/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæktryk
Fra : bentedorrit
Vist : 3233 gange
100 point
Dato : 20-11-05 17:50

Jeg har lige købt 4 nye helårsdæk (Goodyear Vector 5) til min bil. Ifølge instruktionsbogen skal dæktrykket være 30 psi - men hos dækforhandleren blev jeg anbefalet at køre med 33 psi.
Hvem skal jeg rette mig efter?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-05 17:54

Jeg ville følge instruktionsbogens anvisninger

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-11-05 18:19

Hvis det er det samme dæk du har monteret på bilen som der står i instruktionsbogen er det 30 psi .....Men har dækforhandleren sagt 33 psi så kan det nok stemme netop til dine dæk---------Du kan altid checke på den lokale tank station hvor der ofte hænger en tabel med dæk tryk til div biler.
33 psi er nu heller ikke så meget at det vil ødelægge dine dæk-du kan jo bare tænke når folket tager sydpå med camping vogn og bagagerum fuldt + 4 personer i bilen,dette forøger jo også dækkets tryk uden at det tager skade..

mvh sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 18:30

Du skal rette dig efter forhandleren.

Der er ofte forskel på hvor meget tryk der skal være i dæk af samme størrelse, men forskelligt fabrikat.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 18:32

Forresten, en anden grund til at rette dig efter forhandleren, er din reklamationsret såfremt der skulle ske noget med dækkene, hvis de f.eks. slides uens el.lign.

Så kan han henholde sig til, hvis du har kørt med mindre tryk end han har anbefalet.

mvh dova

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 20-11-05 19:31

Jeg tænkte i første omgang, at jeg ville rette mig efter det, der står i instruktionsbogen, men da jeg dagen efter kørte forbi mit serviceværksted (det er ikke der, jeg har har købt dækkene) stak jeg alligevel hovedet ind og spurgte værkføreren. Han svarede "at der var vist nok noget om, at Goodyear godt kunne lide lidt ekstra luft".

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 20:03

Hallo! der står skrevet på dæksiden hvad det korrekte tryk skal være.Læs på dæksiden og få svaret!!!!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 20:14

når vi nu snakker om dæk!!
dova. Din nævnte reklmationsret holder ikke vand!!
1. dæk som slides uens. Det har meget sjældent noget med dækkets kvalitet at gøre. Mange faktorer spiller ind. Feks. sporing af hjulene, cambervinkel, bilen har været skadet,osv,osv!
2.Hvis man kører med for lidt tryk i dækket slides det mest midt på dækket.
3.Hvis man kører med for højt tryk i dækket slides det mest ude i siderne.
Man ser det tit, da rigtig mange kører med forkert dæktryk!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 21:53

Webgun dur ikke, fordi:

Dæk med for lidt luft slides ikke midt på......men på siderne

Dæk med for meget luft slides ikke på siderne .....men midt på

Det korrekte dæktryk står ikke på siden af dækket.....men det gør det maksimale tryk der må puttes i dækket

Bentedorrit

Put du bare 33 i de dæk som du er blevet anbefalet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-05 21:54

Webgun dur ikke, fordi:

Dæk med for lidt luft slides ikke midt på......men på siderne

Dæk med for meget luft slides ikke på siderne .....men midt på

Det korrekte dæktryk står ikke på siden af dækket.....men det gør det maksimale tryk der må puttes i dækket

Bentedorrit

Put du bare 33 i de dæk som du er blevet anbefalet.

mvh dova

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 22:08

dova.
Det er sku da vist rigtigt at det er max trykket som er angivet...UPS
men den med slid kontra lufttryk holder jeg på!!!det lyder mest sansynligt at det er som DU siger men det er altså ikke korrekt!
.Hvis man kører med for lidt tryk i dækket slides det mest midt på dækket.
.Hvis man kører med for højt tryk i dækket slides det mest ude i siderne

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 22:20

dova.
DU HAR RET!!!...Såee jeg finder lige et Anders Andblad og gemmer mig lidt!!!
beviset er her http://www.firststop.dk/articles.asp?ID=51137&menuID=&myID=2512&siteID=35

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-11-05 23:16

Dova er i fuld overensstemmelse med et råd fra FDM for et par år siden. De skrev desuden, at det lidt højere dæktryk også reducerer benzinforbruget grundet mindre rullemodstand.
Konsraterer du (igen i overensstemmelse med dova) at dækket er slidt lidt mere på midten, så må du sænke trykket lidt.

Kompliment for et grundigt svar dova

H-J

Godkendelse af svar
Fra : bentedorrit

Dato : 21-11-05 18:23

Tak for svaret dova.
Jeg vil holde mig til de 33 psi, som anbefalet af dækforhandleren, og så holde øje med om dækkene slides mere på midten end på siderne.

Tak til jer andre for jeres kommentarer.

Mvh
bentedorrit