/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udskiftning af kølevæske
Fra : home2
Vist : 5991 gange
100 point
Dato : 05-11-02 09:16

jeg har her om vinteren tænkt mig af skifte kølevæsken på min bil som formentligt udelukkende består af vand.
Er det alvorligt hvis man bruger almindelig vand som kølevæske her om vinteren?
Hvis ja, hvordan gør man det selv (links, vejledning) til udskiftning af kølevæsken?

corolla ´89 1.3 xl (215.000km)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 09:31

"home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eZKx9.2582$oC3.306260@news010.worldonline.dk...
> jeg har her om vinteren tænkt mig af skifte kølevæsken på min bil som
> formentligt udelukkende består af vand.

Hvis det er tilfældet bør du skifte omgående. Hvorfor tror du i øvrigt det?

Kølervæsken har flere formål:
-Sænker frysepunktet
-Hæver kogepunktet
-Beskytter mod korrosion

> Er det alvorligt hvis man bruger almindelig vand som kølevæske her om
> vinteren?

Hvis kølervæsken fryser er der meget stor sansynlighed for at
motoblokken/topstykket osv. sprænges og så skal du sikkert have en anden
motor lagt i vognen.

> Hvis ja, hvordan gør man det selv (links, vejledning) til udskiftning af
> kølevæsken?

Gå en tur på biblioteket og find en værkstedshåndbog som passer til din bil.
Heri kan du sikkert finde alle detaljer om det.

Inden du gør en hel masse så spørg hos Toyota hvor ofte kølervæsken skal
skiftes og få evt. målt den nuværende kølervæskes frysepunkt.

Flere binfabrikker anvender i dag kølervæske som aldrig skal skiftes - Om
det også gælder for din Toyota og om en sådan kølervæske evt. stadig er
påfyldt din bil har jeg ingen anelse om.

Claus

Kommentar
Fra : home2

Dato : 05-11-02 14:40

jeg købte den for ca. 5 mdr. siden. Den mister ikke kælevæske men jeg tilføjede ekstra vand i køleren lige efter. Måske var der kølevæske i i forvejen men så er det i hvert fald fortyndet nu.

Kan jeg fylde med kølevæske i kølesystem nu uden af fortynde det med vand? Vil væsken ikke automatisk blande sig med vandet efter kort tid?
Er det ikke noget med at man gratis kan for målt kølervæskens frysepunkt hos toyota eller bare et værksted?

Accepteret svar
Fra : alsborgit

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-02 15:39

Hej Home2
Jeg ved ikke om det er gratis, men det burde de være da det kun tager 10 sek. at checke væskens frysepunkt.
Normalt sidder der en aftapnings hane i bunden af køleren, her kan du tappe det gamle væske af og derefter fylde frostvæske og vand på.
Der står normalt på beholderen med frostvæske hvad blandings forholdet skal være.
Mvh. Jan E. Johansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 19:39

Claus Nygaard-Pedersen <cnpatofir.dk> skrev i en
news:3dc781ac$0$133$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:eZKx9.2582$oC3.306260@news010.worldonline.dk...
> > jeg har her om vinteren tænkt mig af skifte kølevæsken på min bil som
> > formentligt udelukkende består af vand.
>
> Hvis det er tilfældet bør du skifte omgående. Hvorfor tror du i øvrigt
det?
>
> Kølervæsken har flere formål:
> -Sænker frysepunktet
> -Hæver kogepunktet
> -Beskytter mod korrosion
>
> > Er det alvorligt hvis man bruger almindelig vand som kølevæske her om
> > vinteren?
>
> Hvis kølervæsken fryser er der meget stor sansynlighed for at
> motoblokken/topstykket osv. sprænges og så skal du sikkert have en anden
> motor lagt i vognen.
>
> > Hvis ja, hvordan gør man det selv (links, vejledning) til udskiftning af
> > kølevæsken?
>
> Gå en tur på biblioteket og find en værkstedshåndbog som passer til din
bil.
> Heri kan du sikkert finde alle detaljer om det.
>
> Inden du gør en hel masse så spørg hos Toyota hvor ofte kølervæsken skal
> skiftes og få evt. målt den nuværende kølervæskes frysepunkt.
>
> Flere binfabrikker anvender i dag kølervæske som aldrig skal skiftes - Om
> det også gælder for din Toyota og om en sådan kølervæske evt. stadig er
> påfyldt din bil har jeg ingen anelse om.
>
> Claus
>

Man kan selv købe en måler til få kr. Skulle skaden ske at blokken fryser,
skulle det helst kun betyde at frostpropperne skubbes ud, men det er da
nemmere at undgå denne situation. Halvt vand og glycol giver bedst
frostbeskyttelse. Antirustvirkningen er et plus helt uden andet end
kosmetisk betydning. Med rent vand kommer der kun rust indtil ilten er
brugt, og det er den hurtigt. Jeg mener roligt man kan køre med samme væske
i flere år, hvis man topper op med ren glycol. Jeg skifter heller ikke luft
i dækkene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 08:16

On Tue, 5 Nov 2002 19:39:15 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Man kan selv købe en måler til få kr. Skulle skaden ske at blokken fryser,
>skulle det helst kun betyde at frostpropperne skubbes ud, men det er da
>nemmere at undgå denne situation.

