/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Svampe til juledekorationer?
Fra : acilia
Vist : 4159 gange
100 point
Dato : 20-11-05 13:27

Jeg har været ude i skoven og samle nogle svampe og lidt bær som jeg vil bruge til juledekorationer-.. ååhhh den dejlige juletid hvor er det skønt

Mit spørgsmål er skal jeg mon ikke tørre de her svampe og bær? og hvordan gør jeg det?

og hvad egentlig med mos som jeg også samlede kan det egentlig holde sig?

Mange julehilsner
Acilia

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 13:38

Det er ikke alle svampe der kan tørres.
Nogen af dem rådner bare når de får lov at ligge.

men mos,bær og svampe, anbring dem et tørt, lunt, luftigt sted, læg dem evt. på en gammel avis, så skulle det gå helt af sig selv såfremt det er noget der egner sig til tørring.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-05 13:58

De svampe du kan bruge til juledekorationer er de, der er hårde som træ og også vokser på træ. De skal tørres evt. ved et oliefyr eller et andet sted med god varme. Det kan i øvrigt anbefales at de først får en tur i dybfryseren. Mange insekter lægger deres æg i svampens porelag, og en nedfrysning vil dræbe æggene så du slipper for at dekorationen pludselig bliver levende i julen. Mos kan også tørres, men mister så både facon og farve. Jeg vil hellere anbefale dig at bruge frisk mos. Husk at få lidt af mossens tykke bløde rodnet med hjem, den kan indeholde en del vand så du faktisk kan vande mossen og derved holde den pæn længere. Bær kan du også tørre, men ligesom mossen bliver den skrumpen at se på. Her igen: brug friske bær de er kønnere, så kan du jo skifte dem ud sammen med mossen. Den ekstra skovtur i december er jo alligevel dejlig. Har du/I ikke lyst eller mulighed for at tage i skoven igen i december, så frys nogle ned nu i en tæt plasticpose, det er det næstbedste. Hilsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-05 14:54

Jeg havde for nogle år siden held med at tørre svampe ved hjælp af silica-gel. Man varmer krystallerne godt igennem i en ovn, -lader dem køle af og putter derefter svampene ned i. De mister selvfølgelig deres spændstighed og bliver noget rynkede, men de var alligevel ret dekorative. Jeg tror, man bruger samme teknik til at tørre blomster med.

Selvfølgelig er det da alletiders, at gå tur igen i december og samle friske bær. Men man kan bare ikke regne med, at der er noget at samle. I hvert fald har fuglene helt sikkert snuppet de pæneste. Det er helt usædvanligt, at man kan gå og plukke røde, blanke bær så sent på året, -som regel bliver de sorte med frosten eller de regner væk i løbet af efteråret.
Mossen kan man finde hele året, hvis der bare ikke ligger højt med sne, eller der bare har været nogenlunde frostfrit og fugtigt i en kort periode. Ellers put det hele i fryseren. Så holder det sig i hvert fald frisk til du skal bruge det. Og du undgår kryb fra skovbunden.

Jeg har selv plukket rønnebær da de var røde og friske. De ligger nu i fryseren hvor jeg håber at de kan holde sig et par uger endnu. Jeg har nu især tænkt mig at bruge dem til dørpynten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 15:00

Birgitta -> Når jeg ikke nævner den med at tørre v.h.a. silica-gel (Frysetørring), er det fordi det er en meget vanskelig og tidkrævende proces. En af pigerne i svampeforeningen har gjort det et par gange og det tager 3-6 mdr. at tørre dem ordentligt afhængig af svampenes størrelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 16:21

acilia -> De svampe jeg specielt tænker på som værende velegne til dekorationsbrug hører til slægten Fomes. De er ikke ualmindelige i vore skove. Alm. Tømmersvamp også kaldet Fyrsvamp er en af dem. Vil du se nogle gode billeder af Slægten kan du på Google's billedsøgning søge efter Fomes. Der kommer mange gode billeder frem. Hilsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-05 18:18

arne, silica-gel har da ikke noget med frysetørring at gøre.

Silica-gel er nogle krystaller, som man også bruger til at holde rum tørre eller and ser tit, at der er anbragt en lille pose med silica-gel i f.eks. pilleglas eller fodtøj eller andre ting, der ikke må suge fugt.

Da jeg tørrede svampe og blomster ristede jeg krystallerne i ovnen i en times tid ved høj varme. Derefter kølede de nogenlunde af og jeg puttede emnerne forsigtigt ned i pulveret så de var helt dækket. OG lod det stå til næste dag.
Hvis der var tale om meget tykke emner, -større svampe f.eks. så fik det hele en tur til. Så max 2 dage..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 18:31

Når jeg siger Frysetørring, er det fordi det var det Ulla kaldte det. Hun brugte silica-gel-krystaller. Grunden til at de skal opvarmes før brug, er at dette sikrer at eksisterende fugt på den måde fjernes fra krystallerne. Varme krystaller tørrer ikke bedre end kolde krystaller. Grunden til at en ORDENTLIG tørring ta'r lang tid, er at krystallerne skal skiftes dagligt, tørres og igen tilsættes dagen efter. Bruger du VARME krystaller, vil dette medvirke til at få svampene til at skrumpe og miste deres oprindelige udseende. Firmaet Gundtoft der sælger tørrede svampe til undervisningsbrug, bruger samme metode til tørringen og jeg ved fra kontakt med dem at en ordentlig (professionel) tørreproces ER langvarig.

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 01-12-05 12:42

Mange tak arne.jakobsen. - det var et rigtig godt brugbart svar - jeg er glad for at vide det med insekterne - føjda.
God jul
kh nissepigen acilia