/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gamle objektiver til fx. Canon EOS 350D?
Fra : M28
Vist : 1545 gange
95 point
Dato : 18-11-05 13:35

Hej alle experter,

Kan jeg anvende "gamle" objektiver fra et analog Olympus OM10 til fx. Canon EOS 350D?

Objektiverne er; "Olympus OM-system Zuiko Auto-zoom 1:4 f=75~150mm" og "Olympus OM-system H.Zuiko Auto-W 1:2.8 f=24mm".

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-05 14:26

I det nye nummer (13) af digitalfoto står der på side 20 at man ikke kan bruge de gamle tamron objektiver på den nye EOS 350D
Canon har ændret fra FD-bajonet til den nye EF-bajonet.
Så det kan du sandsynligvis heller ikke med objektiverne fra Olympus.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-05 14:32

Jeg er meget interesseret i svaret, især hvis bajonetten på OM serien er af samme størrelse som Canon EOS, (har selv OM2a med en masse tilbehør)
kj

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 105 point
Dato : 18-11-05 14:47

Under breve fra læserne og eksperterne svarer.

Ok så kommer hele spørgsmålet og svaret:
? Jeg har to gamle Tamron adaptall objektiver.
Kan de anvendes på Canon EOS 350D

> I 1987 skiftede Canon fra den mekaniske FD-bajonet og manuel fokusering til den elektroniske EF-bajonet og autofocus.
Dine objektiver passer til de gamle FD kameraer med manuel focusering og altså desværre ikke til det nye EOS 530D.

Godkendelse af svar
Fra : M28

Dato : 18-11-05 14:56

Tak for svaret e.c. og alle I andre

Mvh. M28

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-05 14:56

Græd M28
Jeg har selv en hel fotokuffert med to kameraer, objektiver, tilbehør, prof flash m.m. som jeg heller ikke kan bruge til ret meget, til trods for at mit nye kamera er af samme mærke.

snøft!

Kommentar
Fra : M28

Dato : 18-11-05 15:24

Ja, det er det man kalder produktudvikling så det basker!

/M28

Kommentar
Fra : M28

Dato : 18-11-05 15:27

- øh severino - hvad? gælder det også flash/ blits???

/M28

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-05 15:32

Ja for mit vedkommende gjorde det, fordi det nye kamera kommunikere med blitzen om hvor meget lys den skal udlade, og om den skal kompensasere for røde øjne (ikke druk øjne)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-05 15:32

Jeg mener uden at vide det bestemt. Blitzsystemet på toppen af forskellige camera er satdig det samme. Og er der ekstra stik til blitz skulle det også passe.
Men jeg ville nok spørge forhandleren først. Der sker jo meget i dag.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-12-05 22:58

Jeg har selv et Olympus OM-2n og har fået oplyst ved Vefafoto at der findes en adaptor til de nye OM SLR digital E300 og E500 digitalcameraer, så mankan bruge de gamle objektiver.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 14-05-07 14:48

Hejsa

Jeg ved godt det er ved at være længe siden denne tråd har været aktiv, men jeg håber at i stadigvæk har jeres ældre udstyr..

Se her: OM til EOS adaptor: http://www.fotodiox.com/shop/product_info.php?currency=EUR&cPath=27&products_id=4136

Her er der adaptors til stort set alle typer: http://www.fotodiox.com/shop/index.php?cPath=27&sort=2a&page=1

Vh Claus