/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
social arv og uddannelse
Fra : jane86
Vist : 442 gange
100 point
Dato : 21-11-05 13:27

hej...

jeg skal til at skrive større skriftlig opgave i 3.g..jeg har valgt at skrive i samfundsfag, og meget gerne om uddannelse og social arv, men jeg forsøger at finde en problemstilling inden for de valgte rammer.
håber der er et par kloge hoveder derude der kan hjælpe mig!?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 21-11-05 14:05

Det kunne være noget med : Forhindringer man møder for at bryde den sociale arv.
Her skal du selvfølge først prøve grundigt at beskrive "den sociale arv".

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-11-05 14:08

Hej Jane86

Du kunne måske analysere hvad der er årsag til at den sociale arv og uddannelse hænger sammen. Der kune måske være noget med at de unge er dårligere rustet til at påbegynde en uddannelse, pga. af manglende opbakning fra forældre, udgifter til bøger, manglende forbillende og netværk mv.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-11-05 14:09

Hej Jane86

Du kunne måske analysere hvad der er årsag til at den sociale arv og uddannelse hænger sammen. Der kune måske være noget med at de unge er dårligere rustet til at påbegynde en uddannelse, pga. af manglende opbakning fra forældre, udgifter til bøger, manglende forbillede og netværk mv.

AMP

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 21-11-05 15:13

Der har de seneste år været meget snak om "mønsterbrydere", dvs. folk der på trods af social arv og måske dårligt fungerende familier alligevel kan bryde mønsteret og skabe sig en positiv tilværelse.
Jeg tror nok at du vil kunne finde en masse spændende, hvis du søger på "mønsterbryder + social arv" f.eks.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-11-05 15:56

Du kan finde materiale på www.sfi.dk

Kommentar
Fra : txn

Dato : 21-11-05 21:20

Man skal lige huske på at "Den sociale arv" oftest bliver brugt negativt-men i virkeligheden gælder den også den anden vej.
Jeg tænker her på mulige fordele ved at komme fra et velsitueret hjem.