/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Så det istid - hvad gør du med bilrudern~
Fra : jomfruane
Vist : 1404 gange
50 point
Dato : 18-11-05 11:38

Jeps sådan en tråd findes overalt, men kunne det tænkes du lå inde med den eneste rigtige løsning?

Varmt vand tør jeg ikke, kabinevarmer i møgprisklassen er noget... møg.

Hvad gør du?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 11:41

Jeg har ikke den eneste rigtige løsning, men eftersom du også spørger hvad vi gør.... Vi bruger den der garagepose

på vores gamle bil, og hvis den er glemt, så er det et par kander varmt vand. På den nye bil, går det bare så hurtigt

med blæseren på, at det ikke er nødvendigt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 11:43

jeg ved ikke om man kan få en topgarage i postman per stil (har en fiat panda), men har overvejet den - dog siger mange den bklæser i stykker eller bliver stjålet...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 11:43

jeg ved ikke om man kan få en topgarage i postman per stil (har en fiat panda), men har overvejet den - dog siger mange den blæser i stykker eller bliver stjålet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 11:46

Ja jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor den garage blev købt, typisk, men der er sådan nogle elastikker, så den kan sidde rimeligt fast, men hvis det blæser voldsom, kan den nok "rive" sig løs??? At den bliver stjålet, skulle da ikke undre
mig, men surt af h...... til

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 11:47

Kan du ikke bruge denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4838&n=10&KundeID=XwXD6HImj2v822VeDjVpjv6OIOFV6DO

ikke verdens smarteste løsning, men det virker godt når bare bilen er tør når den bliver sat på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 11:52

Det er bedst med en diesel eller benzin drevet motorvarmer med kupevarmer, men man kan godt bruge en elektrisk kupevarmer hvis man har mulighed for, at koble den på lysnettet. De billige er for brandfarlige, men denne fra Biltema ser god ud:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=99371

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 11:53

Bjarne - jeg tror den når halvt ned over ruderne!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-11-05 11:56

man kan købe sig fattig i alverdens vidundermidler, men der findes ikke rigtig nogen gode metoder, hvis ikke det må koste ret meget. en rigtig garage er den eneste effektive løsning, men det er desværre ikke alle beskåret, at have en sådan til rådighed. saab lavede engang et system, hvor man ad kemisk vej opsamlede og lagrede varmen så når man startede bilen, gik der kun ca 10 sek. før der var varme på. dette patent solgte de vist nok igen, og hvad der er blevet af det og om det stadig kan fåes, ved jeg ikke. men som tingene er nu, må du nok bare affinde dig med situationen og trøste dig med, at isen smelter igen når det bliver sommer. og så er det heller ikke usundt at fryse lidt en gang imellem. det skulle sætte skub i blodomløbet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 11:57

Hvorfor tror du det? Fås i flere størrelser og vi brugte en på min hustrus gamle Punto indtil vi fik købt en temmelig dyr elektrisk kupevarmer.
Halvgaragen virkede fint nok, men var lidt besværlig hvis der også faldt sne.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 11:58

Tak bjarne, men det ville se lidt fjollet ud med 100m forlængerledning ud af vinduet på femte ***

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-11-05 12:01

FOR ET PAR ÅR SIDEN KØBTE JEG ET "FORKLÆDE" TIL FORRUDEN, DET SÆTTES FAST MED ELASTIKKER, IND IGENNEM DØRENE AF BILEN, FØR DE LUKKES, ER AF NYLON OG VIRKER MÆGTIG FINT, DET KOSTER IKKE MANGE KRONER CA. 20, SÅ SKADEN ER IKKE SÅ STOR HVIS NOGEN ØDELÆGGER DET.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 12:01

Så er der den billige halvgrimme løsning, kom aviser på forruderne, og så ellers igang med varmt vand eller isskraber på resten af dytten .... men sådan en halvgarage ville jeg nu prøve at finde hvis jeg var dig, det er nu ikke så dårlig en
løsning

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 12:05

Tak for svarene, jeg skal gå nu - håber der kommer lidt flere forslag
Ps Pandaen er lidt deform og ikek så lidt højere end Puntoen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 12:09

Nu er du vist vanskelig.