Topstykket kan vride sig, hvis man kører en frossen motor varm.

>Antirustvirkningen er et plus helt uden andet end kosmetisk betydning.

Det er ikke rigtigt

>Jeg mener roligt man kan køre med samme væske i flere år

Max. 2 år -> så skal der skiftes hos mange bilmærker.
---

Mvh...

Kommentar
Fra : home2

Dato : 06-11-02 09:10

hej Preben

hvor køber man sådan en måler og hvad hedder sådan en? hvad mener du med:

Jeg mener roligt man kan køre med samme væske
i flere år, hvis man topper op med ren glycol.

at jeg ikke behøver at skifte kølervæsken men blot tilføje ekstra kølervæske så blandingen bliver mere koncentreret?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 22:19

Mogens Knudsen <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en
news:3dc8c151.4857294@sunsite.auc.dk...
> On Tue, 5 Nov 2002 19:39:15 +0100, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
> >Man kan selv købe en måler til få kr. Skulle skaden ske at blokken
fryser,
> >skulle det helst kun betyde at frostpropperne skubbes ud, men det er da
> >nemmere at undgå denne situation.
>
> Topstykket kan vride sig, hvis man kører en frossen motor varm.
>
> >Antirustvirkningen er et plus helt uden andet end kosmetisk betydning.
>
> Det er ikke rigtigt
>
> >Jeg mener roligt man kan køre med samme væske i flere år
>
> Max. 2 år -> så skal der skiftes hos mange bilmærker.
> ---
>
> Mvh...

Så må du forklare hvorfor antirustvirkning ikke kun er kosmetisk.

Ja, hvad skulle egentlig ikke gøres ved en bil hvis man skulle gøre exakt
hvad der står i instruktionsbogen? Fabrikken vil naturligvis være dækket ind
i enhver henseende, og så giver det jo også arbejde og salg af div. stumper.
Man kunne næppe komme til at køre i bilen, for der ville ligge en mand inde
under den hele tiden.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk Der stadig har gammel luft i ringene.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 22:33

> Antirustvirkningen er et plus helt uden andet end
> kosmetisk betydning. Med rent vand kommer der kun rust indtil ilten er
> brugt, og det er den hurtigt. Jeg mener roligt man kan køre med samme væske
> i flere år, hvis man topper op med ren glycol. Jeg skifter heller ikke luft
> i dækkene.
> --

Det er jeg nu ikke enig i. De fleste motorer har idag en motorblok af
støbejern og topstykke af aluminium. Hvis der ikke er kølervæske på
korroderer aluminiumet først pga. spændingsrækken (grundlæggende kemi).
Det vil sige at kanalerne i topstykket langsomt bliver større og
pludselig har man et porøst topstykke og vand i olien eller olie i vandet!

Kør derfor altid med 50% kølervæske og 50% vand. Så bliver du heller
ikke overrasket over den første nattefrost. Som regel skal væsken så
skiftes hvert 2. år, da korrossionsbeskyttelsen aftager med tiden.

Hvis du har en gammel Morris Mascot eller en anden bil med
støbejernsblok og -topstykke kan du muligvis slippe afsted med kun at
bruge vand om sommeren.

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 22:33

On Wed, 6 Nov 2002 22:18:47 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Ja, hvad skulle egentlig ikke gøres ved en bil hvis man skulle gøre exakt
>hvad der står i instruktionsbogen?

Tja' - hvorofr mon bogen er "udviklet..."
---

Mvh...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 22:37

On Wed, 06 Nov 2002 21:32:56 GMT, Morten Milling Jensen
<morten@milling.nu> wrote:

>Det er jeg nu ikke enig i. De fleste motorer har idag en motorblok af
>støbejern og topstykke af aluminium. Hvis der ikke er kølervæske på
>korroderer aluminiumet først pga. spændingsrækken (grundlæggende kemi).
>Det vil sige at kanalerne i topstykket langsomt bliver større og
>pludselig har man et porøst topstykke og vand i olien eller olie i vandet!
>Kør derfor altid med 50% kølervæske og 50% vand.

