/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vaskemaskine-programvælger går i stå - r~
Fra : cristian
Vist : 2284 gange
50 point
Dato : 19-11-05 11:18

Hej!
Min Gorenje-vaskemaskines programvælger går i stå mit i vaskeprogrammet og står og summer uden at vaske færdig. Det gælder efterhånden alle vaskeprogrammerne. Hvis jeg "hjælper" programvælgeren lidt ved at dreje den hen over punktet hvor den er strandet, kan den af og til fortsætte til slut uden hjælp, men ikke altid.
Jeg har hørt, at det er et klassisk problem med mange vaskemaskiner. Kan nogen svare mig på:

1. Hvad er der præcis galt med den?
2. Er det noget man selv kan udskifte (i givet fald - hvorfra skaffer man reservedele)?
3. Kan det overhovedet svare sig at få den repareret?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-05 12:03

Der er på timeren mekaniske/elektriske stop som venter på signal fra forskellige komponenter som vandhøjdekontrol thermostat.
Opvarmningen er afhængig af vandhøjdekontrollen
Videre kørsel med timeren er afhængig af thermostaten
Hvis maskinen taber vand under opvarmning slukkes der for varmelegmet og timeren får ikke signal om vider kørsel.
Tilstoppet filter i vandslange og magnetventil kan også drille, så der ikke er vand nok.
Men der er mange flere mulighedder.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 19-11-05 14:29

Det gjorde vores også for 14 dage siden. Det var kullene der var slidte og skulle skiftes. Da vi har fået gjort det en gang i vaskemaskinens levetid på 9 år købte vi en ny. Udskiftning ville koste ca. 1500 sagde reparatøren og en ny vaskemaskine gav vi 4200 for. Vi er to personer og vores vaskemaskine vasker ca. 2 vaske om dagen i gennemsnit.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 19-11-05 17:28

Hej Christian

1. Timeren er typisk mekanisk defekt ( Kamhjul + kontakter )

2. Udskiftningen af Timer/programværk kan du selv udføre ( Hvis der er lidt "Gør-det-selv" mand i dig ? )
( Timeren kan du købe hos os.. - www.hvidevaredele.dk )

3. Reparation af en defekt timer af omtalte type er ikke en option...
Hvis du oplyser div. data fra din maskinens typeskilt vil jeg gerne give dig en pris på en ny timer - det er så op til dig hvor meget du vil ofre på maskinen...
( Du kan evt. udfylde mail-formularen på vores site www.hvidevaredele - med de oplysninger du kan finde på typeskiltet...)

Mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-05 19:16

Brink - var det ikke smart lige at vide, om det er timeren der er defekt.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 19-11-05 19:35

Hej e.c

Jo.. - helt sikkert... - det tror du måske ikke er tilfældet..?

Hvis du læser Christian's spørgsmål grundigt vil du måske give mig ret i denne betragtning:

"Hvis jeg "hjælper" programvælgeren lidt ved at dreje den hen over punktet hvor den er strandet, kan den af og til fortsætte til slut uden hjælp, men ikke altid."

Jeg bemærker at Christian skriver " Af og til fortsætte til slut uden hjælp, men ikke altid "

Dette foranlediger mig til at tro på en periodisk fejl - og med kendskab til Gorenje modeller med mekanisk timer - typisk en timerfejl...

Hvis det er et af de "udenforstående" komponenter der har en defekt / periodisk defekt, vil denne fejl typisk være konstant - ( Eks. Maskinen kan ikke varme - maskinen kan ikke tage vand ind - maskinen kan ikke pumpe ud - etc... )

Det er klart at jeg ikke altid får ret.. ( Jeg er jo gift...) men denne tror jeg nu alligevel meget på...

Til dig Christian... - jeg håber du får løst dit problem...

Mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-05 20:09

Tja Brink - men du har nok ret.