/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatoren varmer ikke
Fra : kaliandrina
Vist : 3761 gange
100 point
Dato : 20-11-05 20:36

Jeg bor i en lejlighed hvor der fjernvarme i ejendommen, og den ene radiator varmer ikke. Det er sådan en hvor der er ét rør der er varmt og ét andet der er koldt (ved ikke hvad sådan noget hedder!) Jeg har skruet termostaten helt op på 5, og røret der fører til radiatoren er helt varm men radiatoren varmer ikke rigtig. Har prøvet at åbne vinduet i noget tid for at sætte det i gang, men niks. Har også prøvet at lukke luft ud af ventilen på siden, det hjalp heller ikke. Radiatoren er ikke iskold, blot lidt lun i toppen og kold i bunden, men de andre i lejligheden er meget varme. Jeg har ikke målt temperaturen i rummet, men der er koldt!

Nogen der har en idé til hvad der galt? eller skulle jeg bare se at ringe efter en blikkenslager?

Hilsen Kaliandrina

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 20:41

1. hvor gammel er den radiator?
2. Da du lukkede luft ud i siden..blev du ved med at lukke luft ud indtil der kom vand? det skal du!!. der kan godt stå luft i de andre radiatorer også.luft dem alle ud en efter en.

Kommentar
Fra : kaliandrina

Dato : 20-11-05 20:46

Jeg ved ikke hvor gammel den er ... flyttede ind i lejligheden for ½ år siden, så det er også første gang vi har tændt for varmen på radiatoren. Ejendommen er fra 1903, men så gammel formoder jeg ikke radiatorerne er. Det er nogle med en Danfoss ventil.

Ja, der kom en del vand ud. Der var meget tryk på (lavede 'bobler') så det var lidt faktisk lidt svært at høre om det var luften der fes ud eller vandet der kom ud, men til sidst var der bare vand.

Kan det have betydning om der er luft i de andre radiatorer? For de varmer fint.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 20:47

Ups!! glemte lige...at det kan være at radiatorventilen er deffekt.Det kan også være termostaten(den hvide du drejer på) som ikke sidder korrekt på ventilen.prøv at flå termostaten af, og skru direkte på ventilen med uret.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-11-05 20:48

Hej Kaliandrina!
Hvis ikke webgun's råd hjælper, er det termostaten der er problemet, og så skal du nok have professionel hjælp.
Det er muligt du selv kunne klare det, men jeg kan ikke råde dig, da jeg ikke ved hvilken type termostat der er tale om.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 20:54

Nogle radiatorer har tildens til at samle luften.luften kommer typisk fra de andre radiatorer som jo er koblet på de samme tur/retur rør.
er radiatorene af samme type/årgang?

Kommentar
Fra : kaliandrina

Dato : 20-11-05 21:00

Ja så vidt jeg kan se er de samme type, vel også samme årgang...

Har nu prøvet at tage termostaten af. Jeg kunne ikke skrue på ventilen med fingrene, den sad simpelthen for fast?? Kan det være det der er problemet, at den har sat sig fast, og derfor ikke følger med når man drejer termostaten?

For så må jeg nok have fat i en prof :)

Kommentar
Fra : kaliandrina

Dato : 20-11-05 21:08

Jeg har nu prøvet at tage termostaterne af nogle af de andre radiatorer, som varmer fint, og jeg kan heller ikke dreje på de ventiler... men hvor de ventiler står på mellem 5 og 7 (der er små tal på fra 1 til 7) så står den der ikke helt varmer på 3. Det er Danfoss radiatorer. Nu er jeg helt forvirret... om jeg skal have gang i en papegøjetang og få den her ventil op på 5-7?

Men de andre er også helt varme der hvor røret går ind i radiatoren.. det er den her ikke. Selve røret der kører op og ned (fra loft til gulv) er varmt, men når det når hen til radiatoren køler det af.

Har I flere gode råd? :) For ellers må det nok blive en blikkenslawer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 21:14

Hvis du bor i en lejelejlighed, så er det viceværten du skal ha' fat i.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 20-11-05 21:15

Der sidder en lille "pind" aksel som stikker ud når du fjerner termostaten, tryk på den mange gange, det er sikkert ventilsædet inde i der sidder fast, giv den massage

Accepteret svar
Fra : webgun

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-05 21:59

når du nu har flået termostaten af så prøv med en tang at dreje ventilen op på fuld styrke..se om det hjælper.
Når røret til tur/fremløb er koldt tæt ved radiatoren er ventilen lukket, der er ingen cirkulation i radiatoren.når du nu har fat i tangen for at skrue op, så skru et par gange helt tilbage og helt op.hjælper det ikke er ventilen stået af og du trænger en ny.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-05 22:05

Du skal ikke bare dreje på hvadsomhelst med en papegøjetang.
Din visevært ved hvordan man gør.
Har du taget thermostaten af så sidder der en tynd lille pind i midten tryk den ind og den skal fjedre og selv komme lidt ud igen.............gør den det. ?

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-11-05 22:16

byt to termostater om og se om du flytter fejlen, skru ikke på noget på ventilen når du har tager termostaten af.
den lille pind der trykkes ind af termostaten skal kunne bevæger sig ca 7 mm når du fjerner termostaten, sammenlign men en ventil der virker.
den lille oind kan normalt trykkes ind med lidt mere kraft end men kan klare med en tommelfinger, men uden problem hvis du f.eks har noget hårdt at trykke med.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-05 11:41

Du skal endelig ikke skrue eller dreje på noget som helst udover den skrue, du løsner og strammer for at fjerne eller påsættev termostatknappen. Og den lille runde ståltap på ca. 3 mm i diameter skal have kærlig massage bank forsigtigt med håndtaget af en skruetrækker eller lignende på tappen og dens nærmeste omgivelser for at løsne. Tryk så tappen ind, og den bør straks komme ud igen, hvis den er blevet løsnet. Ellers gentag de kærlige små bank, til det løsner sig.
Og husk så, når varmesæsonen slutter: Sæt alle dine termostathåndtag på max. varme. Ellers har du det samme cirkus næste efterår. endnu bedre: Skru helt op og helt ned og så på 2½ hver uge.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 22-11-05 22:03

hej kaliandrina
De tal du referere til er en forindstilling ,det du skal gøre er at tage termostaten forsigtigt af.Dernæst tager du fat i den blanke ring med tal på ,den skal du rykke lidt ud og så dreje den samtidigt .stil dsen så n (0) vender opad.hvis det ikke hjælper tryk på stiften i enden og gør som pbp-et siger

Godkendelse af svar
Fra : kaliandrina

Dato : 02-01-06 16:31

Tak for svaret webgun.