Enhver ejer af et italiensk mesterværk kan nikke genkende til dén
forklaring
---

Mvh...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 22:51

Mogens Knudsen <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en
news:3dc98b35.6611707@sunsite.auc.dk...
> On Wed, 06 Nov 2002 21:32:56 GMT, Morten Milling Jensen
> <morten@milling.nu> wrote:
>
> >Det er jeg nu ikke enig i. De fleste motorer har idag en motorblok af
> >støbejern og topstykke af aluminium. Hvis der ikke er kølervæske på
> >korroderer aluminiumet først pga. spændingsrækken (grundlæggende kemi).
> >Det vil sige at kanalerne i topstykket langsomt bliver større og
> >pludselig har man et porøst topstykke og vand i olien eller olie i
vandet!
> >Kør derfor altid med 50% kølervæske og 50% vand.
>
> Enhver ejer af et italiensk mesterværk kan nikke genkende til dén
> forklaring
> ---
>
> Mvh...

Jeg tager det til mig, jeg tænkte kun på iltning af jern. Men jeg skifter
nok alligevel ikke hver andet år.... Lidt vil jeg da have lov at bestemme

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 15:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc98ec0$0$27029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Mogens Knudsen <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en
> news:3dc98b35.6611707@sunsite.auc.dk...
> > On Wed, 06 Nov 2002 21:32:56 GMT, Morten Milling Jensen
> > <morten@milling.nu> wrote:
> >
> > >Det er jeg nu ikke enig i. De fleste motorer har idag en motorblok af
> > >støbejern og topstykke af aluminium. Hvis der ikke er kølervæske på
> > >korroderer aluminiumet først pga. spændingsrækken (grundlæggende kemi).
> > >Det vil sige at kanalerne i topstykket langsomt bliver større og
> > >pludselig har man et porøst topstykke og vand i olien eller olie i
> vandet!
> > >Kør derfor altid med 50% kølervæske og 50% vand.
> >
> > Enhver ejer af et italiensk mesterværk kan nikke genkende til dén
> > forklaring
> > ---
> >
> > Mvh...
>
> Jeg tager det til mig, jeg tænkte kun på iltning af jern. Men jeg skifter
> nok alligevel ikke hver andet år.... Lidt vil jeg da have lov at bestemme

Det handler ikke kun om iltning af jernet. Hvis først rusten får lov at tage
fat indeni maskinen så får du flager at rustent jern til at flyde rundt i
systemet. Det kræver vist ikke meget fantasi at forestille sig hvor let den
slags kan stoppe mindre kanaler i systemet.

Claus
(Som har set flager af gravrust komme med ud ved skift af kølervæske på
gamle støbejernsmotorer.)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 15:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc98ec0$0$27029$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Mogens Knudsen <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en
> news:3dc98b35.6611707@sunsite.auc.dk...
> > On Wed, 06 Nov 2002 21:32:56 GMT, Morten Milling Jensen
> > <morten@milling.nu> wrote:
> >
> > >Det er jeg nu ikke enig i. De fleste motorer har idag en motorblok af
> > >støbejern og topstykke af aluminium. Hvis der ikke er kølervæske på
> > >korroderer aluminiumet først pga. spændingsrækken (grundlæggende kemi).
> > >Det vil sige at kanalerne i topstykket langsomt bliver større og
> > >pludselig har man et porøst topstykke og vand i olien eller olie i
> vandet!
> > >Kør derfor altid med 50% kølervæske og 50% vand.
> >
> > Enhver ejer af et italiensk mesterværk kan nikke genkende til dén
> > forklaring
> > ---
> >
> > Mvh...
>
> Jeg tager det til mig, jeg tænkte kun på iltning af jern. Men jeg skifter
> nok alligevel ikke hver andet år.... Lidt vil jeg da have lov at bestemme

Det handler ikke kun om iltning af jernet. Hvis først rusten får lov at tage
fat indeni maskinen så får du flager at rustent jern til at flyde rundt i
systemet. Det kræver vist ikke meget fantasi at forestille sig hvor let den
slags kan stoppe mindre kanaler i systemet.

Claus
(Som har set flager af gravrust komme med ud ved skift af kølervæske på
gamle støbejernsmotorer.)

Kommentar
Fra : geu

Dato : 14-11-02 22:50

kør hen til din toyota tekniker og få ham til at måle frostsikrings graden. hvis han vil have penge for det er han en bandit...... ellers skal det skiftes hver 24 mdr eller 60000km. vh toyota tekniker