/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vælge drev ved opstart.
Fra : Musiclover
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 20-11-05 17:00

Hej.

Jeg har en pc med 2 drev hvor jeg har installeret win98 på det ene og win2000 på det andet. Nu vil jeg gerne have at der når jeg tænder computeren kommer den mulighed frem med at jeg selv kan vælge hvilket drev jeg vil opstarte, men kan desværre ikke huske hvordan man gør. Nogen der kan hjælpe?

Mvh.

Musiclover.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-05 17:14

Du kan bruge Boot Magic som er en del af Partition Magic (ca. 600 kr.)
Der findes billigere løsninger men jeg bruger selv PM og BM som er ret sikkert at arbejde med.
Boot Magic indstalleres i win 98 og giver en lille startmenu hvor man vælger styresystem.

PS. Hvis du også lægger XP ind skal du have tungen lige i munden for XP og 2000 har samme kerne og kan drille hinanden.

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 20-11-05 17:40

En udemærket idé emesen, tak for det Men jeg ved at man kan gøre det uden at skulle købe ekstra programmer for har haft det i brug før men kan bare ikke huske hvad jeg gjorde.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-05 18:19

i 2000
vælg kør og skriv msconfig.
Vælg fanebladet boot.ini
Her er der vælges den hardiske der boottes fra.
Hvis du tilføjer dit andet opperativsystem her Win 98 og skriver hvilken harddisk den skal starte på kommer der en boot menu når du tænder PC.
Det er også her du ændre tiden for hvorlænge den den skal vente inden den starter default systemet.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-05 18:44

Er det her du vil gøre det Benjamin.Hansen
Kode
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

(jeg har aldrig rodet her)
Og hvad skal der så skrives

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 20-11-05 19:30

Benjamin problemet er at den starter op i 98 så jeg er slet ikke klar over hvordan jeg kan komme ind i 2000 - ved du om det kan gøres via dosprompt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-11-05 22:42

Du har jo nok win98 som din masterdisk eller sat disken til boot device i bios!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-05 22:53

Det kan gøres med denne diskette:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Den partition som skal boote skal under BOOT stå som YES.
(vær lidt forsigtig med programmet og tænk før du handler)

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 21-11-05 17:49

det er vældigt med de programmer man kan hente men jeg ved at det kan gøres meget enkelt for har rent faktisk slået det fra på et tidspunkt jeg ikke skulle bruge det, så det er den "nemme" løsning jeg søger hvor man heller ikke risikerer at ødelægge alt for meget

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-05 20:40

Fjerner fluen! Du har jo fået svar!

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 22-11-05 00:09

Fjerner fluen?? Er slet ikke med...! Og hvis det er dit svar du tænker på så er det vel mere en konstatering end det er en løsning på hvad jeg skal gøre for at ændre det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-05 15:57

Musiclover -
Hvis du følger Benjamin
Citat
i 2000
vælg kør og skriv msconfig.
Vælg fanebladet boot.ini
Her er der vælges den hardiske der boottes fra.
Hvis du tilføjer dit andet opperativsystem her Win 98 og skriver hvilken harddisk den skal starte på kommer der en boot menu når du tænder PC.
Det er også her du ændre tiden for hvorlænge den den skal vente inden den starter default systemet.
mvh Benjamin

så bør det se sådan ud
[code]
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
[code]
læg mærke til at min WINNT ligger i partition (2)
så hos dig skal det nok hedde noget i stil med dette:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN98="Windows 98" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

men jeg er ikke sikker og der bør også ligge en forsinkelsestid et sted.

Men jeg bruger altså Partition Magic 8 med Boot Manager til at styre disse ting.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 19:44

Fjerner fluen er sådaan et populært svar her på Kandu! Man fjerner muligheden ned i bunden hvor der står Ja tak send mig bla bla bla! Eyvind har kommet med svaret! Det var bare det jeg mente

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 19:47

Normalt ville win 2000 eller winxp havde foreslået om du ville ha installeret en bootmanager! Tror problemet ligger i at du har installeret win 98 efter nyere styresystemer eller har sagt nej hvor du skulle ha agt ja! Og så er PM magic den eneste vej omkring, eller technets diskkette

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-05 19:58

Dette er en "flue" [V] Ja tak, send mig en e-mail når der er indlæg til dette spørgsmål.
)send indlæg(

Her er fluen fjernet [ ] Ja tak, send mig en e-mail når der er indlæg til dette spørgsmål.
)send indlæg(
Nu kommer der ikke flere mail til den der har kommenteret spørgsmålet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 20:00

Havde åbenbart ikke fjernet fluen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 20:02

Er du hjemme i Julen Eyvind! Skal over til djævleøen og vil godt se din kælderudstilling?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-05 20:05

Kælderudstilling ??? - der er mindre end en ½ meter krybekælder.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 20:06

Pralrøv *L*

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 20:09

Næh seriøst! Kunne godt tænke mig at se dig og Molo + Keld engang i juledagene måske lidt før! Du kunne jo holde en messe *L*

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-05 20:17

Jeg ved ikke hvordan Julen ser ud endnu men det kunne da være hyggeligt,
med en lille messe.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-05 20:37

Samme her

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 24-11-05 16:19

Nu er der da vist gået lidt for meget spas i det her spørgsmål, så tror jeg lukker det nu, selvom jeg ikke er blevet voldsomt meget klogere.... ud over at det tilsyneladende er noget bøvl med den rækkefølge jeg har gjort tingene i. Tak for svarene - vælger at acceptere Benjamin's svar da det var den gratis version.

Godkendelse af svar
Fra : Musiclover