/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jord i stikkontakt
Fra : anders_bak
Vist : 1555 gange
100 point
Dato : 21-11-05 18:09

Har lige købt et hus fra ca 1930, og er igang med at skifte stikkontakter. alle husets ydermure er skiftet efter en gaseksplosion, så her er der nye el instalationer, hvor der er ført jord frem til alt. i indervægene er der imidlertid et par oprindelige kontakter, og disse er der ikke ført jord frem til, er det lovligt ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-11-05 18:20

Ja - det er en del af den oprindelige installation. Blot må du IKKE sætte stikkontakter op med hul for jordben - da der jo ikke ER jordforbindelse.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-11-05 18:21

- det var i alle tilfælde det elektrikeren engang både gjorde og fortalte da jeg satte en lejlighed istand, og udvidede installationen....

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-11-05 19:53

Har søgt lidt mere selv, og fundet frem til at jeg tror du har ret, dog ikke omkring det med at sætte et stik med jord i uden at forbinde jorden.

http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/Goer_det_selv_el/Stikkontakter_og_afbrydere.html#a2

Her fremgår det at det må man gerne, men at man ikke må erstatte en kontakt med jord med en uden.

Det er jo ikke fordi det give den store mening, men sådan er det åbenbart

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-05 20:20

Hej anders_bak,

I boliger opført før 1. april 1975 kan beskyttelsesleder udelades, når installationen er beskyttet med HPFI-afbryder.

Installationer udført før 1. april 1994 kan udvides med et par tilslutningssteder uden beskyttelsesleder, når der er en foransiddende HFI- eller HPFI-afbryder.

http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Spoergsmaal___svar/Elinstallationer_i_tilbygninger.html

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-11-05 20:27

Hej anders_bak,

Det er to forskellige ting vi her snakker om, den ene er hvad man som privatperson må og den anden hvad en proffesionel må.
Det er det tilladt at udskifte en stikkontakt selv. Det er også tilladt at udskifte en stikkontakt uden jord til en med jord, hvis der sidder et hfi eller hpfi relæ foran installationen. Hvis der er fremført en jordledning skal denne monteres.

En proffesionel må derimod fremlægge en ny installation til stikkontakter med/uden jord uden at forbinde en jordleder, hvis huset er fra før 1/4-1975.
Hvis huset er mellem 1/4-1975 og 1/4-1994 må han fremlægge installation til og montere op til to stikkontakter med/uden jord, uden at tilslutte en jordleder. (jordleder=beskyttelsesleder)

Håber du forstod denne gang vrøvlesnak
MVH Michael

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-11-05 21:04

Den er forstået, og jeg var også med på at det var to forskellige ting vi snakked om (-;

Konklusionen er at det er lovligt med mine to fremføringer uden jord, da de stammer fra omkring 1930, og at resten skal der være fremført jord (hvad de også er ) da de er lavet omkring 1993 (der er tale om næsten alt nyt el, da det er alt i ydervæge, og jo altså mere en to nye kontakter), og jeg må gerne sætte kontakter med jord i uden at slutte jorden på der hvor der ikke er jordleder.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-11-05 21:05

og ja, der er HPFI-afbryder

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 20:31

Tak for svaret michaelholm.