/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Script i asp
Fra : Anli
Vist : 799 gange
200 point
Dato : 18-11-05 15:56

Jeg redigerer en hjemmeside http://oresundshave.dk for en boligforening i sin vorden, vi er endnu
ikke flyttet ind men forventer det omkring d. 1. februar 2006.

Bestyrelsen beder om at beboerne og kun beboerne kan skrive direkte til et forum på hjemmesiden
således det ikke skal gå igennem webmaster som så indsætter indlægget.

Jeg har oprettet en mulighed for et login med brugernavn og password og oprettet en kontaktside
hvor beboerne kan kontakte de enkelte bestyrelsesmedlemmer.

Begge muligheder er oprettet med ASP som webhotellet understøtter og er afprøvet på nettet men
endnu ikke indsat på hjemmesiden.

Altså - jeg har brug for et script i asp som tilgodeser at man kan skrive direkte på hjemmesiden og at webmaster eller en anden udpeget person kan redigere eller slette indlægget, skulle det blive nødvendigt.

Håber en eller anden kan hjælpe mig og kommer med en ASP løsning, som alt andet lige er lettere for mig at gå til end PHP som nok også er en mulighed.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-11-05 16:11

Hej

Prøv at se på de scripts der ligger omkring gæstebøger - det må kunne bruges til det du ønsker.

Lis

Accepteret svar
Fra : polyglot

Modtaget 210 point
Dato : 18-11-05 16:58

Her er de scripts jeg brug til min nyhedsside:
Indtastningsformular:
<!---
<body>
<%
If Request.Form("header") = "" Then
%>

<br><br><br>

<table align="center" width="80%">
<tr>
<td colspan="2" align="center"><h2>Indtast nyheder</h2>
[<a href="http://www.skakklubbenspringeren.dk" target="_top">Springerens hjemmeside</a>][<a href="vis_webmaster.asp">Se nyheder</a>]<p>
</td>
</tr>

<form method="POST" action="indtast_nyheder.asp">
<tr>
<td>Overskrift</td>
<td><input type="text" size="20" name="header"></td>
<tr>
<td>Kommentar:</td>
<td><textarea rows="6" name="kommentar" cols=54"></textarea></td>

</tr>
<tr>
<td colspan="3" align="center">
<input type="hidden" name="dato" value="<%=Date%>">
<input type="hidden" name="tid" value="<%=Time%>">
<input type="hidden" name="ID" value="<%=ID%>">
<input type="submit" value="Send kommentar">

</td>

</tr>
</form>
</table>

<%Else%>

<%
Dim Query, rs
Query = "SELECT * FROM webmaster WHERE 1=2"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open Query, Connect, 1, 2

rs.AddNew
rs("Dato") = Request.Form("dato")
rs("Tid") = Request.Form("tid")
rs("Overskrift") = Request.Form("header")
rs("Kommentar") = Request.Form("kommentar")
rs.Update
rs.Close
%>

<br><br><br>

<table align="center">
<tr>
<td align="center">
<h2>Send kommentar</h2>
[<a href="http://www.skakklubbenspringeren.dk target="_top">Springerens hjemmeside</a>][<a href="vis_webmaster.asp">Se nyheder</a>]<p>
</td>
</tr>

<tr>
<td>

Din kommentar er nu sendt til databasen. Klik på "Se nyheder" for at læse den og de øvrige kommentarer.
</td>
</tr>

<%End If%>
</body>

Visningsformular:

<%
Function DKdato(datDato)
   DKdato = day(datDato) & "-" & month(datDato) & "-" & year(datDato)
End function
%>
</head>

<body>

<table align="center" border="1" cellspacing="0" width="95%">
<tr>
<td colspan="2" align="center"><h2>Nyheder</h2>
[<a href="http://www.skakklubbenspringeren.dk" target="_top">Springerens hjemmeside</a>][<A HREF="indhold.asp">Andre overskrifter</A>]
<p>
</td>
</tr>

<%
Dim Query, rs
Query = "SELECT * FROM webmaster WHERE Id=" & Request.QueryString("Id")
Set rs = Connect.Execute(Query)

Do Until rs.eof
%>
<tr>
<td><p>Dato:</td>
<td>
<%
Response.Write DKDato(rs("Dato"))
%></td>
</tr>

<tr>
<td>Tidspunkt:</td>
<td><%=FormatDateTime(rs("Tid"),4)%></td>
</tr>

<tr>

<td colspan="2"><h4><%=rs("Overskrift")%></h4></p></td>
</tr>

<tr>

<td colspan="2"><%=rs("Kommentar")%></p></td>
</tr>

<%
rs.MoveNext
Loop

'Connect.Close
'Set Connect = Nothing
%>
</table>
</body>
---!>
Det eneste der ikke helt virker som jeg vil have det er datoen. Min host kører tilsyneladende med en amerikansk server med ditto datoformat, og det konverteringsscript jeg har tilføjet virker kun betinget (efter den 12. i en måned )

Polyglot

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 18-11-05 17:33

Hej polyglot
Du skriver de scripts du bruger.
Deraf udleder jeg at der er mere end et, fortæl mig hvor de er delt og hvordan de arbejder sammen, hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 18-11-05 20:03

Hej Anli
Koden fra "Indtastningsformular" til "Visningsformular" er én side. Den du bruger til at taste meddelelsen ind. Koden fra "Visningsformular" er den side du bruger til at vise nyheden/meddelelsen. Så der er altså to asp-dokumenter.