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 25 point
Dato : 18-11-05 12:19

Jeg bruger en plasticgarage til min Fiat, det hjælper da noget, men jeg har føt brugt en flaske der hedder isfjerner, den er udemærket, hvis man skal skynde sig,

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-11-05 12:33

-ja , skulle også lige til at foreslå isfjerner.... Desuden har jeg aldrig hørt om ruder der er sprængt pga. varmt vand i mine omgivelser, tror det er en myte... ?? har selv brugt varmt vand på adskillige frosne biler. Og hvis der endelig sprænger en rude , så kan der jo fås en anden, det kan selvfølgelig være dyrt til nogle biler... jeg bruger en lille vandkande , det rækker lige hele vejen rundt om bilen og skraber ruden tør med en gummiskraber samtidig.

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-11-05 12:33

-ja , skulle også lige til at foreslå isfjerner.... Desuden har jeg aldrig hørt om ruder der er sprængt pga. varmt vand i mine omgivelser, tror det er en myte... ?? har selv brugt varmt vand på adskillige frosne biler. Og hvis der endelig sprænger en rude , så kan der jo fås en anden, det kan selvfølgelig være dyrt til nogle biler... jeg bruger en lille vandkande , det rækker lige hele vejen rundt om bilen og skraber ruden tør med en gummiskraber samtidig.

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-11-05 12:34

ups 2 gange...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-05 12:40

Meget Varmt vand på et lille område af e større rude kan godt få den til at revene...
Jeg har brugt varmt vand i en fårstøver med pumpe omkring 100 kr i bilka.
Hvis det er meget koldt kan man ofre lidt isopropylalkohol i forstøveren så lugter det også som sprinklervæske
Det er hurtigt og effektivt hvis det er islag, ved almindelig rim tager jeg bare skraberen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 13:06

Tja jeg snupper nu bare kanden fra kaffemaskinen, sætter viskerne igang med det samme, så det ikke fryser til igen,

men hold lidt afstand imens, ellers bliver det også til brusebad

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-05 13:36

Varmt vand gør ikke skade (påstår oraklet fra Jyllands-Posten Carl Buus), han har selv brugt det i mange år. Kæresten nabo, bruger tricket med varmt vand i en blomstersprøjte + skraber (det er nemt). Kæresten har lige fået en blomstersprøjte fra mig til formålet. Sådan en giver vi mindre end en tier for. Jeg selv anvender pt kun en skraber, men vil da prøve tricket med vandet.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 18-11-05 14:11

Jeg bruger en skraber. Den er godt nok smart!
2 minutter, så er isen væk. Den kan fås til en rund ti'er.

Kommentar
Fra : luiseff

Dato : 18-11-05 14:14

Hejsa

Varmt vand er selvfølgelig nemt og effektiv, men på længere sigt er der så et par ting man bør huske... Hvis vandet også løber ned lang bildøren, kan man nemt risikere pludselig ikke at kunne åbne døren, hvis man ikke får vedligeholdt gummilisterne med siliconestift, og det samme gælder jo også billåsen (især på ældre biler)
Når man tænder varmen i bilen, har jeg erfaret at hvis man køre den på recirkulation et par minutter eller 5, så tør vinduerne hurtigere... Men husk at slå det fra igen, ellers begynder det hurtigt at dugge indvendigt taler af erfaring **SS**

Pøj pøj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-05 14:36

Varmt vand kan bestemt ikke anbefales.

Såfremt der er en ridse eller et lille stenslag, risikerer du at stå med en revnet rude.......har selv prøvet det, og en bekendt prøvede det sidste år, uden der var skader i forvejen, men der sagde autoglarmesteren, at ruden måske havde spændt lidt i listerne....det var nok.

Isfjerner og sprinklervæske har den modsatte effekt hvis det fryser et vist antal grader...så lægger det sig til et lag klistret is i stedet.

Det eneste er at affinde sig med tanken om at vinter medfører tilisede ruder, brokke sig gevalfigt hver gang man skraber is af, og glæder sig til det bliver forår

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-11-05 14:46

Jeg smiler til naboen, mens han skraber is af sin bil.

Så går jeg hen til en dejlig varm HT-bus og kører.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-05 14:57

Frugtsyre er godt til at forhindre isen i at fæstne sig på ruden. Et æble skæres i halve og ruden gnides med de halve æbler. En god og billig løsning. OG den virker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 15:01

Pas på med det varme vand og især på limede ruder som de er på nyere biler.

Jeg ved ikke med æbler og is, men de er i hvert fald gode til at fjerne "trafikfilm".

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 18-11-05 15:08

Arne/BjarneD

Bliver det ikke meget klistret? Har ikke prøvet det, men det lyder bare sådan..

