/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
En sygdom i munden?
Fra : Axelise
Vist : 1659 gange
100 point
Dato : 18-11-05 14:48

Har netop været hos næse-øre-hals læge og fået konstateret, at jeg muligvis har en virussygdom i munden, der hedder "sar" - sådan udtales det. Men sådan staves det næppe, for jeg kan ikke finde noget om det på nettet. Er der nogen der kender denne sygdom eller ved hvordan den staves? (Den skal ikke forveksles med SARS)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-11-05 15:00

en søgning på psaer gav dette resultat. det er på engelsk, og jeg ved ikke om det kan bruges til noget, men det er noget med micro-biologe og virus
http://mic.sgmjournals.org/cgi/content/full/148/7/1979

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-11-05 15:08

Nej, - det fik jeg ikke lige noget ud af...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-05 15:30

Jeg mener at kunne huske det er en fællesbetegnelse for virussygdomme der angriber mundens slimhinder ev.t med blister og sår.

Sar virus betyder noget i retning af Systemic acquired resistance virus.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 15:31

Jeg har sådan en tussegammel "medicinske fagudtryk"'s bog, hvor der bl.a. står ordet "Saccharomyces", denne/dette

er en svampeart, jeg ved ikke om det kan være sådan noget??, det kan jo være øre/næse/halslægen bare har forkortet

udtrykket,når jeg googler på ordet, kommer der ikke rigtigt noget

brugbart Rigtig god bedring til dig

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-11-05 16:19

ring til den øre/næse/halslæge du har været til, og bed om en forklaring og evt. journaludskrift.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-11-05 18:51

Hej Axelise. Hvordan er symptomerne? Brænder det i munden?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : macau

Dato : 18-11-05 19:04

tror nok det er en sygdom der stammer fra en mand,s penis,den ligger bag forhuden og er meget smitsom den er meget svær at komme af med men det anbefales at drikke rigtig meget kammillete så skulle der være en chance,,,,og hvad kan man så lære af det,"pas på med hvad du putter i munden" det er ik alting der er sundt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-05 07:04

Er det noget du ved en disse om macau, eller er du bare et gennemsyret dumt svin, der skal gøre dig plat-morsom på en andens bekostning??

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-11-05 10:26

Jeg har nogle underlige store blister (2 stk) i svælget på den ene side af drypelen. Jeg var meget syg i sommers og havde influenza symptomer og ingen kræfter overhovedet samt en prikkende sygdomsagtig fonemmelse i hele den ene side af kroppen den side, hvor blisterne sidder. 6 forskellige læger konsulterede mig og mente, at det var herpes (som jeg aldrig har haft før!) men de sagde, at man kan være blevet smittet som barn og sygdommen kan ligge indkapslet for så at bryde ud en dag, når man er voksen. Mit immunforsvar var meget langt nede, da lægerne i sommers endelig fandt ud af, at jeg havde mavesår(helicobacter bakterie) efter at jeg havde været syg i 1½ år. Så min krop har virkelig måttet kæmpe med lidt af hvert, så jeg tror at disse blister, som gør så pokkers ondt, at man ikke kan tænke på andet, er opstået på grund af at min krop har kæmpet med mavesår i så lang tid.
Mavesåret er væk og kureret nu efter 2 X heftig penicilinkur, og ellers er jeg et sundt og rask menneske med masser af krudt og energi.
Blisterne føles som en slem halsbetændelse og der er helt rødt omkring, det gør meget meget ondt.
Jeg er blevet podet for herpes på dem 2 gange, men det var ikke herpes. Jeg har fået taget et hav af blodprøver...uden resultat.
I går fik jeg taget endnu nogle blodprøver, bl.a. ville lægen teste mig for Borrelia, da han siger at denne sygdomsagtige fornemmelse i hele min højre side lige fra prikken i hovedbunden og prikker ud i armen og ned i benet kan skyldes skovflåtbid. Ellers vil han sende mig til en neurolog.
Meget mærkeligt.
Jeg har fået 5 piller Prednisol, som jeg skal tage de næste 5 dage, da han siger, at binyrebarkhormon godt kan have en gavnlig effekt på sådan nogle blister.
Min mand og jeg skal 4 dage til Paris på torsdag, og jeg er så ked af det, hvis jeg skal gå rundt og have det sådan hér. Vores sommerferie var helt ødelagt fordi jeg var syg i 5½ uge, og det er ikke særlig opmuntrende at have det så skidt før vi skal rejse. Og vi har ingen rejseforsikring...
Nåmen jeg håber det bedste. Jeg spiser sundt ogtager urtetilskud, som skulle undebygge immunforsvaret, så mere kan jeg vel ikke gøre. Heldigvis har jeg fri i denne weekend, så jeg kan passe på mig selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-11-05 10:40