Begge henter data fra en Access-tabel med felterne Id, Dato, Tid, Overskrift, Kommentar.

Jeg vælger at kalde databasen med en include-fil. Den har et indhold der ser nogenlunde sådan ud:

<%
'-- Forbindelse til Access --
Set Connect = Server.Createobject("ADODB.Connection")
connString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" _
& Server.MapPath("/") & "\..\database.mdb"
Connect.Open connString
%>

Den kode gemmer man i en selvstændig asp-fil. Hvordan den helt præcist skal se ud, må fremgå af de oplysninger du kan få på dit webhotel.

I toppen af både indtastnings- og visningsformularen skal du så lægge henvisningen til includefilen, som du fx kan kalde den connect.asp, og så skal henvisningen være:

<!-- #include file="connect.asp" -->

Dermed består systmet af tre asp-filer.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 19-11-05 07:54

Hej polyglot
Som du nok har gennemskuet er jeg absolut novice udi asp script.

Jeg har nu rettet henvendelse til Wannafind hvor jeg har webhotellet for at få de nødvendige oplysninger.

Du har to henvisninger: [<a href="http://www.skakklubbenspringeren.dk target="_top">Springerens hjemmeside</a>][<a href="vis_webmaster.asp">Se nyheder</a>]

og [<a href="http://www.skakklubbenspringeren.dk" target="_top">Springerens hjemmeside</a>][<A HREF="indhold.asp">Andre overskrifter</A>]

Dem kan jeg vel umiddelbart fjerne, eller hvordan?

Hilsen

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 19-11-05 13:13

Ja, ja. Jeg kopierede bare koden fra de konkrete sider på mit site, så html og fil- og tabelnavne skal du tilpasse.

Med hensyn til min egen asp-erfaring så må jeg fortsat støtte mig til lærebøger og internetressourcer. Blandt bøger kan jeg anbefale:
Wille & Koller: ASP, Carsten Straaberg: Tips & Tricks til ASP & SQL, Søren Pedersen:Databasestyrede websider og Michell Cronberg: ASP 3.
Desuden kan du finde en komplet asp-tutorial på http://www.html.dk.

Venlig hilsen
Polyglot

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 21-11-05 15:21

Hej polyglot
Jeg har nu fået svar fra mit webhotel og fik denne kode tilsendt:
--------------------------------------------------------------------------------------------
<%
Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection");
Conn.Open("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("xxx.mdb"));
%>
--------------------------------------------------------------------------------------------
Derudover skrev man:
Benytter du JavaScript som standard-sprog i ASP´en kan flg. connection bruges:

I svaret henvises til en "xxx.mdb" fil og jeg forstår på det, at et af scriptene skal døbes mdb, men hvilket?

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 21-11-05 17:39

Hej anli

En .mdb-fil er en database der er oprettet i Microsoft Access og ikke et script. Du skal oprette den database og uploade den til webhotellet. Databasen skal indeholde en tabel med felterne (kolonnerne) Id, Dato, Tid, Overskrift og Kommentar. Den tabel fyldes med data efterhånden som brugerne af dit site begynder at skrive på forummet.

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp

Kan du få en kort introduktion til hvordan databaser og asp fungerer sammen.

Polyglot

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 21-11-05 18:23

Hej polyglot
I "Guiden Tabel" i Microsoft Access er der to muligheder, enten Arbejde eller Privat.

Men jeg kan ikke finde (Id, Dato, Tid, Overskrift og Kommentar) nogen steder.

Måske du kan guide mig lidt nærmere, please.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 23-11-05 00:09

Hej Anli
Felterne skal du selv oprette.
Gå ind i Design-visning (ikonet er en slags trekant)
Du navngiver felterne under Feltnavn og giver dem følgende datatyper (vælges i en rullemenu) og feltstørrelser
Id: Autonummerering - Langt heltal
Overskrift: Tekst - 50
Dato: Dato og klokkeslet - kort datoformat
Tid: Dato og klokkeslet - kort klokkesletsformat
Kommentar: Notat - Notat

Gem tabellen under et passende navn, og vælg Id som primærnøgle.

Min tabel hedder "webmaster". Det skal du erstatte med det tabelnavn du vælger, alle de steder det forekommer i scriptene.
Filnavnet på databasen skal stå i stedet for "xxx" i "xxx.mdb".

Polyglot

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 23-11-05 09:48

Hej polyglot
Hvad siger du til at vi "taler" sammen direkte gennem vores e-mail adresser, da jeg syntes denne vej er for besværlig og jeg er i tvivl om det har nogen interesse for andre.

min e-mail adresse er: jona@jensen.mail.dk

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 23-11-05 16:57

Hej polyglot
Tilsyneladende mangler jeg at definere rigtigt i min database.mdb for jeg får denne fejl meddelelse når jeg har indtastet i Overskrift og Kommentar og trykker på Send Kommentar.

ADODB.Recordset error '800a0bb9'
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/debat-forum/indtast_nyheder.asp, line 54

Den eneste datatype jeg ikke kan få rigtigt defineret under kommentar er Notat - Notat

Hos mig kommer den ud med Notat - n"otat"

Er det muligt at kopiere en database fil, således jeg kan insætte den og event. redigere i den?
Du har min e-mail adresse.

Håber at høre fra dig

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 21-12-05 15:37

Tak for svaret polyglot, det gav mig nogle hint som jeg arbejder videre på.