Eller skal det tørres af bagefter?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-05 15:13

Det bliver ikke klistret og det skal ikke tørres af. Du skal selvf. vaske ruderne en gang imellem og så lige gnide igen med et æble.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 18-11-05 15:22

Det skal da prøves en dag jeg har et par æbler tilovers

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 15:22

Du vasker bare ruden på normal vis bagefter ogkan så evt. komme lidt citronsaft i sprinklervæskebeholderen til at forebygge. Et råd jeg lærte helt tilbage i min læretid i slutningen af tresserne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-05 15:24

Et halvt æble er nok så spis bare resten.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 19:13

Sikke nogle herlige forslag jeg kommer hjem til. Jeg vil prøve med æble, men måske lige vaske ruder først - forstiller mig det ikke er så delikat at tvære gamle fluer og rester af en lastbil ind i æblesnask...
Citronduft ved sprikle lyder også godt.
Isopropylalcohol - nu er det godtnok længe siden jeg havde kemi, men er det ikke bare sprit?
Jeg har hørt flere med sprækkede ruder efter varmt vand, så jeg tør ikke, men mine ruder tog ikke bare de to minutter der blev talt om her tidligere - i morges kom poden 5 min. for sent i skole fordi det tog ti at skrabe dyret!
Bussen var engang et godt forslag, men pandaen er ret nyanskaffet fordi vi brugte 3 timer dagligt på HT der ikke fandt det rimeligt at klare de syv km imellem hjem og skoler i fugleflugtslinie, men skulle mellemlande og have halvtimesdrift - Gud hvor den tid står som et mareridt i forhold til de 30min det tager i tæt morgenkø på Åboulevarden sammen med alle de andre - og hvor vi dog hygger os med radio og varme i sæddet.

Nå jeg sludre, tak for jeres interesse for mit "problem" og god weekend.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 18-11-05 19:25

jeg købte et benzinfyr ved en hugger,,,pris 2000 og fik det monteret for 1000 sorte,og vupti ingen is på ruderne og ca 20 g i bilen når man kører hjemmefra.nomalprisen på et benzinfyr med montering og det hele er ca 18000,sååå en billig løsning.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 19:30

uha det lyder som en drøm macau - lidt fordækt
Når i siger oliefyr så forestiller jeg mig at der skal fjernes mindst et sæde og at der skal indrettes skorsten osv ***

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-11-05 19:32

Benzinfyr
sover vist allerede...

Kommentar
Fra : macau

Dato : 18-11-05 19:55

jomfru.

næ,næ,,du har skam stadig noget at sidde på det er blot en lille dims der bliver monteret ude ved motoren,det eneste du har inde i kabinen er et lille ur til at styre fyret med.....så sæt dig roligt på sædet det bliver der skam *LOL*

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-11-05 21:08

Jeg bruger aldrig andet end en kande varmt vand det er dejligt hurtigt (elsker at slippe nemt over det uden frosne fingre )og der har aldrig været problemer med lister eller andet og så for du endda vadsket vinduer før du kører endnu et plus.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-11-05 22:20

Hej jomfruane

Hvis din bil står "ude om natten", ikke i carport eller lign. så start dine vinduesviskere. Sluk for strømmen til bilen, når de er midt på ruden. Dæk dine ruder med aviser. Så er de garanteret isfri om morgenen. Det er en 100% god løsning. Det er garanteret også den billigste. Du kan lægge avisen indendøre, så er den tør, når du skal bruge den igen. Aviser er lavet af genbrugspapir, og bliver meget hurtig tør igen. Prøv det - det VIRKER

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-11-05 02:02

Et stykke "bobleplastik"hen over forruden, klemt fast i hver fordør.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-11-05 23:29

Jofruane "Aalborg" hvor bliver du dog af? Du har fået løstsdit problem.

mkh
Franksp

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-11-05 08:49

Jofruane "Aalborg" hvor bliver du dog af? Du har fået løstsdit problem.

mkh
Franksp

Okay der viste du noget jeg ikke gjorde....

Kommentar
Fra : Timax

Dato : 20-11-05 20:53

hEJ JEG HAR LIGE FÅET EN OPSKRIFT PÅ ISFJERNER 40% Cliumclorid og 60 % vand i en blomstersprøjte så skulle du kunne fjerne is.. Caliumklorid købes hos matas og husk det skal være pulver. http://www.askalex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=5067 ps. Cliumklorid er fugtfjerner, når du skal spørge hos mats...

mvh
Timax

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 15-01-06 00:23

Tak for svaret 25.
der kom ikke så meget ud af tråden og jeg købte selv en isfjerner som jeg blev glad for