/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ingen bas i hjemlavede højtaler
Fra : flondi
Vist : 1434 gange
220 point
Dato : 19-11-05 19:21

hej har fået lavet højtalerkasser hvor bunden er hævet de er 37.cm høje og sat bunden cirka 20.cm oppe men der er ikke meget bas vil det hjælpe at sænke bunden .som fyld har jeg brugt skumgummi.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-11-05 19:39

Generelt, jo større kabinet jo bedre.
Skumgummi er for tæt til fyld i højtalere, prøv at tage det ud. Glasuld er bedre.

Kommentar
Fra : flondi

Dato : 19-11-05 19:55

altså sætte bunden helt ned og nyt fyld.kasserne er 37.høj 32.lang 26.bred .er de for lille hvilken størrelse vil du forslå. tak for det gode råd hilsen flondi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-05 20:00

Dine bashøjtalere er vel ikke mindre end 10 tommer?
Gerne 12 og 100 liters kasse

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-11-05 20:02

Den kommer meget an på hvilke bas-enheder du har.
I starten kan du køre uden fyld, det vil dæmpe lidt når du putter det i

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-05 20:03

Muligheden er også at køre med åben kasse.
Det dæmper ikke spor.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-11-05 20:36

Du skal bruge skumbananer til fyld i kabinettet.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 19-11-05 23:31

Alt efter størrelsen af din bashøjttaler kan du bore et passende hul i forpladen.
Bassen skal vere afskærmet fra mellemtone og diskantså den ikke påvirker deres lyd.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-11-05 00:19

Og så er det vigtigt at du bruger den rette mængde skumbananer i kabinettet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-05 08:15

Bor et hul med en diameter på 7,50 cm. og sæt et stykke plastnedløbsrør i. Røret skal være ca. 20 cm. langt. så har du basrefleks i højttaleren. Da der er forskel på membranvandringen og hårdheden af denne i div. basenheder , skal du eksperimentere lidt med længden af røret. Jo blødere ophæng og længere vandring i enheden jo længere rør. Du kan også bruge en anden diameter (f.eks. køkkenrulle paprør). Jo blødere ophæng jo mindre diameter. Igen... Eksperimentér.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-05 08:53

Her er den noget komplekse formel til at beregne den optimale basrefleks for et frekvenlineært system : http://hjem.get2net.dk/cbc/basrefleks.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : txn

Dato : 20-11-05 13:38

Hej flondi.

Du har et kabinet på ca.30 liter. prøv med 8" bas og røret fra en toiletrulle hvis det ikke er dyre enheder du bruger.
Hvis du vil bruge skumgummidæmpning skal du klistre et 2cm. lag indeni på bagbeklædningen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-11-05 14:36

Det er normalt bedre at undgå basreflks, specielt ved hjemmebyg.
Dels fordi der skal eksperimenteres meget inden man finder den rigtige kombination af diameter og længde på rør og dæmpning af røret, og dels fordi lyden i sidste ende ikke bliver bedre af det.

Hvis der mangler bas er det bedre at bygge et større kabinet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-05 16:31

BertelBrander -> Dette er en subjektiv betragtning :

Citat
..dels fordi lyden i sidste ende ikke bliver bedre af det.

[hør] Bedre? Hvem talte om bedre?
Der blev spurgt om; ..meget BAS !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-05 16:39

Ps. Man kan nu også med fordel bruge to (=2) køkkenrulle paprør ved siden af hinanden og eksperimentere men længden af disse

..evt. prøve forskellige ikke-symetriske steder? (..i bunden til eksempel [..husk at fasen vender 90 grader!])

..eller prøve sig frem til højttaleren er hullet som en Emmentaler?

Nej... helt ærligt; basrefleks i et givet lukket kabinet, er den nemmeste måde at give et bas-lift. En equalizer er også en mulighed, men igen ...der er grænser for en højttalers ydeevne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-11-05 17:04

Ja, det er subjektivt, men mere bas er efter min ringe mening ikke det samme som bedre lyd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-05 10:40

Allerførst - hvilken enhed taler vi om?

..og har du Thiele/small parametrene, altså Fs, Qt, Vas osv.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-05 10:41

Hvad "trækker" du bassen med?

Hvordan deler du?

Hvilken delefrekvens?

Har du faset rigtigt?