derfor afvises, fordi de enten består i omlavninger, er for vanskelige eller er for omfattende for de studerende.

Nogle afdelinger har meget stor søgning af patienter. Da de studerende kun kan nå at udføre et begrænset antal behandlinger, og da der for visse behandlinger er lang ventetid, kan det være nødvendigt at udsætte behandlingen eller måske afvise den.

God bedring.

Jeg er klar over, at dit spørgsmål er lukket.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 23:20

Tandlægerne har meget magt, vil.du. Men de skal godt nok lytte efter... Desværre er løsningen ikke at få revet skidtet ud - kun hvis den bliver erstattet af en protese. Ellers vil bidfunktionen også være forstyrret og konsekvenserne de samme.
Håber det bedste for jer begge

Vaxen

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 21-11-05 23:21

Jeg kan genkende problemet. I mit tilfælde fik jeg rodbehandlet en tand og efterfølgende sat en krone på. Den blev ved med at murre og jeg fik den røngentfotograferet hver gang jeg var til eftersyn. Billederne viste at der var betændelse rundt om roden. Jeg fik anbefalet en behandling ved en specialist, der opererede betændelsen væk. Pris 2500 kr. og en kind der var hævet og gul og blå de næste 14 dage. Nu er der gået endnu 4 år med problemer. Det gør stadig ondt i tanden, så nu vil jeg have trukket den ud. Der er stadig betændelse ved roden. Jeg er ved at få lavet en bro: En krone på hver side af de syge tand, som skal holde på en kunstig tand, der skal erstatte den udtrukne tand. Det kommer nok til at koste omkring 16000 kr. eller mere. Det er rigtigt surt, men det er virkelig ikke sundt at gå rundt med en lurende betændelse i kroppen, så jeg glæder mig faktisk til tanden er trukket ud.

Så ja, jeg har prøvet noget lignende, snusi, men det er jo en ringe trøst

Hilsen LA5

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-11-05 23:35

Hvis og når du har fundet ud af hvad der er galt, kunne du tage til Polen og få det lavet, det er uhyre meget billigere end her hjemme. Og de er mindst ligeså dygtige. Der laves ture derned med det ene formål.
http://www.avmintand.dk/dk/atikler/artikkel.asp?HovedId=8

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-11-05 00:32

Uha da osse LA5

SIKKE da et døje og SIKKE da nogle udgifter - held og lykke med det hele!!

ans >> jeg ved godt at din kopi ikke var til mig men jeg har tyvstjålet en kopi af den og siger tak!

mango >> joeeee men det koster sikkert en masse bondegårde. Det er dog værd at overveje for selvom min (ved STADIG godt at det ikke er til mig) tand ikke gør pokkers ondt hele tiden, så har man en fornemmelse at det kun er et spørgsmål om tid, før helvedet bryder ud

Nu vil jeg fjerne flueben fra snusis tråd - pænt tak for hjælpen, jeg vil i hvert fald gøre brug af det og vil i første omgang forsøge mig med Tandlægehøjskolen - bare det dog var noget nemmere at komme dertil men det må jeg finde ud af.

God bedring snusi og held og lykke til dig - og din tand.

Natnat

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-05 08:26

Eller Sverige, se http://www.avmintand.dk/ for tandlæger i udlandet

Kommentar
Fra : 0463

Dato : 11-01-06 18:49

Har lige været ved tandlægen og få afsluttet en rodbehandling da næste chok kommer.
På grund af dybe lommer 12mm ved de to bagerste tænder i overmunden (visdoms tæmder er væk)
i begge sider, mener hun det er bedst at få den ud/fjernet.

Bruger man ikke de tænder når man spiser/tykker, og kan de undværes?
Med fortvivlede hilsen

ps: med forbehold for stavefejl.