Axelise..... sikken en omgang. Nu er du på prednisol, dette helbreder ikke, men er utrolig effektivt, så glæd du dig

endelig til Paristuren på torsdag, du har det meget bedre når du først har været kuren igennem. Engang hvor jeg følte

mig helt "bombet" spiste jeg Gerimax, det syntes jeg hjalp, jeg kunne da mærke hvis jeg havde glemt dem, om du også

vil kunne få gavn af dem, kan jeg ikke vide, men prøv at spørge i Matas. Fortsat god bedring og god tur til Paris

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-11-05 16:09

Tak for det Nordsted1

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-11-05 17:58

Min ene svigerinde har noget, der minder om det. Men hun har ikke blister i munden. Kun svampen og den brændende fornemmelse. Det er så slemt, at hun har fået pension på det. Men hendes bliver fremkaldt bl.a. af stress. Er du stresset?? Hvis du er, kan det være, du skulle prøve at dæmpe tempotet godt og grundigt et stykke tid, og så se om det hjalp.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-11-05 18:59

Nej, jeg føler mig ikke stresset på dén måde. Selvfølgelig kan det ikke undgås at man stresser lidt af og til, men jeg har så godt et liv på så mange måder og er grundlæggende meget glad og tilfreds.
Min egen teori er, at jeg er "væltet" fysisk efter det fertilitets projekt jeg gik igennem i det tidlige forår 2004. Det var her alle mine skavanker med mavesår og ting og sager startede. Så selvom jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at pleje mig selv, så er jeg bare ikke helt på højkant endnu. Blisterne - eller hvad de nu er - har jeg haft siden midten af juni, -nu er de bare, uvist af hvilken grund. blusset op igen. Og jeg tror på, at der er en medicinsk forklaring. Det er ikke svamp, det ved jeg.

Accepteret svar
Fra : 03012006

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-05 23:09

Hej!
Det er nok dit immunforsvar der er langt nede. Har selv prøvet det med forskellige skavanker til følge. Ubehaget i munden kan måske afhjælpes ved at skylle mund med en Molkosan-opløsning. Det er et valle-produkt, som kan fås i Matas og på apoteket.
Samtidigt kan du indtage det fortyndet med vand. Det giver en god balance i kroppen.
Er også godt mod svamp.
Hilsen Bente

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-11-05 00:50

Tak Bente.
Det er noget af det eneste, jeg ikke har prøvet endnu. Det vil jeg forsøge.
Jeg er fuldstændig udmattet og føler mig som "den oversavede dame", Hele den side af kroppen, hvor blisterne sidder, prikker og summer og mit ansigt føles som om det koger. Jeg har dog ikke feber. Det føles som om jeg har influenza i den ene side af hele kroppen (meget mærkeligt), og jeg er så træt som et helt alderdomshjem. De 4 dage i Paris har været skønne, men dybt, dybt udmattende. Jeg har ikke kræfter til meget lige for tiden, og min hals gør så ondt.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 30-07-06 17:22

Tak for svaret 03012006.
Det viste sig at være Herpes Zoster: Helvedesild i halsen - meget smertefuldt. Det er langsomt gået i sig selv og udbrudene er blevet svagere og der går længere tid imellem. Når det sker, hjælper det med noget medicin fra lægen, som ikke er Prednison.