/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Manglende varme på een radiator.
Fra : marcussen1
Vist : 9812 gange
200 point
Dato : 19-11-05 11:08

Jeg bor i hus med centralvarmeanlæg, oliefyr. Problemet er, at kun een af 12 radiatorer ikke bliver varm. Jeg har tømt hele anlægget for vand, skifter den den lille ventil, der sidder inde, hvor termostaten er, på fyldt vand igen, lukket alt luft ud, og lige meget hjælper det på denne ene radiator. Efter sidste fyrings saison, var der ingen problemer med den pågældende radiator. Er der noger, der kender til problemet, hører jeg med tak.
Niels

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-11-05 11:18

Hvis du har skiftet den lille stift med dens omløber, så havde du nu ikke behøvet at tømme anlægget, da den godt nok drypper når man løsner den, men når den er et par gevind ude, så holder det op.
Jeg tror der sidder lidt skidt i termostaten.
Du skal tage termostathovedet af, og med et stykke træ presse den ind flere gange for at få event. skidt til at passere, og så se om der ikke kommer varme, når stiften er helt ude uden termostathovedet på.
Men på nogle radiatorer er der monteret en drøvle/justerings/lukke-ventil på afgangsrøret, det kan være den skal lukkes lidt mere op, eller bare helt op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-11-05 11:28

Det sker ofte at ventilen hænger sig efter en sommer. Som palle skriver så af med hovedet ud med stift og omløber og masser fjederen der sidder derinde ind og ud og sidelæns så løsner den.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-11-05 11:43

'Hovedet' har været af indtil adskillige gange, og stiften er motioneret lige så mange gange. Jeg har også købt en helt ny dims, ventil, det var heller ikke det. Når jeg l vil lukke evt luft ud, kommer der vand med det samme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-11-05 12:02

Det er den fjeder indenfor ventilen som stiften trykker på der sidder fast i lullet stilling, stik en skruetrækker ind og rok med den så løsner den

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-05 12:06

Når du trykker den lille stift ind, så skal den virke fjedrende............gør den det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-05 12:06

Når nu du har skiftet de dele som du har, hvad så, kommer der varme på, hvis du ikke monterer termostat hovedet og stiften er helt ude. Det kunne jo være hovedet der er problemmet/defekt.
Eller måske der sidder skidt i returen. Hvis der under montage af fitting i sin tid er kørt noget pakgarn ind over studsen kan det jo godt stoppe til med tiden.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-11-05 12:17

Som sagt er der monteret en helt ny ventil, den er både fyldt med noget fedt, smørelse, og stiften går fint ud og ind. Selve håndtaget fejler ikke noget, det er afprøvet på en anden radiator. Der er varme på røret inden termostaten.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-11-05 12:36

eller ganske enkelt een af de andre radiatore skal være tændt før der kommer gennemløb til den omtalte.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 19-11-05 12:37

Du skriver du har monteret en helt ny ventil?..... Mener du hele ventilen eller stiften?.... Vender ventilen i så fald rigtigt og er det den rigtige type?.... ellers hvis det kun er stiften.... af med den og tryk på fjederen med en lille skrutrækker.... så skulle du få varme på den igen.
Når du piller termostaten af...giver den så varme ??
Mvh
Joeson

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 210 point
Dato : 19-11-05 12:39

Sæt pumpen på fuld kraft, slå med en hammer på ventilen og nede ved returen, der er skidt i systemet

som vil løsne sig når du slår omtalte steder. Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-05 12:45

Ja selv om der ikke er så mange steder der kan give problemer er der alligevel mange fejlmuligheder.
Hvis du har skiftet ventilen som du siger og stiften kører fint, tror jeg problemet ligger i returen, med snavs eller lignende.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 19-11-05 13:08

Tak for svaret Keldd.

Den fik en ordentlig tur med forhammeren, både for bag. Nej faktisk bare nogle få lette slag med en hammer og det varme vand poster igennem.   Nu er der fred i huset, vi tager hue og vanter af. Tak Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-11-05 13:15

Selvtak marcussen, godt du fik det til at virke.
Hilsen Keldd.